La moda sostenible puja a la passarel·la

Les propostes dels joves Sonia Carrasco i Mans Concept Menswear brillen en el segon dia del 080

“Som una marca 100% compromesa amb el medi ambient”. Així comença a explicar la jove dissenyadora Sonia Carrasco qui és i què fa. El seu debut ahir al 080 era un dels més esperats de la jornada perquè, tot i la seva joventut, la creadora ha passat per marques tan potents com Alexander McQueen i Céline: “Hi vaig aprendre a ser molt perfeccionista i detallista, a cuidar totes les peces que feia”, diu. Ara, ja amb la seva pròpia marca, crea col·leccions atemporals, unisex i allunyades de les tendències amb una gran bandera: la sostenibilitat. “Els teixits que utilitzem són 100% orgànics, naturals i reciclats -explicava ahir abans de la desfilada-, i controlo tot el procés de producció i les condicions de treball perquè per a mi és fonamental saber què hi ha al darrere d’una peça de roba”. I, per si quedava algun dubte del seu compromís mediambiental, el títol de la col·lecció que va presentar ahir ho deixava clar: les coordenades de l’illa de plàstic que hi ha a l’oceà Pacífic. “Vull que cada col·lecció assenyali un problema o una ferida del nostre planeta, amb la voluntat de conscienciar el consumidor”, va dir. La col·lecció que va presentar ahir es basa en peces minimalistes, amb la comoditat al centre de tot i detalls artesans-una de les passions de la dissenyadora-, amb una paleta de colors suaus que van del blanc al blau marí, passant pels ocres i els verds. Els teixits són 100% orgànics i alguns també reciclats, com el niló que s’ha obtingut de plàstic recuperat dels oceans. La proposta de la jove dissenyadora va agradar molt al públic del 080 que va omplir la sala de desfilades per veure el debut de Carrasco, un nom del qual sentirem a parlar.

Inspiració vienesa

Un altre nom que també sona i sonarà amb força és el de Jaime Álvarez, el jove dissenyador al capdavant de Mans Concept Menswear i que, tot i els seus 24 anys, ja ha guanyat tres vegades el premi al disseny emergent; es postula com un dels noms més potents en disseny masculí. Ahir va presentar la seva nova col·lecció, inspirada en la ciutat de Viena, amb una proposta “més madura en els patrons i les tècniques”, com ell mateix explicava. “He apostat per una paleta de colors més sòbria, més depurada, sense renunciar a algun toc com el vermell o el verd, però he jugat molt amb els teixits, sobretot incorporant-ne alguns com la seda que tradicionalment han sigut femenins i que jo adapto al vestuari masculí”. I és que la nova col·lecció és una proposta de renovació de la sastreria clàssica, amb detalls divertits com les jaquetes amb vuit traus i els interiors de lli, i molt treball artesà en els acabats i els detalls. Vestits d’home amb pantalons cada cop més curts i jaquetes cada cop més llargues es van poder veure al costat de propostes molt atrevides, com el total look transparent de guipur o una jaqueta negra amb una cua de setí de tres metres.

La sostenibilitat també és una de les banderes de Nous Étudions, la marca de la dissenyadora argentina Romina Cardillo, convidada pel 080. La filosofia ecologista ha sigut una de les característiques principals d’aquesta firma, que no treballa amb cap derivat animal i que presenta col·leccions a París i col·labora amb firmes com Nike. Ahir precisament va presentar dues propostes ben diferents. D’una banda, Nous Nike, la col·lecció càpsula que ha fet per a la firma esportiva i que està inspirada en l’espai i la gravetat zero, amb propostes coloristes i oversize que fusionen els teixits tecnològics amb el treball artesanal en unes peces d’aires futuristes. I, de l’altra, es va poder veure un avançament de la col·lecció primavera/estiu 2020, inspirada en les terres àrides. Així, les peces també són oversize però amb propostes més serioses, a partir de tocs de sastreria desconstruïda i una paleta de colors més discrets, del blanc al negre passant pels ocres i els roses per ressaltar, per damunt de tot, les formes i les textures.

Aires futuristes i posthumans

A la tarda va ser el torn d’una de les dissenyadores més fidels a la cita, Txell Miras, que hi va presentar la seva nova col·lecció titulada Posthuman, en què opta per propostes futures on barreja teixits clàssics com el cotó i el denim amb altres de més moderns com el plàstic i la polipell per crear peces amb aires futuristes. “M’he inspirat en el concepte dels posthumans, una barreja entre les persones i els robots que hi haurà en el futur”, explicava ahir la dissenyadora, que assegura que per a ella és “molt estimulant” el ritme d’haver d’idear una col·lecció cada sis mesos, perquè és “un repte creatiu”.

Ahir també es va veure la proposta de Menchén Tomás, que torna després de l’absència de l’edició d’hivern, i que està inspirada en el Cotton Club de Nova York. A la passarel·la s’hi van veure vestits fluids amb multitud de detalls i un patronatge elaborat que recorda el dels anys vint, però amb aires renovats i amb un gran protagonisme dels blancs en tota la seva gamma. I pel que fa als teixits, gases estampades, sedes, crepès, tul brodat, lluentons i, per descomptat, cotó, en una proposta elegant i atemporal.

I en aquesta segona jornada també es van veure les propostes d’Aubergin i Killing Weekend. La primera és la marca de Nevean Holmes i Anna Uimonen, que també té en el seu ADN un fort respecte pel medi ambient i que es tradueix en propostes sostenibles fetes per durar. A la nova col·lecció Alter Ego proposen peces per vestir una dona segura d’ella mateixa, amb un fort esperit urbà, i que no té por de jugar amb les superposicions d’estampats. Killing Weekend, per la seva banda, va presentar una proposta amb peces oversize, línies geomètriques i d’estil unisex per a homes i dones molt urbans.

Més continguts de