Tot el que cal saber de les tres etapes catalanes del Tour de França 2026
La cursa francesa presenta el recorregut detallat que sortirà de Barcelona, abans de travessar Catalunya de sud a nord
BarcelonaEl Tour de França 2026 ha presentat a París el seu recorregut en una edició especial, ja que Catalunya acollirà les primeres tres etapes. Barcelona mai no havia acollit abans la sortida de la prestigiosa cursa francesa, que de cara al 2026 aposta per un recorregut ràpid on es pujarà dos cops l'Alpe d'Huez. Un Tour 2026 que anirà "de la Sagrada Família a la Torre Eiffel", tal com ha dit el director de la prova, Christian Prudhomme, en referència al fet que la cerimònia de presentació dels equips es farà als peus del temple ideat per Antoni Gaudí.
"Aspirem a organitzar la sortida més espectacular del Tour de França de la història", ha assegurat l'alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, qui era a l'acte acompanyat del conseller d'Esports de la Generalitat, Berni Álvarez, va parlar d'una "bonica història d'amor entre el Tour i Barcelona": "Volem que tothom visqui el Tour als carrers i les places de Barcelona i posarem de nou la bici no només com un element d’esport, sinó també com un element de transport a la ciutat de Barcelona. Farem una sortida espectacular que posarà en relleu l’arquitectura de Barcelona; de la Sagrada Família, de l’Hospital de Sant Pau, del modernisme català. I, a més a més, volem que hi hagi aquest diàleg entre la capitalitat internacional de l’arquitectura l’any 2026 i la sortida del Tour de França". Jaume Collboni ha acabat la seva intervenció assegurant: “Volem deixar escrita una pàgina a la història del Grand Départ del Tour i, també, el Grand Départ del Tour deixarà escrita una pàgina a la història de la nostra ciutat”.
Berni Álvarez, per la seva part, ha explicat que Catalunya és un "territori de referència en l'organització d'esdeveniments esportius de gran nivell" amb el Grand Départ com "una nova fita", ja que es veu com una gran competició de què podran gaudir diverses poblacions catalanes: "Per a Catalunya com a territori és una cosa molt important, perquè seguim sent un dels països líders en esdeveniments esportius, per la força que té el Tour i perquè va en la línia de les apostes que tenim a Catalunya de grans esdeveniments, que no són només esportius, que tenen un retorn econòmic, social i mediambiental", ha indicat el conseller davant la premsa.
Les tres etapes del Tour 2026 a Catalunya
Principals punts d’interès i distància de les etapes
Una contrarellotge a Barcelona
La prova ciclista més famosa sortirà el 4 de juliol de Barcelona, amb una contrarellotge per equips amb final a Montjuïc de 19,7 km que sortirà del front marítim i passarà per punts icònics de la ciutat com la Sagrada Família, el passeig de Gràcia i la platja de la Barceloneta.
De Tarragona a Montjuïc
La segona etapa serà la del diumenge 5 de juliol, amb sortida de Tarragona i arribada a Barcelona després de 178 km que passaran per Torredembarra, Sitges, el Garraf, un punt exigent de pujada a Begues i tres pujades curtes però explosives al castell de Montjuïc.
Del Vallès als Pirineus
La tercera etapa, el dilluns 6 de juliol, sortirà de Granollers i enfilarà per Centelles, Vic, Ripoll i arribarà als Pirineus amb la collada de Toses com a punt atractiu, abans de veure com els ciclistes marxen cap a territori francès, destí a l'arribada dels Angles.
Un recorregut exigent
Seguint la tendència de les últimes edicions, el Tour ha relegat la contrarellotge a la seva mínima expressió, 19 quilòmetres per equips el primer dia als carrers de Barcelona, i 26 d'individuals per obrir l'última setmana als Alps.
En lloc seu, la muntanya cobra protagonisme amb etapes més curtes i dues versions del llegendari Alpe d'Huez. Per segon any consecutiu, el Tour aposta per les tres pujades a Montmartre, que en l'edició passada van constituir un èxit popular.
Els organitzadors per cert, no creuen que les protestes contra Israel que van afectar la Vuelta a Espanya es repeteixin a Barcelona el 2026, per la millora de la situació a l'Orient Mitjà i per la sortida del patrocinador de l'equip Israel. "La situació ha canviat des de la Vuelta, és una cosa que no depèn de nosaltres, però hi ha un canvi de la situació, els ostatges han estat alliberats i hi ha un pla de pau. Les coses van per bon camí", ha explicat el director del Tour, Christian Prudhomme, parlant amb l'agència EFE.