Barça

Limak va guanyar el concurs per construir el nou Camp Nou tot i rebre la pitjor puntuació tècnica

Els tècnics del Barça van penalitzar la constructora turca per no saber justificar el calendari d'obres

Imatge de l'interior del Camp Nou, en el tram final de la primera fase de les obres
2 min

BarcelonaNovetats importants relatives al procés de licitació que va acabar amb l'adjudicació a Limak de les obres de reforma del Camp Nou. Després de quedar acreditat que la companyia turca es va beneficiar d'un relaxament en el plec de condicions per construir el nou estadi del Barça, ara el programa Què t'hi jugues de SER Catalunya aporta detalls rellevants sobre la concessió d'aquest contracte, de gairebé 1.000 milions d'euros. I és que malgrat que Limak es va imposar en el concurs a les altres dues finalistes (Ferrovial i Fomento de Construcciones y Contratas), la valoració de l'equip tècnic de l'Espai Barça a l'empresa otomana va ser de 50 sobre 100, amb diferència la més baixa de les tres opcions.

Els professionals que van formar part d'aquest grup d'experts (arquitectes, enginyers, financers i dissenyadors, entre altres perfils) van considerar que Limak no justificava el calendari d'obres presentat, un calendari que avui, tres anys després del concurs i amb l'estadi en obres, acumula quasi un any de retard. Un altre punt negatiu en la valoració, sempre segons SER Catalunya, és que la constructora guanyadora demanava 200 milions d'euros per començar els treballs, quan les altres companyies podien iniciar les obres amb només 12. Malgrat la puntuació d'aquest equip tècnic, els responsables de l'Espai Barça van guiar-se per altres criteris per acabar concedint l'obra a Limak. La versió del club sobre aquesta informació és que la valoració dels tècnics "no era vinculant", sinó de "caràcter consultiu".

Les dues peces executives clau en el resultat final del concurs van ser Joan Sentelles i Lluís Moya, de la màxima confiança del president Joan Laporta. En el seu informe final, Limak va passar de 50 a 74 punts precisament per la promesa d'acabar l'estadi amb un calendari més ambiciós que les altres constructores, que es van quedar amb 58 (Ferrovial) i 40 (FCC) punts. Limak va superar per 16 punts el segon classificat, justament els 16 d’avantatge que li va treure l'empresa turca a Ferrovial a l’apartat “garantia i justificació de terminis”. La companyia guanyadora va prometre només una temporada d'exili a Montjuïc i instal·lar la coberta del nou Camp Nou abans de la reobertura, cosa que s'ajustava "als interessos del club". La realitat és que el Barça ha començat la tercera campanya al Lluís Companys i que la coberta de l'estadi blaugrana es vol aixecar l'estiu del 2026. Per la seva part, Ferrovial i FCC plantejaven des d'un principi dues temporades a Montjuïc per ajustar-se als costos plantejats.

Més de 300 dies de retard

Pel que fa a les penalitzacions per demora, a la documentació del contracte entre Limak i el Barça es recull una quantitat per cada dia de retard amb relació a la primera data d'entrega (30 de novembre del 2024), si bé el club opta per no executar-les perquè ho podria fer a partir de l'1 de juliol del 2026, que és quan es preveia l'entrega final de l'obra (impossible avui) i també perquè hi ha causes no imputables a la constructora com ara la manca en el subministrament de material, la falta de personal i la impossibilitat de treballar tot el dia i tota la setmana. Així mateix, es preveu la rescissió de l'acord si les penalitzacions sumen 96 milions, el 10% del pressupost de l'obra (960 milions). En aquests moments, el retard supera els 300 dies (300 milions si la indemnització és d'un milió diari, com va anunciar Laporta).

stats