L'excursió
Girona Oci 13/04/2023

La carretera per on passen més bicicletes que cotxes

Ruta de Girona als Àngels per una carretera que entitats com Mou-te en Bici reclamen que es talli al trànsit de cotxes un diumenge de cada mes

El santuari dels Àngels, al bell mig de les Gavarres, és una de les meques del ciclisme gironí.

GironaSi anar a peu de bon matí fins al castell de Sant Miquel és un dels plans puja-i-baixa preferits dels gironins, la carretera fins al santuari dels Àngels –situat a 488 m al bell mig de les Gavarres– és la més concorreguda pels ciclistes que inunden la ciutat. També s’hi pot anar a peu, corrents o en BTT pels corriols que menen des del Barri Vell de Girona i creuen la variant de la N-II, però la carretera que surt de Girona Est és l’estrella per als ciclistes de carretera. Té de bo que després es pot fer via fins a Madremanya i creuar així tot el massís de les Gavarres. A més, s’acaba d’asfaltar: ben nova va donar la benvinguda a la primera etapa de la Volta a Catalunya des de Sant Feliu de Guíxols.

Segons l'últim recompte de la Diputació de Girona, des del febrer del 2022 fins al febrer d’aquest any hi van passar un 46% de vehicles i un 54% de bicicletes (45.000 en total). És per això que entitats com Mou-te en Bici reclamen que es tanqui al trànsit alguns dies de cap de setmana, que és quan hi ha més afluència –en concret els diumenges a les 11 h–. La carretera és titularitat de la Diputació, però la competència per decidir quan s'hi circula és del Servei Català de Trànsit de la Generalitat.

La Diputació va instal·lar el febrer del 2022 dos aforadors de trànsit fixos, un per cada sentit, per poder fer un recompte estable dels vehicles que passaven per aquesta carretera, la GIV-6803. Segons assenyalen a l'ARA fonts de la institució, no hi ha cap altra institució de l'Estat que compti permanentment el nombre de bicicletes que passen per una carretera. El que és habitual, puntualitzen, és instal·lar comptadors mòbils de forma puntual.

El santuari dels Àngels està situat a 488 metres d'alçada i és on Gala i Dalí es van casar en secret el 1958.

"Un carrer de la ciutat"

Les dades de la Diputació arriben arran d'una petició de transparència feta per Mou-te en Bici, que ja ha fet dues tancades a la carretera dels Àngels per reclamar més seguretat després de l'atropellament mortal de l'olotina Cristina Vilanova per Fires de Girona del 2021. La seva proposta, de moment, és que s'efectuï el tancament un diumenge de cada mes només per a ciclistes durant el matí i es deixi obert el pas per a cotxes des de Madremanya. I argumenten que des del gener ja s'ha tancat dos cops per a competicions esportives: primer el Rally Costa Brava i després la Volta a Catalunya. A més, van entregar 1.365 firmes recollides a mà i lamenten "l'escassa resposta de les institucions", tot i haver-hi una moció aprovada per l'Ajuntament de Girona en aquest sentit.

Mou-te en Bici assenyala que es tracta d'una "proposta d'avantguarda" que, en cas que s'aprovés, marcaria el camí que ja van obrir les Vies Verdes de Girona quan es van crear per ser grans rutes en bici que cada dia utilitzen milers de persones. "Si els carrers de les ciutats ja són autèntiques carreteres urbanes, volem de manera temporal capgirar-ho i convertir una carretera, la dels Àngels, en un carrer per a les nenes i els nens", afegeix l'entitat.

De Girona als Àngels

• Recorregut: 13 km
  • Desnivell: 400 m
  • Temps estimat: 1 h 15 min

La ruta que us proposem surt del centre de Girona direcció la Creueta i s’agafa la carretera dels Àngels. I amunt fins a arribar a aquest gran mirador, que és un hotel, bar i restaurant i que durant anys també ha exercit d'àrea d'esbarjo i aplec per a molts gironins. Com a curiositat, l'església va albergar el casament secret de Gala i Dalí el 1958.

1. Sortim del final del carrer Emili Grahit, passada l'església de Sant Josep. Hi ha carril bici.
  2. Al final del carrer, ja sortint del centre de Girona, es pot continuar per la Via Verda en direcció la Creueta o bé agafar la carretera en funció del tipus de bicicleta que es faci servir.
  3. A la rotonda de la Creueta, agafem la tercera sortida en direcció Quart.
  4. Creuem l'Onyar i a la següent rotonda agafem la segona sortida en direcció la N-II.
  5. Però en lloc de trencar per agafar el final de la variant, tirem recte. El camí està indicat amb un cartell que posa "els Àngels".
  6. I ja no hi ha pèrdua, som a la GIV-6803, que ens portarà a dalt de tot, fins al santuari dels Àngels.
  7. Passem un total de dos restaurants amb vistes espectaculars de Girona: Can Mascort i Can Pol.
  8. Es tracta d'una pujada progressiva que encanta als amants del ciclisme de carretera perquè no és excessivament exigent però sí que permet perfeccionar tècnica. I el millor és que és una sortida ràpida des de Girona, enmig d'un paratge natural.
  9. Per arribar al santuari dels Àngels cal trencar a l'esquerra un cop som amunt. Està indicat, no té pèrdua.
  10. La ruta està pensada per tornar per la mateixa carretera. Però si es fa amb BTT es pot agafar el camí per pujar als Àngels a peu i que ens portarà fins a la Vall de Sant Daniel, a tocar del Barri Vell de Girona. En cas de tenir ganes de continuar fent quilòmetres per carretera, es pot anar fins a Madremanya i tornar per Celrà.
Ciclistes circulant un diumenge a la carretrera de la Rabassada, a Barcelona