Competència

Multa històrica a Booking: la CNMC proposa una sanció de 486 M€

El regulador espanyol estudia sancionar la plataforma per abús de posició de domini

3 min
Com t’enreda Booking perquè pensis que només queda una habitació d’hotel lliure

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) estudia sancionar la plataforma de viatges Booking amb una multa històrica, de fins a 486 milions d'euros, per pràctiques anticompetitives. Es tracta d'una sanció provisional, segons s'extreu de la presentació de resultats que la mateixa plataforma ha remès aquesta matinada a la SEC, el regulador dels mercats nord-americans.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"La companyia s'ha anotat unes pèrdues de 530 milions de dòlars en els resultats del 2023 relacionades amb una decisió preliminar de l'autoritat de competència d'Espanya", afirmava Booking a l'inici de la seva presentació de resultats. De fet, la companyia culpa aquesta multa provisional de les pèrdues anotades i rebutja la sanció, assegurant que recorreran si finalment la multa és ferma, tot i que la plataforma ja ha aprovisionat la quantitat per si finalment és així.

"Estem molt decebuts per l'esborrany de decisió [dels reguladors espanyols]" i "en total desacord amb les conclusions", assegurava Booking. En cas que s'acabi confirmant la sanció, serà la multa més gran imposada per l'organisme espanyol de tota la seva història.

De fet, la CNMC ja fa més d'un any que investiga les pràctiques de Booking, concretament des de l'octubre del 2022. El regulador acusa el portal de comportaments contraris a la competència, com ara impedir que els grups hotelers nacionals ofereixin ofertes més barates als seus propis llocs web que el preu que ofereixen al portal de Booking, entre altres exemples. Preguntats per l'ARA, des de Competència es descarta fer cap comentari "sobre expedients que estan en curs". El procés està en mans dels tècnics i la resolució no serà imminent, ja que és el consell qui té l'última paraula.

Per la seva banda, la plataforma ha rebutjat les denúncies d'actes il·lícits argumentant que "permetre preus més alts al seu lloc web podria ser perjudicial per al consumidor". Segons ha informat la plataforma, la CNMC concretarà la seva decisió durant els mesos vinents.

El sector tecnològic, en el punt de mira

Aquesta notícia arriba en un moment en què les grans tecnològiques de tot el món estan en el punt de mira dels reguladors, que estan revisant acords tecnològics per controlar el creixent poder de la indústria, sobretot quan va en detriment dels negocis locals o petits. De fet, fa només uns quants dies, la Comissió Europea va anunciar una macrosanció de 500 milions a la tecnològica Apple per abús de posició dominant en el seu servei de reproducció de música en línia, després que Spotify, el seu competidor en aquest sector, presentés una denúncia.

El fet que aquesta proposta de multa a Booking provingui d'un estat membre individual preocupa els executius de la plataforma, perquè asseguren que es veurà afectada tant a escala nacional com de la Unió Europea. El bloc dels 27 obligarà les grans empreses tecnològiques el mes vinent a complir plenament la seva llei de mercats digitals (DMA), i Booking serà una d'elles.

"El DMA és el fòrum adequat per discutir i avaluar problemes i solucions de competència perquè puguin aplicar-se a tot Europa, no país per país", assegura Booking davant de la proposta de sanció.

Amb la nova normativa les empreses tecnològiques amb vendes anuals de més de 7.500 milions d'euros, una valoració de mercat superior als 75.000 milions d'euros i que tinguin 45 milions d'usuaris actius mensuals a la UE hauran de complir la nova llei. Així, estaran legalment obligats a compartir dades, fer aliances amb competidors i permetre que els seus serveis siguin interoperables amb aplicacions rivals. Booking, amb una valoració de mercat d'uns 135.000 milions de dòlars, compleix aquests requisits.

stats