Tendències

La floració dels arbres a Lleida, una gallina dels ous d’or que no vol morir d’èxit

Iglús per contemplar postes de sol, visites guiades en autocar, el festival Cruïlla i vermuts són idees d'una campanya que busca creativitat i desestacionalització

4 min
Un autocar amb visitants travessa un camp florit a Aitona

AitonaDesenes de municipis del Segrià i les Garrigues s’han apuntat al carro de la contemplació de la floració dels arbres fruiters. Es tracta d’una iniciativa turística que va idear per primer cop l’alcaldessa d’Aitona Rosa Pujol l’any 2011 per promoure una de les imatges més bucòliques del camp lleidatà. Avui ja són més de cent les activitats repartides per una vintena de pobles de la plana i es mobilitzen desenes de milers de turistes. Ametllers, presseguers, nectariners, paraguaianers, cirerers i, fins i tot, oliveres són alguns dels arbres que ara comencen a esclatar en flor i que permeten a la zona rural lleidatana fer calaix.

Només Aitona, un poble de 2.500 habitants, atreu cada any més de 20.000 visitants durant el mes de març. Els d’Aitona van trobar aquesta gallina dels ous d’or, però ara estan reflexionant com posar un topall a la possible allau turística. “Volem donar una oferta sostenible i de qualitat, que permeti conèixer el nostre territori i l’activitat pagesa sense massificacions”, reflexiona Pujol.

Un grup de visitants es fan fotos entre els pressegues florits a Aitona

Per aquest motiu, totes les iniciatives d’ara estan encaminades a millorar el confort dels turistes i, a la vegada, controlar la seva afluència en la mesura que es pugui. L’habilitació d’aparcaments, la programació de reserves i la coordinació amb agències turístiques són algunes de les pràctiques de Fruiturisme. Aquest ens municipal d’Aitona mira que la festa no s'espatlli per excés. I per damunt de tot plegat, l’organisme cada any dona un tomb a la seva proposta per guanyar en qualitat.

Aquesta campanya estrena el que ells en diuen la "bombolla mòbil", una tenda de campanya transparent amb forma d’iglú que permetrà als turistes prèmium de la floració veure la posta o la sortida de sol sense passar fred. Durant els caps de setmana de març, l’ajuntament la instal·larà en llocs tranquils i reservats per observar les flors dels presseguers amb la seva llum ideal, a recer de la freda marinada i amb una copa de cava a les mans. Una experiència de 55 euros.

L'iglú transparent és una de les novetats d'enguany a Aitona

“Hem d’aconseguir que el turisme permeti als pagesos continuar treballant amb normalitat les seves terres”, diu Bea Obis, una de les tècniques responsables de Fruiturisme. I és que la campanya de la floració es reivindica com una forma de promoure l’activitat agrícola entre la població urbana sense que això suposi un problema per als pagesos.

Una idea compartida

“Però no tot és Aitona!”, reclamen alcaldes d’altres indrets de les comarques del Segrià i les Garrigues. De fet, Aitona ja no vol més gent al març. No poden absorbir més turistes. I per això el president del Consell Comarcal del Segrià, David Masot, defensa que la floració turística encara té recorregut per créixer, però geogràficament. A la resta de la comarca es calcula que venen uns cinc mil turistes més. “Hem d’aconseguir que tota la comarca es beneficiï d’aquesta idea, que s’escampi i que doni a conèixer tots els pobles del Segrià i el nostre patrimoni”, diu Masot. I d’aquí el recent aterratge del Cruïlla.

Per primer cop, el festival musical, sota el títol Cruïlla Baix Segre, desembarca a terres lleidatanes. Ho farà el dissabte 9 de març per maridar flors, gastronomia i la música d’artistes com Albert Pla, Selva Nua, Miqui Puig, David Carabén, Joan Garriga i els Delafé, entre d'altres. Actuaran durant dotze hores en un sol dia i repartits en nou espais limitats i emblemàtics del camp lleidatà. El vell molí del Casal de Massalcoreig, l’Alzina Centenària d’Alcarràs, el Monestir d’Aviganya a Seròs, l’Espai Natural dels Secans d’Utxesa… Cada recinte limitat a un màxim de 300 espectadors. No és el primer cop que el Cruïlla surt de Barcelona. Ja va viatjar l’any passat, per primera vegada, a la Terra Alta. “Promovem un turisme de proximitat i fem valdre elements que creiem que són fonamentals per a tothom, com ara l’agricultura i la gastronomia”, explica el director del certamen, Gerard Birbe.

Bombardeig de propostes

“No ens enganyem –adverteix el president del Segrià– així com el Cruïlla ha vingut enguany a Lleida, també se n’anirà a un altre lloc”. Per això, l’engranatge turístic de la floració busca més nínxols de mercat on explotar-la. Els municipis del Baix Segre tenen preparat un arsenal d’activitats per a aquest mes de març amb la intenció de descongestionar Aitona. Rutes a peu, en bici, en cotxe o concentracions de cotxes clàssics, música en viu, trobades de grafiters, degustació de vins, esmorzars de pagès, nits en un castell, descoberta del patrimoni i cursos de cultiu i de distinció de flors són algunes de les més de cent iniciatives que tenen a punt.

Una visitant a Aitona

Activitats públiques i privades, que costen als turistes entre 5 als 22 euros. "Volem que tothom pugui participar en aquest moment tan especial de la natura, i l’economia no havia de ser un entrebanc sinó un al·licient", defensa Manel Ezquerra, responsable de Promoció Econòmica del Segrià.

Bars i restaurants, cases rurals, agències turístiques, museus municipals i fins i tot petits colmados i forns de pa seran alguns dels beneficiats d’una campanya que any rere any es va tornant més agosarada. Però n’hi ha que ja reclamen que es desestacionalitzi.

Si la idea és reivindicar i explotar l’activitat pagesa, molts defensen que el turisme s’estengui a tot el cicle agrícola. Les collites de l’estiu, la sembra de la tardor i les esporgues de l’hivern són aparadors encara per explotar. “Hem d’anar més enllà –diu Rosa Pujol–, perquè els turistes sempre volen coses diferents”. 

stats