Alimentació
Girona 25/01/2024

"Els porcs xisclen a quatre metres del menjador"

Els veïns de l'avinguda Sant Jordi d'Olot, per on cada dia passen desenes de camions amb animals vius en direcció a l'escorxador, lamenten les molèsties del trànsit industrial en un via urbana

3 min
Un camió carregat de porcs que creua l'avinguda Sant Jordi d'Olot

OlotXisclets de porcs, combustió de camions d'alt tonatge, tràfic de bestiar i pudor de restes orgàniques. Aquest és l'ambient quotidià de l'avinguda Sant Jordi d'Olot, per on, a pocs metres de les portes i les finestres de les cases, cada dia passen aproximadament un miler de tràilers de mercaderies, desenes dels quals van carregats d'animals vius en direcció a l'escorxador Olot Meats. En aquesta planta, en una sola jornada, s'hi sacrifiquen de mitjana uns 12.000 caps de bestiar, provinents de granges d'Osona, Lleida i l'Aragó.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

L'escorxador es troba al polígon industrial Pla de Baix, a la part alta de la ciutat garrotxina, i els camions arriben diàriament per les carreteres de l'entrada sud. Com que Olot és l'única capital de les comarques gironines sense variant, ronda o circumval·lació, el transport de mercaderies ha de travessar inevitablement el municipi de punta a punta per les vies urbanes. Per no passar pels carrerons o els carrers principals del cas antic, els camions segueixen d'anada i tornada el camí de l'avinguda Sant Jordi, de 5 km d'allargada, un carril per direcció, voreres estretes i cases a banda i banda, que voreja el centre fins passat el volcà de la Garrinada.

Els veïns afectats per aquest traçat n'estan farts i s'han organitzat sota la plataforma No És Un Vial, És Un Carrer, per reivindicar que tots els nomenclàtors i plans municipals deixin clar que el seu carrer no és una via de pas industrial. "A una ment il·luminada amb moltes ganes de fomentar el negoci se li va acudir col·locar l'escorxador en una zona industrial a la banda contrària d'on entra el transport d'animals vius", critica Duaita Prats, veïna de la zona i membre de l'agrupació ciutadana.

Els porcs criden en les aturades als semàfors

Com que l'avinguda Sant Jordi és un carrer urbà, no està dissenyat per al tragí constant de camions, i els transportistes han de manejar amb una conducció poc accessible. Durant el trajecte, es troben amb les parades de com a mínim nou semàfors, set rotondes i una trentena de passos de vianants, que els obliguen a girar, frenar i arrencar contínuament. Llavors, el carregament de porcs vius, que no van lligats, rellisquen i criden. "Tinc un semàfor a quatre metres del menjador i quan els camions s'aturen sobtadament els porcs xisclen, es barallen, piquen amb les potes a terra, i es nota que es fan mal; això passa tant de dia com de nit", denuncia Prats.

Vessaments de vísceres

D'anada, els camions descarreguen els animals vius a l'escorxador i, de tornada, distribueixen la carn fresca a diferents plantes de la comarca. Del porc s'aprofita tot i, a vegades, també porten carregaments de vísceres, tendrums i menuts. "Hem de patir el trànsit de despulles, que travessen Olot en uns contenidors que no es poden tancar hermèticament perquè fermenten i podrien explotar; fan una pudor horrible i densa que, si t'entra a casa, no te la treus en tot el dia", lamenta Ramon Busquets, membre de la plataforma. A més, com que els camions han d'anar oberts de dalt i és una via amb pujades, revolts i parades, més d'una vegada hi ha hagut vessament de vísceres davant de les cases. Olot Meats afirma que mai ha passat en cap transport de l'empresa.

Vessaments de vísceres a l'avinguda Sant Jordi d'Olot, el maig del 2023

La nova variant, la solució

Per als membres de No És Un Vial, la solució passa per la construcció d'una variant, ja que consideren que el creixement industrial de la comarca no ha anat acompanyat d'una planificació coherent de les infraestructures. Els ajuntaments garrotxins i el departament de Territori de la Generalitat, conscients d'aquesta mancança, fa anys que treballen en la planificació d'una nova carretera, que es podria desencallar l'estiu del 2024. Aquest projecte, però, té l'oposició de la plataforma Salvem les Valls, que vol evitar que es construeixi una autovia al Parc Natural de la Garrotxa. Els veïns de l'avinguda Sant Jordi no volen entrar en disputa amb els ecologistes i només demanen que es tiri endavant la variant d'Olot, no la que afectaria el paisatge de les Preses o la Vall d'en Bas.

stats