EDITORIAL

El retorn dels trens nocturns

Imatge virtual de com seria una de les cabines del tren nocturn.
04/06/2023
2 min

BarcelonaLa recerca de la sostenibilitat i la necessitat de reduir la dependència dels combustibles fòssils ha reobert el debat a tot Europa sobre l'oportunitat que representa recuperar els trens nocturns entre les principals ciutats europees. Aquests serveis, que fa només una dècada estaven en funcionament, van caure en desús a causa de la competència de l'avió i de l'alta velocitat, però cada vegada més experts en mobilitat i associacions d'usuaris reclamen que es torni a poder viatjar dormint de nit, és a dir, agafar un tren al vespre a Barcelona i despertar-se l'endemà al matí a París, Milà o Zuric. La recent decisió de França de prohibir els vols de curt radi en trajectes que es poden fer en tren ha reobert també el debat al país veí. De moment, però, l'operadora espanyola principal, Renfe, descarta tornar a oferir aquest servei perquè era deficitari quan estava en funcionament. Però ¿pot ser que el nou escenari faci canviar la demanda?

En realitat, el retorn dels trens nocturns és només una peça de tota una estratègia global per fer més sostenible la mobilitat en l'àmbit europeu. I ja hi ha experiències que demostren que hi ha un nínxol de mercat esperant. L'emprenedor holandès Elmer van Buuren ha fundat una operadora ferroviària, European Sleeper, que ja ofereix un tren nocturn que connecta Amsterdam amb Brussel·les i Berlín. En una entrevista amb l'ARA, Van Buuren afirma que hi ha molta més demanda per a trens entre París i Barcelona dels que s'ofereixen, i que ell estaria encantat de poder connectar Amsterdam amb la capital catalana amb un tren nocturn. Aquesta opció, expliquen els seus defensors, no només suposa una reducció considerable d'emissions de CO₂ per viatger, sinó que segons com es planifiqui el calendari permet estalviar-se una nit d'hotel i ofereix una experiència de viatge diferent.

En tot cas, el que demostra aquest debat és que cal repensar el model de mobilitat i apostar decididament per la modalitat ferroviària millorant les connexions i infraestructures com el Corredor Mediterrani, que en principi està pensat més per a mercaderies però que també pot agilitzar el transport de persones. Es tracta de concebre la xarxa ferroviària europea com un tot, com una mena de metro d'àmbit europeu, en què les grans ciutats siguin parades i alhora nodes de comunicació. És evident que l'avió continuarà sent imprescindible per als grans desplaçaments, però el tren permet connectar els centres de les ciutats d'una manera molt més ràpida i neta.

Les autoritats catalanes haurien de sumar-se a la pressió perquè Renfe recuperi els trens nocturns, o almenys n'estudiï la reintroducció, des de Barcelona, però no com un fi en si mateix sinó com a part d'una estratègia global de connexió ferroviària amb la resta de la Península i, sobretot, amb Europa. Perquè tot apunta que el tren, sigui d'alta velocitat o no, continuarà sent una peça clau de la mobilitat futura.

stats