Polèmica

"Esteu obsessionats amb el sexe": la foto de Sabrina Carpenter de quatre grapes que ha encès les xarxes

La portada del nou àlbum ha obert un debat sobre la sexualització de la imatge de la cantant nord-americana

Sabrina Carpenter en un dels concerts de la gira actual
19/06/2025
3 min

BarcelonaLa cantant Sabrina Carpenter està en aquell punt de la carrera que, faci el que faci, genera comentaris i opinions confrontades. Pocs dies després del pas triomfal pel Primavera Sound, la nord-americana i exnena Disney anunciava que ja tenia al forn un nou disc, Man's best friend, que sortirà el 29 d'agost. Per donar la notícia va utilitzar la imatge principal de la portada del nou àlbum: ella de quatre grapes amb un vestit negre curt i unes sabates de taló, mentre un home amb vestit i jaqueta l'agafa dels cabells. Arran de la foto, que alguns usuaris troben que és l'enèsim exemple de sexualització en la carrera de Carpenter, ha rebut una pluja de crítiques, que ella ha respost amb la desimboltura que li dona dedicar-se al món de l'espectacle des dels 11 anys (ara en té 26).

La portada de l'àlbum

"Aquesta portada m'incomoda, especialment en el moment actual. Totalment fora de lloc", deia una de les seguidores de la cantant. "De veritat que utilitzarem la ironia com una excusa? En aquesta imatge no hi ha res d'irònic", deia una altra. "Potser que no convertim l'abús en fetitxe sexual", afegia una tercera. A X, un usuari es preguntava si la cantant tenia personalitat més enllà del sexe. Sense despentinar-se, Carpenter li responia: "Sí, noia, i és boooníssima". La imatge gràfica de Man's best friend és obra del fotògraf Bryce Anderson, conegut pel seu treball centrat en les expressions de gènere i el qüestionament de certs estàndards de bellesa.

Carpenter es defensa sola, però també ha rebut el suport de companyes de professió. Carly Simon, que als anys 70 va viure una polèmica semblant amb la portada del disc Playing possum (1975), en la qual sortia de genolls, ha assenyalat la hipocresia del debat. "No hi surt fent res d'escandalós. De fet, és bastant anodina. Hi ha hagut portades bastant més agosarades que la seva. Una de les més sorprenents que he vist mai és la de Sticky fingers, dels Rolling Stones. Aquella sí que sobresortia en termes d'actitud sexual. Així que no acabo d'entendre per què [Carpenter] rep tantes crítiques", argumenta la cantant de You're so vain en una entrevista a Rolling Stone.

Escrutini popular

Curiosament, la portada del nou disc de Carpenter no s'allunya gaire de la iconografia i l'estil de l'àlbum que l'ha convertit en un fenomen mundial, Short & sweet (el disseny del qual també és d'Anderson). Tant els videoclips com la gira mundial que ha fet se sustenten en una estètica sexualitzada i que juga amb els tòpics de la dona explosiva (quan canta Juno, per exemple, sempre fa una posició, sovint sexual, diferent). Malgrat que les seves lletres no són especialment sexuals, la sensualitat i el sexe sempre han estat presents en aquesta etapa musical de la cantant. Però ella hi resta importància.

"Em fa molta gràcia quan la gent es queixa. Diuen: «Només canta sobre aquest tema». Però aquestes cançons són les que vosaltres heu fet populars. Clarament, us encanta el sexe. Hi esteu obsessionats", deia Carpenter en una entrevista amb Rolling Stone. Afegeix que tot el rebombori al voltant d'aquesta qüestió li sembla "divertit i irònic" i que no li molesta gens. Si els seus crítics s'han horroritzat amb la foto del nou àlbum, també deuen haver posat el crit al cel amb les fotografies que li ha fet la revista. A la coberta del número d'estiu, Carpenter hi surt agenollada, vestida només amb unes mitges blanques i estratègicament fotografiada de cantó perquè no es vegi més del que és estrictament necessari. Unes instantànies que fan pensar en icones eròtiques com Cicciolina i Emmanuelle.

La portada de la revista 'Rolling Stone'.

Carpenter argumenta que les crítiques que rep són un exemple més de l'escrutini constant a què estan sotmeses les dones i assenyala que, en realitat, els comentaris tenen poc a veure amb ella. "No vull ser pessimista, però realment sento que mai he viscut en una època en què les dones hagin estat més criticades i examinades en tots els sentits. No només parlo de mi. Parlo de totes les artistes femenines que estan fent art ara mateix".

L'escrutini del qual es queixa Carpenter ja forma part de la seva realitat, li agradi o no. A banda de les crítiques per la portada, aquesta setmana també ha hagut d'aguantar que un usuari de TikTok l'assenyalés per una sessió de fotos que va fer el 2024 per a W Magazine i li retragués que s'havia inspirat en l'adaptació cinematogràfica de Lolita del 1997. En concret, l'usuari assegurava que se sentia ofès per una foto que sembla recrear el moment en què l'adolescent està estirada al jardí i els aspersors li mullen el vestit, deixant entreveure la roba interior, mentre el padrastre l'observa. Ràpidament, la cantant li ha respost amb contundència: "No he vist mai aquesta pel·lícula. Mai ha estat ni serà font d'inspiració meva".

stats