Google i els editors de diaris europeus avancen cap a la pau

L’empresa invertirà 150 milions en tres anys en projectes digitals innovadors

Google i els principals editors de diaris d’Europa han iniciat un camí que els ha de portar a resoldre el conflicte que els enfronta des de fa anys. L’empresa nord-americana va anunciar ahir el naixement de la Digital News Initiative (DNI), una aliança entre el cercador i els editors destinada a fomentar “el periodisme d’alta qualitat a Europa a través de la tecnologia i la innovació” i que inclou, entre altres aspectes, una inversió de 150 milions d’euros de Google destinada a finançar projectes periodístics innovadors en l’àmbit digital. Segons explica la companyia, aquests diners aniran a parar a “projectes que demostrin noves formes de pensar en la pràctica del periodisme digital”, i els seus beneficiaris podran ser tant empreses ja existents com start-ups.

Però més enllà d’aquest fons destinat a la innovació, el projecte preveu dues línies d’actuació més. D’una banda, es crearà un grup de treball, amb presència d’editors “grans i petits”, destinat a “explorar el desenvolupament de productes per incrementar els ingressos, el trànsit i la participació dels grups d’audiència”. Segons Google, s’espera que això desemboqui en la creació d’eines que “beneficiïn l’ecosistema de les notícies a escala mundial”. L’altre pilar de l’aliança té a veure amb la formació i la investigació. Així, Google es compromet a invertir en la formació de periodistes i la creació de redaccions en diferents punts del continent, a establir acords amb organitzacions periodístiques i a finançar estudis sobre “l’entorn canviant dels mitjans”, entre altres actuacions.

“La DNI és una iniciativa meravellosa i molt necessària. Pensem que la innovació ha tornat a les redaccions, i també creiem en projectes conjunts i en la cooperació internacional. Per això estem segurs que la DNI farà una gran contribució al desenvolupament de l’ecosistema de notícies a Europa”, ha assegurat Bertrand Pecquerie, president de la Global Editors Network, que agrupa editors de diaris d’arreu del món.

Aquesta organització és una de les fundadores de l’aliança, juntament amb el Centre Europeu de Periodisme, l’Associació Internacional de Mitjans de Comunicació i vuit diaris de sis països diferents: els britànics The Financial Times i The Guardian, els alemanys Frankfurter Allgemeine i Die Zeit, el francès Les Échos, l’italià La Stampa, el grup holandès NRC i El País. Google, però, assenyala que la DNI “té entre els seus objectius ampliar la seva feina a altres editors europeus”, i de fet explica que grups com Godó, Vocento i Unidad Editorial ja “col·laboren” amb la companyia.

Google News no torna

El naixement de la Digital News Initiative suposa un important gest de distensió entre Google i els diaris europeus després d’anys de confrontació a l’entorn de l’anomenada taxa Google, un cànon que els editors reclamaven al cercador com a compensació per l’ús que fa dels seus continguts. Aquest conflicte ha tingut la seva conseqüència més greu a Espanya, on, arran de l’entrada en vigor de la nova llei de la propietat intel·lectual, que introduïa aquesta taxa, Google va decidir al desembre tancar el seu servei d’indexació de notícies, Google News. Malgrat l’acord anunciat ahir, el cercador ja ha precisat que el servei no es reactivarà, almenys de moment.

En el cas de França, el conflicte es va resoldre fa dos anys amb la creació d’un fons de 60 milions d’euros finançat per Google i destinat a “facilitar la transició de la premsa cap al món digital”, una solució que ha inspirat la que ara s’ha adoptat a escala europea.

La creació de la DNI arriba dues setmanes després que la Comissió Europea amenacés Google amb una multa per abús de posició dominant. La companyia assegura que això no hi té res a veure, però aquest moviment orientat a impulsar nous projectes digitals podria ajudar-la a millorar la seva imatge davant de les institucions comunitàries.

Més continguts de