Teatre a l'escola
Girona 07/12/2022

Dansa astrofísica participativa al Bosc de la Pabordia de Girona

L’espectacle ‘Cometa’, de la coreògrafa Roser López Espinosa, és una de les nou propostes que el Festival Temporada Alta programa a les escoles i els instituts

3 min
Un moment de la representació de 'Cometa' a l'escola El Bosc de la Pabordia de Girona

GironaAmb l’expectació pròpia d’assistir a una novetat que surt de l’horari fix de cada dia a l’aula, els alumnes de primer de primària del Bosc de la Pabordia de Girona es preparaven per rebre l’espectacle Cometa, de la coreògrafa Roser López Espinosa. Durant uns minuts, un dels barracons de l’escola es convertiria en la plataforma d’enlairament per començar una aventura galàctica conjunta, encara plena d’incògnites i expectatives. Abans del viatge espacial, amb els alumnes en rotllana, en silenci i oberts a la descoberta, dos astrofísics amb bata taronja llançaven preguntes sobre els planetes i les galàxies de l’Univers. Però de cop, mentre discutien sobre si la Lluna girava al voltant del Sol o de la Terra, una gran explosió va donar pas a l’aterratge d’emergència d’una astronauta a la sala que va sorprendre tothom. Entre crits d’admiració, rialles i també algun plor, els nens i nenes van envoltar ràpidament l’astronauta, que es movia perduda, desorientada com un extraterrestre i amb poca gravetat. Els alumnes s’hi acostaven, feien el gest d’intentar tocar-la, però, insegurs davant un personatge desconegut, fugien quan el tenien massa a prop. 

Un cop situats i calmats després del terrabastall, l’astronauta, interpretada per la ballarina Maria Arronís, es va treure el casc i va començar una coreografia lliure i acrobàtica per tot el cercle central. Amb els gestos i moviments, Arronís intentava explicar al públic infantil d’on venia i intentava entendre l’espai on havia aterrat. Amb aquesta interacció sense paraules, l’astronauta descobria a poc a poc com, en diferents punts de la rotllana, en saltar-hi a sobre sonaven notes diferents. Així, demanant amb símbols als alumnes que saltessin alhora sobre cada punt, l’astronauta va aconseguir fer sonar tots els sons i culminar la seva tasca. L’espectacle, doncs, a mesura que avança hi implica cada vegada més els alumnes, fins al moment final, en què tots, amb energia i sense vergonya, van acabar ballant plegats al ritme de la música. “Ha estat genial veure tots els alumnes deixar-se anar en una dinàmica tan lliure i diferent de l’ordre de la classe”, destacaven les mestres al final de la representació. 

L’espectacle, per tant, transitant des de la visita inesperada de l’astronauta marcià fins a la celebració conjunta final, busca establir una relació empàtica amb els nens i nenes a través de les possibilitats del moviment, el joc i la imaginació. “Hem entès l’astronauta perquè els seus gestos semblaven paraules”, corroborava un dels alumnes acabada la funció. 

Vuit espectacles més

La representació de Cometa forma part de la programació de la sisena edició d’A Tempo-Arts i Formació, el projecte educatiu de la Fundació La Ciutat Invisible i el festival Temporada Alta. La iniciativa, amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, porta nou propostes a les aules d’escoles i instituts de Girona i Salt. Per a públic de primària, a més de Cometa, A Tempo proposa La bona persona, de Rosa Gámiz, i El transPORt dels somnis, de la Companyia Embroutats, i per als alumnes d’educació infantil ha pensat l’obra Desplegant la jungla, de Big Bouncers. El projecte també acosta les arts escèniques a les classes d’educació especial, amb Imaginaris Singulars de Vero Cendoya, i, adreçats als adolescents d’educació secundària, programa La muntanya d’Oriol Casals i Marta Hernández, El Missioner de La Virgueria, Sobre la tirania de Carles Grau Fonollosa i Mut de l’agrupació InDans. Tot això, a part del IV Torneig de Dramatúrgia per a instituts, les jornades d’artistes a l’aula, el programa sobre l’alimentació i la cura dels cossos i el projecte de poesia. 

stats