Estats Units

Biden es prepara per rejovenir-se

El president passa a l'ofensiva de cara a la campanya electoral i busca reconnectar amb els votants joves

4 min
Joe Biden durant una trobada amb Giorgia Meloni a la Casa Blanca

WashingtonFa uns dies el presentador Dark Brandon, de la cadena trumpista Fox News, feia burla del moment en què Joe Biden es va posar unes ulleres de sol durant una entrevista al late night de Seth Meyers.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'equip de comunicació del president dels Estats Units no va voler passar per alt la provocació de Brandon. I va contestar amb un vídeo a TikTok. Què s'hi veia? Una successió de vídeos de Biden posant-se les seves mítiques ulleres de sol (model aviador). A sota de la pantalla, hi apareixia un missatge: "Cry about it". És a dir, "plora". O, més ben dit, "supera-ho".

Aquesta resposta a Brandon forma part de l'estratègia per canviar la imatge que els joves tenen del candidat demòcrata de cara a les eleccions del 5 de novembre.

@bidenhq

get over it lol

♬ lololol - Love

Els 81 anys pesen a Joe Biden i a tot el seu equip de campanya. Les ensopegades en públic i els lapsus davant els micròfons s'han convertit en l'arma llancívola preferida de Donald Trump i de tot el Partit Republicà, que insisteixen que Biden és massa gran per tornar a ser president dels Estats Units. El missatge sembla que ha calat, almenys entre una part prou rellevant de la societat nord-americana: la imatge d'ancià fràgil, enfront d'un Trump enèrgic i vigorós (tot i tenir 77 anys), posa en dubte la seva capacitat per gestionar el país i l'allunya dels joves.

El 2020 els joves van ser imprescindibles per fer Biden president. Dels vots emesos pels menors de 30 anys que no havien votat en els dos anteriors comicis, Biden se'n va emportar el 59%, segons el Pew Research Center. Durant aquests comicis també es va produir un relleu generacional: els babyboomers (nascuts entre el 1946 i el 1964) van deixar de ser el gruix de l'electorat en detriment dels mil·lennials (nascuts entre el 1980 i el 1994) i la generació Z (nascuts entre el 1995 i el 2011). Va ser precisament entre els mil·lennials i els Z que Biden va superar Trump per 20 punts.

Quatre anys després l'horitzó és més fosc i l'equip del president, donant per fet que ell serà el candidat dels demòcrates per a les eleccions de novembre, treballa a correcuita per recuperar i rejovenir la imatge de Biden. És aquí on entren en joc TikTok o, per exemple, la cantant nord-americana Taylor Swift.

La carta de Taylor Swift

TikTok (@bidenhq) i Instagram (@joebiden) no només s'han convertit en el nou mitjà per fer arribar els missatges de campanya als més joves, sinó també per entrar a la guerra de mems que fa temps que lliuren els seguidors de Trump. Ser capaç de saber tornar els atacs que rep constantment el president, amb els acudits i l'argot de les xarxes, ajuda a dibuixar una imatge de Biden molt més fresca. El TikTok citat a l'inici d'aquest article n'és un exemple.

Però un dels mems més sonats va ser el que va publicar a Instagram després de la victòria dels Chiefs de Kansas (l'equip en què juga la parella de Taylor Swift, Travis Kelce), en què sortia ell amb els ulls a l'estil Terminator dient: "Just com ho havíem planejat, Chiefs". El post era una clara referència a les teories conspiranoiques que havien alimentat a internet els cercles pro-Trump, en què avisaven que els demòcrates farien guanyar els Chiefs perquè així després Biden tingués el suport de la parella del moment: la icona del pop, Taylor Swift, i un dels guanyadors de la SuperBowl, Travis Kelce.

Els demòcrates ja estan treballant per tornar a tenir el suport de la cantant, que el 2020 ja va fer campanya a favor de la candidatura demòcrata. Llavors, poc després que Swift fes públic que votaria Biden a través d'un post a Instagram, va haver-hi 35.000 nous votants registrats a través de la pàgina Vote.org. Una xifra que recorda que no es pot desestimar l'exercit de swifties que té al darrere i el fenomen de masses en què s'ha convertit l'artista.

Mentre aquest suport no es torna a fer explícit, Biden no ha desaprofitat l'ocasió per seguir vinculant-se a Taylor Swift. A l'entrevista que va fer al late night de Seth Meyers, quan el presentador li va preguntar de broma si era cert que hi havia una conspiració entre ell i Swift, Biden li va seguir el joc: "D'on has tret la informació? És material classificat".

La guerra a Gaza

Ara bé, per molt que els tiktoks i Taylor Swift puguin mobilitzar el votant jove i generar simpaties cap a Biden, queda pendent la qüestió palestina, l'altre gran factor que allunya el president dels joves.

La manera com Biden està gestionant la guerra a Gaza –en què continua donant suport inequívoc a Israel– també li ha restat popularitat entre molts universitaris i activistes, que demanen un alto el foc i que critiquen la brutal ofensiva de Tel-Aviv contra la Franja. Una enquesta publicada per USA Today i la Universitat de Suffolk al gener mostrava com aquest grup estava abandonant Biden per passar a les files de Trump. Entre els votants menors de 35 anys, Trump superava Biden per una diferència de 4 punts.

A les primàries de Michigan, celebrades aquesta setmana, Biden ja se'n va ressentir: tot i guanyar, molts joves van formar part de la campanya de vot protesta pel suport de la Casa Blanca a Israel.

stats