PLATAFORMES

AppleTV+ irromp en la guerra de l’‘streaming’

La plataforma comença a operar aquest divendres amb 'The morning show' i vuit propostes més

Apple arriba a la festa de les plataformes. Ho fa tard i amb el dubte de si es quedarà arraconada o acabarà sent la reina del ball. Després de més de dos anys preparant la seva sèrie insígnia - The morning show, amb Jennifer Aniston i Reese Witherspoon-, AppleTV+ comença a operar aquest divendres en un centenar de països, entre els quals Espanya.

La companyia de Cupertino (Califòrnia) sembla que és conscient que parteix amb desavantatge respecte als seus competidors. A banda de començar a operar molt més tard que altres serveis ja molt consolidats, com Netflix, el seu catàleg és inexistent –estrena nou sèries però no té un fons d’armari amb clàssics–, el contrari de Disney+, que començarà a operar el 12 de novembre als Estats Units i també aspira a quedar-se amb un tros important del pastís de l’ streaming. Per això AppleTV+ ha apostat per una oferta comercial agressiva. La seva quota mensual és la segona més baixa del mercat actual: 4,99 euros (Amazon la supera a Espanya amb una tarifa de 3,99 euros al mes o 36 euros anuals). A més, qualsevol persona que compri un iPhone, iPad, Apple TV, iPod touch o Mac té accés a un any de subscripció gratis al nou servei. A més, si es disposa d’un compte Apple En Família, la plataforma es podrà compartir amb un màxim de sis membres.

Amb aquesta carta de presentació, Apple posa totes les facilitats possibles perquè els seus potencials clients li donin una oportunitat sense més elements de judici que la llista de nou títols que estrena, que s’emetran setmanalment. Apple ha invertit 6.000 milions de dòlars en producció, però aquestes xifres -de les més altes en el sector- no representen una gran despesa per a una companyia que va tancar el 2018 amb un benefici net de 59.531 milions de dòlars (uns 52.300 milions d’euros).

La crítica de televisió de Variety Caroline Framke assenyalava aquesta setmana que un dels principals problemes d’Apple TV+ és, en efecte, la falta de catàleg. “Fins i tot quan Netflix només tenia un parell d’originals ja havia seduït els subscriptors amb un catàleg de produccions adquirides”. “Un cop vistes quatre de les seves sèries, AppleTV+ no sembla tenir una marca o línia clara, més enllà de l’etiqueta car ”, assegura. “Totes fan bona pinta, però cadascuna sembla escrita per atrapar una audiència diferent”, detalla. Per la seva banda, Simon Murray, fundador de Digital TV Research, empresa dedicada a l’anàlisi del mercat audiovisual, assegurava en un estudi publicat aquest mes que les previsions són que Apple TV+ arribi als 13 milions d’usuaris el 2024, una xifra no especialment alta, perquè “la companyia no té reputació com a productora de continguts originals”. A més, assenyalava que, segons els seus càlculs, el 2024 Netflix s’endurà el 23% del mercat, Amazon el 13%, Disney el 8% i AppleTV+ l’1%.

El misteri de fer televisió

“No sabem res de com es fa televisió”, reconeixia Eddy Cue, vicepresident de software i serveis d’Apple, el 2018 en una conferència al South by Southwest. “Sabem crear aplicacions, sabem com distribuir, sabem com comercialitzar. Però realment no sabem crear sèries”, va rematar. La confessió arribava nou mesos després que la companyia fitxés Jamie Erlicht i Zack Van Amburg, dos exdirectius de Sony TV que van assumir la direcció de programació de continguts originals d’Apple. Cue va explicar que la companyia va dedicar dos anys a trobar els executius més adequats per encapçalar aquesta nova divisió d’Apple, que amb el fre de la venda d’iPhones aposta per l’oferta de serveis com a nova font d’ingressos.

Fins que van arribar Erlicht i Van Amburg, la companyia de Tim Cook només havia fet tímids intents –no gaire destacables, amb excepció de Carpool karaoke amb James Corden– d’introduir-se en el món de la producció. Erlicht i Van Amburg són els responsables que Apple, després de molt temps dubtant, hagi demostrat que aquesta vegada anaven de debò. El cop de puny a la taula el van donar el novembre de 2017 quan van aconseguir guanyar la guerra contra Netflix pels drets de The morning show, una sèrie impulsada per l’exresponsable de drama de la HBO Michael Ellenberg i, sobretot, produïda i interpretava per Jennifer Aniston i Reese Witherspooon, que es retroben gairebé vint anys després d’haver sigut les germanes Rachel i Jill Green a Friends.

La sèrie més cara de la televisió

Les dues actrius podrien ser considerades l’enèsim exemple de com les estrelles de Hollywood han pujat al carro de la televisió per streaming, però el seu poder va molt més enllà. A través de la seva productora, Hello Sunshine, Witherspoon està construint un sòlid bagatge televisiu, com va demostrar amb Big little lies, el primer projecte que va produir. Per la seva banda, Aniston ha esperat 15 anys a tornar a la televisió, el mitjà que la va fer famosa, i està explotant la nostàlgia dels espectadors obrint el seu compte d’Instagram i compartint fotos amb els seus excompanys de Friends. Ja és curiós que l’actriu, tan reticent a les xarxes socials, hagi obert el seu Instagram a temps per fer promoció de la nova sèrie.

