Barça
Esports Barça 02/04/2022

Els apunts bàsics de l'acord (sense xifres oficials) del Barça amb Spotify

Joan Laporta busca la ratificació del patrocini de l'empresa sueca en la primera assemblea telemàtica de la història del club

4 min
Fotomuntatge de Spotify per anunciar l'acord amb el Barça.

BarcelonaDesprés de mesos de negociacions multidireccionals, el Barça està a punt de confirmar el seu patrocinador principal per a les pròximes temporades. Rakuten i Beko cauran el 30 de juny de la llista de partners globals del club i en lloc seu entrarà amb molta força la plataforma de streaming Spotify. L'últim tràmit de l'acord amb la companyia sueca passa per la ratificació dels socis compromissaris, que hi votaran a favor o en contra en una assemblea extraordinària que, per primer cop en la història blaugrana, se celebrarà en format telemàtic.

En què consisteix l'acord?

El president del Barça, Joan Laporta, ha insistit en les seves últimes aparicions públiques que hi ha una clàusula de confidencialitat a petició de Spotify que el priva d'explicar les quantitats vinculades al compromís de patrocini. Ho pot fer emparant-se en l'article 10.8 dels estatuts, que permet aquest silenci si es pot perjudicar greument els interessos del club. Tot i aquesta falta de transparència, l'ARA està en condicions de dir que el Barça cobrarà 57,5 milions d'euros anuals (fins al 2026) per la cessió de l'espai frontal de les samarretes de joc dels primers equips masculí i femení; 5 milions (fins al 2025) per la indumentària d'entrenament dels dos conjunts, i, d'entrada, 5 més a canvi dels title rights de l'estadi, que a partir del juliol passarà a anomenar-se Spotify Camp Nou. L'acord també preveu 2,5 milions anuals variables associats a l'activació de determinades accions i un dret de revenda de l'espai frontal de la samarreta a partir de l'1 de juliol del 2024, quan Spotify estarà autoritzat a fer negoci amb tercers a canvi de l'actiu més preuat del tracte.

RAC1 va afegir que l'empresa sueca denominarà el Camp Nou també un cop s'hagin acabat les obres de l'Espai Barça. L'acord preveu apujar l'aportació anual fins als 20 milions durant vuit temporades. Per tant, són 435 milions els que garanteix l'aliança, sense comptar-hi possibles revisions a l'alça de la publicitat a les samarretes.

Com s'ha cuinat l'acord?

La part intensa de les negociacions amb Spotify ha durat cinc mesos, de novembre a març, els que han passat des que la plataforma va fer la primera aproximació formal per patrocinar el Barça. El procés no ha sigut senzill i ha tingut algunes giragonses respecte a les condicions inicials. No hi ha ajudat el fet que l'oferta arribés de fora i que els pilars bàsics de l'acord es negociessin primer sense una participació activa del departament comercial blaugrana, que ha hagut de treballar a posteriori perquè la lletra petita dels contractes no entrés en conflicte amb altres compromisos vigents del club. Malgrat aquesta complicació, Laporta i la junta tenien clar que les negociacions amb la companyia creada i dirigida per Daniel Ek arribarien a bon port. D'altra banda, fonts coneixedores de les converses admeten que no hi havia gaires alternatives a l'acord, perquè el Barça havia descartat al 100% les propostes de les empreses de criptomonedes com Polkadot i d'híbrids com Vegan Nation. Totes dues oferien més diners.

L'aliança es va escenificar en privat a la llotja del Camp Nou després del Barça-Atlètic de Madrid de principis de febrer, però en aquell moment encara no s'havien treballat els detalls al departament comercial del club. En les setmanes posteriors a la fotografia de la llotja, Spotify va canviar algunes condicions del compromís fins a donar el vistiplau definitiu a l'anunci oficial. Aquesta lletra petita ja no es va tractar amb Ferran Reverter, que va dimitir com a CEO blaugrana després de comprovar que Laporta i el vicepresident Juli Guiu s'entenien amb Spotify mentre ell era als Estats Units negociant amb Goldman Sachs.

L'exdirector general del Barça no va discutir la idoneïtat de la marca sueca per patrocinar el club, només hi va posar un parell d'asteriscos. Un, sobre les xifres de l'acord, més baixes que les que oferien des de sectors menys ètics. I l'altre, en relació amb les comissions d'intermediaris, que ell era partidari de limitar a un màxim de 2 milions per a qualsevol operació. La figura clau en tot el procediment ha sigut Darren Dein, agent de l’exfutbolista Thierry Henry que mesos enrere ja va intentar vincular Spotify amb l'Arsenal. Dein té una magnífica sintonia amb Laporta, proclamat fa uns dies "president executiu" del Barça.

Com es votarà l'acord?

4.478 sòcies i socis compromissaris estan citats aquest diumenge a les 10 del matí en primera convocatòria i a les 10.30 en segona. Tot i ser una assemblea telemàtica al 100%, l’escenari de l’acte serà l’Auditori 1899, que acollirà la mesa de l’assemblea i comptarà amb una limitada representació presencial que estarà formada per la totalitat de la directiva, el síndic del soci i els membres de les comissions estatutàries. Els socis que vulguin participar en la sessió s'hauran d'acreditar mitjançant una sala virtual. Necessitaran un dispositiu electrònic, la clau de soci, el PIN personal, la data de naixement i una validació posterior amb un SMS. Si els socis volen adreçar preguntes sobre l'acord amb Spotify, les hauran d'enviar prèviament mitjançant un formulari que es tanca dissabte a les 17 hores. Amb el compromís ja ratificat, sí que podran participar lliurement en la sessió amb els temes que ells considerin.

stats