MOTOR

L'eterna joventut de Valentino Rossi

Torna a guanyar, un any després, i s'enganxa a la lluita pel Mundial aprofitant la caiguda de Viñales

Valentino Rossi, guanyador a Assen / EFE

Feia 385 dies que Valentino Rossi no aconseguia guanyar en MotoGP. Massa per a un pilot incombustible com ell. A Assen, als Països Baixos, va tornar a pujar al graó més alt del podi en una d'aquelles carreres apassionants que es recorden per l'emoció i per l'exhibició de pilotatge. Els ingredients imprescindibles per saber escollir bé els neumàtics, conduir de menys a més i ser el més intel·ligent quan la pluja fa acte de presència. I també, esclar, un punt de sort. Danilo Petrucci i Marc Márquez completen el podi d'un Gran Premi que s'acaba amb canvi de líder per la caiguda de Maverick Viñales.

Veure pilotar Rossi és veure un pilot que no abandona mai la joventut. Als 38 anys, Il Dottore segueix demostrant que no només és capaç de lluitar amb els millors pels triomfs de les curses, sinó també d'aconseguir el que seria la seva desena corona Mundial. El de Tavullia ha escalat fins a la tercera posició, amb 108 punts, i té el nou líder Dovizioso a tir, a només 7 de distància (115).

"Guanyar aquí sempre és especial, però avui encara més. Estic molt content per l'equip perquè torno a estar a la primera posició després d'un any. Ha estat una cursa fantàstica"

Valentino Rossi Pilot

El pilot més mediàtic del certamen ho ha celebrat com si fos la primera vegada. Una explosió d'alegria combinada amb la festa dels seus fans a la graderia. Bengales de color groc, banderes amb el 46 i dutxa de cava al podi. "Guanyar aquí sempre és especial, però avui encara més. Estic molt content per l'equip perquè torno a estar a la primera posició després d'un any. Ha sigut una cursa fantàstica", deia un Rossi exultant després de creuar la línia de meta i de guanyar per desena vegada a la catedral, a Assen. Ja havia fet mèrits per guanyar, la temporada passada, però va arriscar massa i va llepar el terra. Aquest cop, i tot i que l'asfalt relliscava de valent, no ha caigut, ni tan sols quan, en els primers girs, s'ha tocat amb Zarco.

La cursa ha sigut imprevisible, com també ho havien sigut els entrenaments oficials. La pluja havia alterat la graella de sortida i molts dels pilots favorits havien quedat al mig del pilot, obligats a remuntar. Començava un ball d'estratègies amb l'asterisc de la meteorologia, ja que el cel, completament ennuvolat, amenaçava amb pluja. "Tinc tres aplicacions. Una diu que sí, l'altra que no i l'altra no ho sap. A quina faig cas?", deia just abans de l'inici Ramon Forcada, l'enginyer de Viñales a Yamaha. La pluja es convertia en una loteria que tant podia beneficiar com perjudicar els pilots.

Viñales ha acabat caient. Això sí, abans que comencés a ploure. El de Roses, amb problemes durant el cap de setmana, ha perdut el control de la moto en l'última xicana abans d'entrar a meta. El líder del Mundial feia un zero i deia adeu a la posició de privilegi. Només s'havia disputat mitja cursa i els mecànics s'afanyaven a informar els altres pilots que el líder estava fora de combat. Dit d'una altra manera, que en un asfalt traïdor i amb l'amenaça de tempesta, que tothom procurés acabar i sumar el màxim possible de punts.

A falta de 13 voltes per acabar, el líder era Valentino Rossi, seguit de Marc Márquez, Johann Zarco i Danilo Petrucci. Rossi, amb neumàtics més durs, intentava amb èxit un canvi de ritme. Semblava, per tant, que tot estava dat i beneït. Fins que ha intervingut la pluja i aquella distància s'ha esvaït en un tres i no res.

"Sabia que en l'últim sector era més ràpid però llavors m'he trobat dos pilots doblats i he perdut temps"

Danilo Petrucci Pilot

No ha sigut un aiguat. Només quatre gotes. Prou per remullar l'asfalt però no per deixar-lo xop. Els equips han preparat les motos de recanvi –amb neumàtics de pluja– per si els pilots havien de fer el canvi. Dels capdavanters, només ho ha fet Zarco, i l'aposta li ha sortit estrepitosament malament perquè ha passat del quart lloc al quinzè.

Rossi havia perdut l'avantatge però seguia líder. I això que Petrucci, que s'havia colat a la festa a última hora, li disputava la primera posició amb insistència. El de Ducati ho ha tingut a tocar, però en el moment precís la sort s'ha aliat amb Rossi. "Quan he vist que només quedàvem ell i jo a falta de tres voltes, m'he preparat per avançar-lo. Sabia que en l'últim sector era més ràpid, però llavors m'he trobat dos pilots doblats i he perdut temps. Quan m'hi he reenganxat, ja ha sigut massa tard", lamentava Petrucci, que ha creuat la línia de meta a només 63 mil·lèsimes.

Al darrere s'hi ha quedat un Marc Márquez molt combatiu però sense el plus necessari per lluitar per la victòria. "En aquesta pista sabíem que patiríem i que les condicions canviarien molt. Era difícil saber quan calia pressionar, quan calia anar suau… Però si em diuen que després d'aquesta cursa estaríem a 11 punts del líder, hauria firmat. Així que estic molt content". Márquez no ha pogut optar al triomf però sí al podi, que s'ha guanyat de forma merescuda després d'un duel cos a cos amb Crutchlow i Dovizioso.

Ara el campió de Cervera té l'oportunitat de retallar encara més punts al Mundial perquè la següent cursa es disputa en una d'aquelles pistes talismà per a ell: aquest diumenge vinent a Alemanya, a Sachsenring, on ha guanyat en les set últimes carreres de forma consecutiva.

Més continguts de