The morning show explica la història d’una presentadora d’un magazín matinal, l’Alex (Jennifer Aniston), que lluita per no perdre la feina després que la cadena per a la qual treballa ha acomiadat el seu company de programa, Mitch Kessler (Steve Carell) per un cas d’assetjament sexual. L’aparició d’una nova periodista, Bradley Jackson (Reese Whiterspoon), farà aflorar les inseguretats de l’Alex. Tot i que la sèrie es presenta com la gran aposta de la nova plataforma i una de les ficcions més cares de l’audiovisual nord-americà -cada temporada costa 150 milions de dòlars, gairebé el doble d’una entrega de Joc de trons - , el seu camí no ha sigut del tot plàcid. El primer guió escrit per Jay Carson no va agradar als productors, que van començar a buscar un nou guionista. Finalment, Aniston, Witherspoon i la resta de productors van apostar per Kerry Ehrin ( Bates Motel ) com a showrunner i la sèrie va passar a ser una resposta a l’era Me Too en els mitjans de comunicació.

AppleTV+ confia en la capacitat d’atracció d’Aniston i Witherspoon per començar a crear una base de consumidors fidels que els permeti anar guanyant quota de mercat. Caldrà veure si, seguint els passos de Netflix i Amazon, Apple es decideix a expandir la seva producció fora de les fronteres dels EUA. Fa uns dies, Ramon Campos, de l’espanyola Bambú Producciones, va deixar caure que ja estaven coent un projecte per al gegant de Cupertino.

Les altres propostes per obrir foc

‘See’

La sèrie s’ambienta en un futur llunyà en què un virus ha matat part de la població i ha deixat cecs els pocs supervivents. Jason Momoa interpreta Baba Voss, líder d’una tribu i pare de dos nens que neixen amb la capacitat de veure-hi. Aquesta raresa farà que es converteixin en objectiu d’una reina que els vol matar. Creada per Steven Knight ( Peaky Blinders ) i Francis Lawrence ( Los juegos del hambre ), aquesta fantasia èpica ja té en marxa la seva segona temporada. Segons The Hollywood reporter, les dues entregues han costat 240 milions de dòlars.

‘Para toda la humanidad’

Creada per Ronald D. Moore ( Battlestar Galactica), explica una història alternativa de la cursa espacial que va enfrontar els Estats Units i la Unió Soviètica durant la Guerra Freda. En el món de Para toda la humanidad (For all mankind, en anglès) , Neil Armstrong no és el primer home que va arribar a la Lluna i la carrera espacial continua vigent. Joel Kinnaman ( House of cards ) és un dels protagonistes d’aquesta sèrie centrada en la vida d’un grup d’astronautes i enginyers i les seves famílies.

‘El escritor fantasma’

AppleTV+ també s’apunta als remakes. Una de les seves propostes per al públic infantil és una nova versió d’ El escritor fantasma, sèrie de misteri per a nens que es va emetre entre el 1992 i el 1995 als Estats Units. Els protagonistes són quatre amics que tenen la capacitat de comunicar-se amb un fantasma que els envia missatges i que, amagat en una llibreria de barri, allibera personatges de ficció al món real. Els quatre amics -dues nenes i dos nens- intenten desxifrar les motivacions del fantasma. Cada episodi estarà centrat en un llibre diferent.

‘Oprah’s Book Club’

Oprah Winfrey és un altre dels pesos pesat del projecte televisiu d’Apple. La veterana presentadora i empresària debutarà a la plataforma fent una versió televisiva del seu club de lectura online, en el qual ella recomana un llibre que es pot adquirir a través Apple Books. A l’espai Oprah’s Book Club, que tindrà un nou capítol cada dos mesos, Winfrey entrevistarà els autors dels llibres que recomana. Per a la primera emissió, la presentadora ha escollit The water dancer de Ta-Nehisi Coates, a qui ha entrevistat a l’Apple Carnegie Library de Washington D.C.

‘Dickinson’

La poeta Emily Dickinson (1830-1886) es converteix en heroïna adolescent a AppleTV+. L’actriu i cantant Hailee Steinfeld és la protagonista d’aquesta sèrie que explica lliurement la vida de la poeta i explora qüestions com la repressió, el gènere i la família. Segons els mitjans nord-americans, aquesta aproximació a Dickinson, en capítols de 30 minuts i amb tocs d’humor, recorda la que Sofia Coppola va fer de Maria Antonieta. Darrere el projecte hi ha Alena Smith, guionista de The affair i The newsroom.

‘Helpsters’

Pensat per als més petits, aquest programa fet amb titelles sorgeix de la factoria de Barri Sèsam. Els seus protagonistes son la Cody i els Helspters, un grup de simpàtics monstres especialitzats en resoldre problemes. Junts aprenen a planificar i coordinar-se per fer front a situacions inesperades, com preparar una festa o pujar una muntanya. Segons han explicat els responsables de la plataforma, la programació infantil d’AppleTV+ ha estat confeccionada per “incentivar la creativitat i provocar la curiositat” dels nens.

‘Snoopy en el espacio’

L’univers de Peanuts i Charles Schulz torna a la vida. La nova sèrie segueix l’Snoopy en l’aventura de convertir-se en astronauta. Els somnis del gos animat es fan realitat quan viatja amb els seus amics fins la seu de la NASA, on és escollit per a una missió especial. La relació entre l’agència especial i Snoopy ve de lluny. L’any 1967, després de la fallida missió Apol·lo 1, en què tres astronautes van morir cremats, la NASA va crear un programa de premis per millorar la seguretat espacial, i Schulz, entusiasta d’aquest món, va cedir la imatge de Snoopy sense cost per als guardons.

‘Reina de elefantes’

El primer documental d’Apple segueix l’Atenea, la matriarca d’una bandada d’elefants, en el seu viatge a la recerca d’aigua per terres africanes. Els directors Victoria Stone i Mark Deeble, que van seguir l’elefanta durant quatre anys, defineixen el treball com una història de lideratge femení. Narrat per Chiwetel Ejiofor ( 12 anys d’esclavitud ) en la versió original, es va poder veure en l’última edició del Festival de Sundance.