Llengua
Llengua 15/02/2023

Pla de xoc a les autoescoles: la Generalitat subvencionarà l’edició de testos i manuals en català

Sector i administració admeten que el català és residual per aprendre a conduir i signen un conveni per incrementar-lo

2 min
Les autoescoles  ‘de qualitat’ tindran taxes més baixes

Barcelona"Volem que treure's el permís de conduir en català sigui una normalitat en aquest país", diu la consellera de Cultura, Natàlia Garriga. Administració i sector coincideixen a dir que el català és residual a les autoescoles: no el parlen els professors, només existeix un manual actualitzat per al carnet B i no es fan els exàmens en català. Segons l'ARA, amb dades de la DGT, només el 0,8% d'exàmens es van fer en català el 2021. Vora 100.000 persones s'examinen cada any. Aquest dimecres la Federació d'Autoescoles de Catalunya (que agrupa el 90% del sector) ha signat un pla de foment del català amb els departaments d'Interior i Cultura, dotat amb 300.000 euros, per trencar la inèrcia de funcionament en castellà.

Inscriu-te a la newsletter Llengua En català i sense complexos
Inscriu-t’hi

La Generalitat es compromet a subvencionar el 90% dels projectes d'edició de manuals i testos en línia en català que presentin les editorials. El Termcat actuarà com a servei d'assessoria lingüística per adequar el lèxic tècnic dels materials didàctics. També s'està dissenyant un nou cicle formatiu superior de tècnic en mobilitat segura i sostenible que s'impartirà en català i del qual haurien de sortir més professors i més hàbils en català. S'incentivarà que les classes a les autoescoles siguin en català, malgrat que el mateix conseller Joan Ignasi Elena ja admet que "no hi ha mesures de pressió" possibles més enllà de la promoció de la llengua.

Per això és clau que les autoescoles s'hi impliquin. Segons el president de la Federació, Joan Sala, l'impuls de la Generalitat arriba tard: "És un conveni que fa molts anys que esperem", diu, a la vegada que reconeix que les empreses ofereixen classes en castellà i, si el professor la fa en català, canvia de llengua a la primera petició. El seu diagnòstic és prosaic: "Tenim un problema amb el català perquè tenim un problema de país. La gent el que vol és treure’s el permís i a la majoria de casos se’ls en refot fer-ho en català o castellà".

Per això caldran campanyes de conscienciació, de difusió dels materials en català i de la possibilitat de fer l'examen en català. De fet, fa trenta anys que es pot escollir l'idioma de l'examen, però en alguns casos s'ha d'avisar amb antelació per tenir-lo físicament, mentre que a Girona, Lleida, Tarragona, Sabadell i Barcelona es pot escollir online in situ. S'instarà la DGT a oferir els exàmens teòrics i pràctics en català sense sol·licitud prèvia, cosa que "no seria difícil", diu Elena.

Un dels primers passos del pla serà fer una diagnosi del sector a través d'una enquesta a totes les autoescoles del país per certificar les ínfimes xifres de català en aquest àmbit. "Tenim molt marge de millora", afirma la consellera Garriga.

stats