Patrocinat |
Confederació de Cooperatives de Catalunya

Guillem Llorens: “Hem de fer arribar el model cooperatiu a més persones, especialment a la gent jove”

President de la Confederació de Cooperatives de Catalunya

Guillem Llorens i Gragera, president de la Confederació de Cooperatives de Catalunya.
Redacció
04/07/2025
3 min

El 2025 ha estat declarat per les Nacions Unides Any Internacional de les Cooperatives. La data coincideix amb una altra efemèride, el 125è aniversari del cooperativisme organitzat.

Com valora aquest recorregut de 125 anys i en quin moment es troba el cooperativisme a Catalunya?

— 125 anys no es fan cada dia, i això és una mostra clara que el cooperativisme té unes arrels profundes i una trajectòria molt sòlida al nostre país. Al llarg d’aquests anys hem demostrat que és possible fer activitat econòmica d’una altra manera, posant les persones al centre i apostant per la democràcia i el compromís social. Avui som un moviment divers, amb cooperatives en sectors molt diferents, i seguim creixent tant en nombre com en impacte. El cooperativisme català està viu, actiu i amb moltes ganes de continuar transformant la societat.

I de cara al futur, quins creu que són els grans reptes del cooperativisme?

— Ens enfrontem a reptes importants, però també plens d’oportunitats. D’entrada, hem de fer arribar el model cooperatiu a més persones, especialment a la gent jove, i facilitar el relleu generacional dins les cooperatives. Com més persones formin part del moviment cooperatiu, més indicis de justícia i riquesa social. També volem reforçar la intercooperació, que les cooperatives col·laborin entre elles, per créixer de manera més forta i compartida. I tot això sense perdre de vista els grans canvis globals: la digitalització, la crisi climàtica o les desigualtats socials, davant dels quals el cooperativisme hi té molt a dir.

La Universitat d’Estiu del Cooperativisme ha esdevingut una cita clau per al sector. Què aporta una iniciativa com aquesta?

— És un espai molt valuós per parar un moment i pensar en com estem, cap a on anem i com ho volem fer. La Universitat d’Estiu ens permet fer recerca conjunta, compartir idees, experiències i inquietuds amb persones d’altres cooperatives i sectors, administració pública i universitats. Hi ha ponències, debats i activitats pensades per inspirar i enfortir el moviment cooperatiu. A més, es fa en un ambient molt proper i participatiu, que convida a construir plegades. Per això, cada any som més les que no ens la volem perdre!

Les cooperatives construïm un món millor

Mural de la campanya "Persones. Planeta. Propòsit" amb motiu dels 125 anys de cooperativisme organitzat a Catalunya.

L’any 2025 ha estat declarat per les Nacions Unides com a Any Internacional de les Cooperatives, amb el lema: “Les cooperatives construeixen un món millor”. Aquesta declaració reconeix el paper fonamental que les cooperatives exercim arreu del món en la promoció del desenvolupament sostenible, l’equitat social, la democràcia econòmica i la resiliència comunitària.

A Catalunya celebrem aquest any amb orgull i responsabilitat. Fa 125 anys que el cooperativisme organitzat treballa des de la proximitat per transformar la societat. I fa molt més de 125 anys que les cooperatives, arrelades al nostre territori, enfortim un teixit resilient, valent i en constant evolució. Amb més de 4.700 cooperatives actives —el 19% del total de l’Estat— i una tercera part creada en l’última dècada, el cooperativisme català demostra vitalitat i capacitat d’adaptació davant els grans reptes del nostre temps.

Les cooperatives catalanes posem al centre les persones, el planeta i el propòsit. Defensem una economia al servei de la vida, fonamentada en la participació democràtica, la igualtat, la sostenibilitat i el compromís col·lectiu. Apostem per la intercooperació, la innovació social i l’arrelament al territori. Som presents en sectors clau com l’alimentació, l’energia, l’habitatge, el treball, l’educació, els serveis socials i la cultura.

Les cooperatives oferim solucions concretes, inclusives i eficients per fer front als grans desafiaments, especialment en un context de crisi ecològica i desigualtats creixents.

Per això, fem una crida a totes les cooperatives a mobilitzar-se aquest 2025: cal visibilitzar l’impacte transformador del cooperativisme, reforçar els vincles entre projectes, participar en espais compartits i fer sentir la nostra veu amb força. Alhora, convidem les institucions públiques i la societat civil a reconèixer el cooperativisme com un model imprescindible per construir una economia més humana, equitativa i resilient.

Celebrem el Dia Internacional de les Cooperatives reafirmant el nostre compromís amb les persones i amb el planeta, amb el propòsit de fer del 2025 un punt d’inflexió per continuar caminant, col·lectivament, cap a un futur més just, sostenible i democràtic.

stats