Estils 11/07/2019

"Amb 75 anys vaig anar a l'Everest"

La Maria Boj és exemple de com el turisme sènior va a l’alça amb viatges especialitzats de qualitat

Cristina Torra
6 min
La Maria a les illes Lofoten a Noruega

BARCELONAHa pujat 8 vegades al Teide, ha fet la volta a l'Annapurna i ha pujat al camp base de l’Everest. Al seu palmarès també hi ha l’aventura d’haver pujat al mont Olimp (Grècia) i als volcans Stromboli i Etna (Itàlia), a més d’haver caminat per la Patagònia, la Terra de Foc o Alaska. Podria ser el currículum aventurer d’un excursionista o fins i tot d’un escalador i entraria dins d’uns paràmetres de normalitat, però totes aquestes fites les ha aconseguit una dona de 87 anys i totes les ha fet a partir dels 65 anys.

El primer cop que l’olotina Maria Boj va agafar un avió va ser l’any 1998, amb 65 anys. “Vaig anar a recollir uns resultats al metge i em va recomanar que fes repòs i que em mogués el més mínim –recorda la Maria–. Però quan vaig arribar a casa i li vaig dir al meu fill, em va dir que no li semblava una bona solució i se’m va emportar amb ell a l'Annapurna”, explica. Així que el seu primer vol no va ser poca cosa: amb escala, als 65 anys i de més de 12 hores. Francesc Masó, el seu fill, infermer de professió i enamorat de la muntanya (va formar part de la primera expedició gironina a l’Everest), va pensar que el que necessitava la seva mare per millorar l’osteoporosi que li havien detectat era moviment i no se li va ocórrer res millor que emportar-se-la al Nepal. “Vaig tornar encantada d’aquell viatge i a partir de llavors vaig començar a caminar més amb el centre excursionista d’Olot i a fer un viatge gran a l’any”, explica. “Sempre viatges de caminar”, puntualitza. La seva inquietud és la de conèixer el món a ritme lent, coneixent la natura més exuberant del planeta. I sembla que també és la seva medicina: un any més tard va tornar al metge i no hi havia restes de l’osteoporosi.

La Maria, amb 75 anys, a l'Everest

7 viatges l’any

Des de fa 10 anys, el ritme dels viatges de la Maria ha augmentat gràcies a l’agència de viatges Acaminar Travel, que ha creat el seu fill, especialitzada en viatges de 'trekking' per tot el món. “Des que el meu germà té l’agència, la mare fa uns 7 viatges l’any”, explica la filla de la Maria, Lourdes Masó. Tot i que han perdut el compte dels països que ha trepitjat la Maria en aquests últims 20 anys, a part dels viatges que repassàvem a l’inici d’aquest text, a la llista també hi ha Polònia, Croàcia, el nord de l’Índia (Ladakh), totes les illes Canàries, Maderia, Cuba, Islàndia o la Ruta de la Seda.

De fet, en l’últim mes ha fet tres viatges. A finals de juny va fer una setmana a Armènia: “Era la primera vegada que hi anava i em va agradar molt i molt caminar per les seves muntanyes i monestirs”. Després va estar una setmana a casa i va tornar a agafar la maleta per anar a Grècia, on va pujar un dels seus pics preferits, el mont Olimp, i va visitar els monestirs penjats de Meteora.

Després d’una altra setmana de descans a casa, va agafar rumb cap a Noruega, concretament a les illes Lofoten. “Era la vuitena vegada que hi anava, m’agrada molt”, diu la Maria, que creu que, juntament amb les Canàries, són el seus destins preferits.

En aquestes dues dècades viatjant, ha notat canvis. “Abans no trobàvem tanta gent pels camins. S’està posant de moda el 'trekking'”, considera la Maria, que ha detectat més aquest augment de turistes en els últims 5 anys. Però això no l’atura de seguir coneixent llocs. A l’agost té previst anar a Geòrgia, un país on encara no ha estat i, probablement abans de final d’any, encara farà un parell o tres de viatges més.

Vull ser com la Maria

En el tipus de viatges que fa la Maria es camina una mitjana de 6 o 7 hores al dia. “El primer dia, quan em veuen els joves del grup, amb la cara paguen. Pensen que no seguiré el ritme”, explica la Maria. Però al mig del viatge molts ja diuen “vull ser com la Maria”, explica el seu fill, que sovint és el guia de les rutes que fa ella. Per això @vullsercomlamaria és el nom d’usuari del compte d'aquesta dona viatgera a Instagram, que gestiona la seva filla Lourdes.

