L'excursió
Girona Oci 12/01/2023

Una ruta entre el mar i la muntanya resseguint els passos de l'exili

Un camí de ronda força abrupte porta de Portbou al puig de Cervera, a la frontera francesa, per seguir després fins al coll de Belitres, on hi ha un memorial de l'exili

ARA
L'inici de la ruta pel camí de ronda, que comença al final de la platja de Portbou en direcció nord.

Hi ha moltes rutes de l’exili. Però des de Portbou n’hi ha una que permet repassar el camí que van fer molts dels nostres avantpassats. És la que porta al puig de Cervera, a la frontera amb la Catalunya del Nord. Un itinerari curt i circular que puja al coll de Belitres pel GR-92, després careneja fins al puig de Cervera (205 m) i torna per la costa per un tram molt abrupte arran de mar només apte per a dies tranquils. És per això que el gener, beneït normalment per les minves que fan el mar més baix i darrerament per dies més propis de la tardor, és una bona època per fer aquesta passejada.

L’única dificultat, per als que tinguin més vertigen i vagin amb petits, és salvar aquest últim tram del camí que passa arran de mar. És un camí de ronda formigonat que en cas de mala mar es pot esquivar agafant-ne un que hi ha a sobre abans de la cala nudista del Pi.

Al coll de Belitres, just a la frontera francesa, hi trobem diferents cartells del Memorial de l’Exili, que recorden els 100.000 refugiats que van travessar a França el 1939 fugint del feixisme. Una ruta carregada d’història que combina perfectament mar i muntanya i que es pot fer en els dos sentits: pujar primer al coll de Belitres des de Portbou o bé optar per fer primer el camí de ronda arran de mar. Nosaltres us proposem aquesta segona direcció.

1. El camí surt al final de la platja de Portbou en direcció nord. Sembla que no hi hagi camí, però a la roca hi ha les típiques marques grogues del camí de ronda.
  2. Seguirem les marques grogues per tota la costa. És important sempre anar a la dreta fins que enfilem cap al puig de Cervera. Hi ha alguns trams una mica vertiginosos que desaconsellen fer la ruta amb nens petits pel risc que caiguin. En la majoria de trams hi ha una passarel·la de formigó pel damunt de la roca, però no té barana i en alguns llocs el formigó s'ha trencat.
  3. Descobrim un pont entre cales on només s'arriba a peu. És un tram de costa poc conegut, més feréstec i al peu de les Alberes.
  4. El camí de ronda passa alguns moments per trams més interiors, cal tenir en compte anar sempre cap a la dreta arran de mar fins que es puja al puig de Cervera. Des de dalt sembla que siguem a tocar de Cervera, a la Catalunya del Nord, que ja forma part de l'estat francès.
  5. La ruta continua per l'interior i està ben senyalitzada en direcció al coll de Belitres. Trobem una sèrie de búnquers i nius de metralladora i, finalment, el monument del Memorial Democràtic, que té una sèrie de plafons que recorden l'exili republicà.
  6. El camí de tornada a Portbou no té pèrdua i és per l'interior.