Editorial

L'AP-7, un infern per als conductors que necessita solucions

Un camió cisterna ha volcat a l'AP-7 a l'Ametlla de Mar després d'un xoc amb un cotxe
11/11/2025
2 min

La matinada passada hi va haver un nou accident a l'AP-7, a l'altura de l'Aldea (Baix Ebre), amb tres camions implicats i que va provocar la mort d'un conductor i ferides greus a un altre. A conseqüència de l'accident l'autopista que creua de sud a nord el país va quedar tallada durant hores i va deixar atrapats milers de conductors. El cap de setmana passat ja s'havia produït un cas idèntic. L'accident d'un camió dissabte a la tarda va provocar un vessament de combustible que va obligar a desviar la circulació per la N-340 entre l'Ampolla i l'Ametlla. Com a resultat d'això, diumenge a la tarda l'AP-7 es va convertir en una trampa per als vehicles que tornaven a Barcelona des del País Valencià, i un trajecte que havia de durar dues hores es va convertir en un calvari de sis.

El cert és que l'AP-7 s'ha convertit en els darrers temps en un infern per als conductors, tant pel sud com pel nord, en el qual és impossible fer previsions perquè no se sap mai què t'hi trobaràs. Això per no parlar de la perillositat que implica circular per una suposada via ràpida congestionada de camions que, a més a més, s'avancen entre ells i provoquen grans cues i, de vegades, accidents com el de la passada matinada.

L'alliberament dels peatges l'any 2021 va ser una bona notícia per a moltes butxaques, però ha comportat problemes que avui dia estan lluny de compensar aquella mesura. El manteniment de les calçades és deficient, sobretot en el sector entre Catalunya i el País Valencià, amb trams on fins i tot les marques vials estan esborrades o a penes es veuen. Les restriccions a la circulació de camions sovint no es compleixen i en grans col·lapses com el de diumenge a la tarda es troba a faltar la presència de Mossos d'Esquadra per ordenar el trànsit.

El govern de la Generalitat i el ministeri de Transports s'han de prendre seriosament la gestió d'una via que concentra la meitat de les exportacions espanyoles per carretera, i en la qual l'absència de peatges ha derivat en un caos circulatori insuportable que, a més a més, costa vides humanes. Cal replantejar de manera urgent la gratuïtat d'una via que és el principal eix de comunicació per carretera del país, i optar per mètodes de pagament intel·ligent, com l'anomenada vinyeta. Però també cal ampliar carrils, regular la velocitat en temps real, augmentar el patrullatge i restringir la circulació de camions en dies festius o caps de setmana.

És evident que la solució a llarg termini és posar en marxa el Corredor Mediterrani de mercaderies per treure de les carreteres milers de camions, però fins que això no arribi s'han d'articular solucions urgents per reduir tant la circulació com la sinistralitat. L'AP-7 és massa important per al teixit econòmic català perquè sigui una via col·lapsada, i avui en dia és l'única manera que tenen els catalans de travessar el país de punta a punta. Si s'ha de desfer la gratuïtat, endavant, però cal que l'AP-7 torni a ser una autopista digna d'aquest nom, i no la ratera que ha esdevingut ara.

stats