“El vam crear perquè ens va fer gràcia que la gent volgués ser com la Maria i perquè hi havia qui ens preguntava per on parava, i així tothom ho pot veure”, explica. La galeria d’imatges d’aquest compte es caracteritza perquè hi apareix la Maria fent la figura de ioga de l’avió dalt dels cims. “La meva besneta, que té 10 anys i fa patinatge, diu que no és un avió, que és un àngel”, puntualitza la Maria. Però tant si és un avió com si és un àngel, “el cert és que quan arriba a dalt ella diu que vol la seva foto”, explica el seu fill. “Ara hi ha companys de viatge que també pengen fotos amb aquesta postura i expliquen qui és la Maria”, segueix la Lourdes, que també explica: “És un orgull que una persona així de gran pugui anar a fer aquestes caminades. Hi ha gent que es jubila i es tanca a casa. Ella és un exemple que mai és tard i que sempre s’és a temps per fer el que a un li agrada”, explica.

La Maria és coneguda a molts dels llocs on va. “Els guies del Teide o del mont Olimp ja l’esperen i quan la veuen l’abracen”, explica el Francesc. “El primer cop que va pujar a l’Etna, el guia que portava el grup li va dir que a ella no li cobraria perquè mai havia portat una persona tan gran”, diu la Lourdes, que també confessa que no pateix quan la seva mare és fora i que és una tranquil·litat que viatgi amb l’empresa del seu germà. “No ens truquem mai quan és de viatge, així sabem que tot va bé”.

Un mercat en creixement

¿El de la Maria és un cas aïllat o hi ha un augment de l’anomenat turisme sènior? En els grups de viatge de l’agència del Francesc hi acostuma a haver un públic força gran, però encara no han portat ningú tan gran com la Maria. Des de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi de la Universitat Ramon Llull (HTSI) creuen que “es tracta d’una nova tendència; encara no hi ha dades específiques de l’augment de viatges d’aquest públic, perquè és un fenomen nou, però sí que se’n comença a parlar i, fins i tot, se’ls separa en dues franges d’edat”, explica Jordi Ficapal, director pedagògic i d'innovació de l’HTSI. Per una banda hi ha el Plus 50, el segment d’entre 50 i 64 anys, i per l’altra, el Silver Tourism, que engloba els més grans de 65 anys. “Són segments que no pararan de créixer. Ara hi ha 700 milions de persones de més de 50 anys al món, un grup que el 2030 s’estima que arribarà als 1.200”, detalla. El que és una realitat és que aquests turistes són d’unes generacions que viatgen molt més que les d’abans, que venien de la postguerra i es movien en l’austeritat. “Ara la franja de població que tenen aquesta edat són els 'babyboomers' i els més joves ja pertanyen a la generació X”, especifica Ficapal. “Que l’esperança de vida creixi i que cada vegada s’arribi en millors condicions de salut a una edat avançada fa que cada vegada hi hagi més turistes grans”, afegeix Pablo Díaz, professor dels estudis d’economia i empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) especialitzat en turisme, que també creu que “fer turisme augmenta la qualitat de vida, ja que no és el mateix quedar-se a casa que sortir i tenir una motivació per fer coses i moure’s”.

Tots dos coincideixen a dir que no és turisme de l’Imserso, sinó que és turisme de qualitat i que busca especialització. “Les agències ofereixen paquets personalitzats per a aquest tipus de turista, que vol facilitats però que té interessos i inquietuds i que, a més, viatja fora de temporada perquè té temps –especifica Ficapal–. No és la imatge d’un viatge de la Imserso. Pertanyen a una generació que ja busca una experiència diferent per fer un cop a la vida”, afegeix.

Si bé és cert que el cas de la Maria és excepcional perquè per edat pertany a la generació d’abans dels 'babyboomers', de turistes grans cada vegada n’hi haurà més. “És un segment molt potent. Les agències han de canviar la mentalitat, perquè és un grup de turistes que té temps, salut, diners, pocs lligams i interessos”, afegeix Ficapal.

stats