Estats Units

Trump diu que Musk deixarà aviat la Casa Blanca, segons 'Politico'

La filtració coincideix amb les primeres enganxades del multimilionari amb altres membres del gabinet presidencial

Elon Musk
4 min

WashingtonElon Musk sembla que té els dies comptats dins de la Casa Blanca. El president dels Estats Units, Donald Trump, ha comentat al seu cercle intern que en les pròximes setmanes el multimilionari es retirarà del seu paper com a assessor del govern, segons informen persones coneixedores de les converses a Politico. La filtració coincideix amb un moment en què el multimilionari ja havia protagonitzat enganxades a porta tancada amb altres membres del gabinet i la seva figura amenaçava amb convertir-se en un llast per a Trump. La derrota simbòlica de Musk a les eleccions del Tribunal Suprem de Wisconsin, que s'han llegit com un referèndum sobre la seva popularitat, és un senyal més del descens de la mà dreta del magnat.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons explica el mitjà, que cita tres fonts anònimes, Trump segueix satisfet amb Musk i la seva tasca al capdavant del departament d'Eficiència Governamental (DOGE), però tots dos han decidit en els últims dies que aviat serà el moment que el sud-africà s'ocupi dels seus negocis i assumeixi un paper secundari. Més enllà de les esquerdes internes dins del govern Trump, la implicació de Musk en l'agenda ultra global ha provocat una campanya de boicot en contra dels seus cotxes arreu d'Europa i els Estats Units. Mentre als carrers es veien atacs contra els vehicles elèctrics com a gest de protesta, al mercat es registraven caigudes de les vendes de Tesla. La companyia de Musk ha tancat el seu primer trimestre amb una caiguda de les vendes del 13% respecte al mateix període de l'any passat.

La portaveu de la Casa Blanca, Karoline Leavitt, ja ha reaccionat, amb un atac, a l'exclusiva del mitjà. "Aquesta "exclusiva" és brossa. Elon Musk i el president Trump han dit públicament que l'Elon deixarà el servei públic com a empleat especial del govern quan acabi la seva increïble tasca al DOGE", ha dit la secretària de premsa en una publicació a X. És significatiu que posi l'èmfasi en la idea que ja ho havia dit la mateixa administració quan darrerament Trump no ha fet més que tancar files amb Musk. El DOGE té previst finalitzar la seva tasca el 2026, tal com posa l'ordre executiva que Trump va signar per crear el grup de treball, mentre que a finals de maig o a principis de juny s'espera que s'acabi la seva funció com a "empleat especial del govern".

El president dels Estats Units fa setmanes que fa pinya amb l'empresari tant en l'àmbit intern com extern: la presència de Musk a les reunions del gabinet presidencial o la fotografia als jardins de la Casa Blanca amb un Tesla en són una bona mostra. Però sembla que fins i tot l'excentricisme de Musk és massa pesat per a una cort presidencial on no resulta estranya la imatge del cantant Kid Rock vestit de lluentons al Despatx Oval. Ara bé, per sota de les friccions internes en la lluita de poder i les pèrdues de Tesla hi ha un tercer element en discòrdia: el conflicte d'interessos rampant que representa Musk com a "empleat especial del govern".

Elon Musk i Donald Trump amb diferents models de Tesla davant la Casa Blanca.

Conflicte d'interessos

Cada cop que Trump ha reduït una mica més el poder de Musk ho ha fet coincidint amb el soroll mediàtic d'alguna crisi interna, mentre la Casa Blanca anava avançant amb el blindatge legal sobre el rol del multimilionari de cara a possibles batalles judicials. Com a líder del DOGE, Musk ha estat liderant retallades en agències i departaments que tenien investigacions obertes contra les seves empreses. Sense anar més lluny, l'agència de cooperació USAID, la primera a caure sota el DOGE, estava investigant Starlink per la sospita d'haver prestat serveis a Rússia en les seves operacions a Ucraïna. Amb USAID desmantellada, la investigació ha quedat pràcticament enterrada.

Fa setmanes que la Casa Blanca ja havia publicat un document judicial en el qual afirmava que Musk no era l’administrador legal del DOGE, però tampoc aclaria qui ho era. Des que es va crear el grup de treball, Trump i tot el seu equip han presentat el sud-africà com el seu cap, però en l'àmbit legal l'administració ha començat a prendre distància. A mitjans de març, Trump també va signar una ordre executiva en la qual relegava Musk a un rol de suport i entregava el lideratge de les retallades als secretaris de govern. El magnat defensava que deixava enrere la motoserra del seu soci per passar a aplicar el "bisturí". Un gest que, més enllà de voler calmar les aigües dins de l'administració, també suposava un pas més dins de les mesures de precaució que estava prenent la Casa Blanca.

El distanciament públic amb Musk, però, no significa que hi hagi una desvinculació total. Un oficial del govern explica a Politico que probablement el multimilionari continuarà assessorant la nova administració, mentre que un altre afirma que és “enganyar-se a un mateix” pensar que Musk desapareixerà completament. El que sí que apunten les fonts del mitjà és que el multimilionari posarà fi a la seva etapa com a “empleat especial del govern”, una decisió que coincideix precisament amb el creixent conflicte d'interessos que tant Trump com Musk havien negat.

stats