DAKAR 2016
Esports 13/01/2016

"Això és el Dakar i ha de ser dur": Laia Sanz i altres pilots, crítics amb la decisió d'aturar l'etapa per la calor

Les altes temperatures van fer que l'organització decidís suspendre l'etapa en el segon control de pas de l'especial

Nuria García
4 min
Laia Sanz, durant la novena etapa del Dakar / FELIPE TRUEBA / EFE

BarcelonaTothom avisava que, després de l'etapa de descans, la segona setmana del Dakar seria més complicada. Alguns pilots anunciaven que fins dilluns passat no començava "el Dakar de debò". Després d'algunes etapes molt ràpides i amb poca navegació, arribava l'hora de la sorra, les altes temperatures, les dunes i un terreny en què calia estar molt pendent del 'road-book' [llibre de ruta] per evitar perdre's.

Aquest dimarts, l'etapa amb sortida i arribada a Belén amagava sorpreses. Tantes, que al final l'organització va decidir suspendre-la després del segon control de pas –els pilots van fer 178 km d'especial dels 285 que estaven previstos– perquè hi havia pilots amb problemes per les altes temperatures. "Se'ns ha complicat el dia. Sabíem que les temperatures serien molt altes, i a partir de les 10, 10.30 del matí el termòmetre ja estava per sobre dels 40º i començàvem a tenir moltes alarmes de pilots amb problemes per cansament i deshidratació. Hem començat a treballar amb els helicòpters, però no podíem cobrir l'última part de l'especial, per això hem decidit aturar tots els competidors en el segon punt de pas", ha explicat Marc Coma, director esportiu del Dakar, a TV3.

Michael Metge, exhaust al final de la novena etapa del Dakar / FRANCK FIFE / AFP

La decisió, però, no va agradar a tots els pilots, i alguns es van mostrar crítics amb l'anul·lació de la segona part de l'especial. "Això és el Dakar, i ha de ser dur. Ha estat el primer dia 'dakarià' de veritat, i així hauria de ser la major part del ral·li. I si només arriben a la meta 50 motos, doncs només n'hi arriben 50, però no es pot abaixar el llistó a la primera dificultat que es presenta. Em fa ràbia que s'hagi cancel·lat l'etapa", reconeix Laia Sanz.

Canvis en la classificació general

A més, la pilot s'ha mostrat indignada a través de les xarxes socials perquè l'organització ha decidit donar a tots els participants els temps que van aconseguir fins al control de pas número 2, i als que no van poder seguir més enllà els han sumat el temps del pilot més lent que va arribar fins al quilòmetre 250. Això provoca que, per exemple, Laia Sanz passi a ser 14a a la classificació general, a 50 minuts del 10è classificat de la general, Alessandro Botturi, quan abans del canvi era 13a, a tan sols 13 minuts.

"Han canviat els resultats d'ahir i estic molt decebuda amb els que ens han posat finalment. No ens van deixar acabar l'especial. Anava 13a a 13 minuts del 'top ten' i ara estic en la 14a posició, a 50 minuts del 'top ten'. No hi estic d'acord", ha dit la pilot a Twitter.

El líder de la categoria de motos, Toby Price, va ser un dels pocs pilots –13 o 14 només– que van passar pel punt de control 2 abans que l'organització aturés la cursa i, per tant, va poder seguir endavant –tot i que després tan sols va comptar el temps fins al punt abans de l'anul·lació–. "És una llàstima que s'hagi anul·lat l'última part de l'especial. A alguns els haurà anat bé, així són les coses", deia. I és que l'etapa de Belén era la primera part de la segona etapa marató a la qual s'enfronten els pilots de motos en aquest Dakar i, per tant, fer menys quilòmetres permetia als pilots mimar una mica més la mecànica de les seves motos. També es mostrava "decebut" Antoine Méo. El francès va perdre temps en la primera part de l'especial i en el segon tram va incrementar el ritme per retallar temps, cosa que estava aconseguint: "Hauria pogut millorar el resultat, però què hi farem!".

Nasser al-Attiyah, que lluita amb el Mini per les primeres posicions de la general, no compartia la decisió d'anul·lar l'etapa. "Esclar que estic decebut amb la decisió de retallar l'etapa. Per a mi, el Dakar va començar dilluns, amb la navegació, les dunes, la sorra... És cert que amb la calor era difícil, però hem fet bona feina". Per la seva banda, Giniel de Villiers, que competeix amb un Toyota en la categoria de cotxes, reconeixia que era "una decepció" que haguessin neutralitzat una "etapa típica de Dakar". "És una llàstima que no l'haguem pogut disputar des del principi fins a la fi", afegia, però explicava que si l'organització havia pres "una decisió com aquesta, no els deuen faltar motius".

Nani Roma, en acció / FELIPE TRUEBA / EFE

Stéphane Peterhansel, per la seva banda, defensava la decisió de l'organització: "És impossible saber què és el millor en una situació com aquesta. Correspon a l'organització decidir després de valorar tots els aspectes". I Nani Roma també estava d'acord amb l'anul·lació de l'últim tram de l'especial: "Pel camí hem trobat moltes motos i quads amb problemes. Feia una calor insuportable i el terra estava molt tou... Crec que retallar la cursa ha estat una bona decisió, perquè això és un esport i no hem vingut aquí a morir. És millor pecar de prudència que d'imprudència, ja que amb la salut no s'hi juga, i hi ha límits que no es poden traspassar", deia el de Folgueroles. De fet, en l'edició de l'any passat, el pilot polonès Michal Hernik va perdre la vida en la tercera etapa a causa de la deshidratació, un fet que ben segur van tenir present els organitzadors per decidir anul·lar part de l'especial.

Els camions tampoc van poder acabar l'etapa, un fet que tampoc compartia José Luis Criado, copilot del català Jordi Juvanteny. "Comprenc que aturin la cursa si hi havia algun perill per a motos i quads, però a camions i cotxes ens podrien haver deixat seguir endavant. A nosaltres ens van bé, aquest tipus d'etapes realment 'dakarianes', i crec que podríem haver guanyat alguna posició més", lamentava.

stats