RTVE rescindeix el contracte a Bertín Osborne, que se'n va a Mediaset

L'oferta del grup privat dobla el cost del programa, un preu que la pública considera "inassumible"

Radiotelevisió Espanyola va rescindir aquest dijous el contracte amb Proamagna, l'empresa productora del programa 'En la tuya o en la mía'. Hores després que el consell d'administració de la corporació pública renunciés a fer cap moviment per intentar retenir el programa de Bertín Osborne, que ara se n'anirà a Mediaset, la cadena va anunciar en un comunicat que havia decidit "resoldre el contracte" a causa d'un incompliment per part de Proamagna, a qui demanarà una indemnització.

Segons RTVE, el contracte signat entre l'ens públic i la productora –que tenia vigència fins al dia 30 d'aquest mes– establia que Proamagna "posaria a disposició de la cadena el material corresponent a cada programa" amb una antelació de com a mínim "set dies" respecte a la data prevista per a l'emissió. Aquest dijous, però, l'empresa encara no havia entregat el capítol que s'havia d'emetre dimecres de la setmana que ve, per la qual cosa RTVE ha comunicat a Proamagna que donava per finalitzat l'acord. La cadena adverteix també que es reserva "el dret a exigir l'oportuna indemnització per danys i perjudicis causats pel mencionat incompliment".

La 1, doncs, no emetrà els capítols d''En la tuya o en la mía' que quedaven pendents –entre els quals el dedicat a Ágatha Ruiz de la Prada, en el qual apareixia el seu marit, Pedro J. Ramírez–, i aquest cap de setmana ja no oferirà les reemissions de l'espai que programava habitualment.

Una oferta "inassumible"

De fet, però, aquest mateix dijous al matí RTVE ja havia donat via lliure a Proamagna i a Bertín Osborne perquè se n'anessin a Mediaset. El consell d'administració de la corporació, reunit de forma extraordinària, va decidir no exercir el dret de tempteig que li corresponia per contracte i no igualar l'oferta que la productora del programa, Proamagna, havia rebut per part de Mediaset.

Fer aquest moviment hauria permès a La 1 conservar el programa que més bons resultats li estava donant aquesta temporada, però també li hauria suposat gairebé haver de doblar el cost del format. Actualment, segons detalla Europa Press, TVE paga 123.000 euros per cada entrega d''En la tuya o en la mía', però l'oferta de Mediaset apujava notablement aquest preu, fins als 225.000 euros, en cas que el programa sigui de 70 minuts, o 250.000, si en dura 80. El grup privat, a més, garantia a la productora dos anys i mig de contracte, fins a finals del 2018.

L'única opció de la pública per quedar-se el programa hauria estat oferir com a mínim les mateixes condicions, cosa que finalment es va rebutjar. L'únic dels nou consellers que no va votar en contra d'exercir el dret de tempteig va ser Óscar Pierre, nomenat a proposta de CiU, que es va abstenir. Segons RTVE, les condicions ofertes per Mediaset eren "inassumibles" per la corporació pública

Proamagna va començar a  negociar amb els canals privats després que, el 25 de febrer, el consell d'administració de RTVE decidís renovar el programa per només cinc entregues, en comptes de les 18 que demanava l'empresa, que argumenta que necessita "estabilitat" per poder negociar la presència de convidats a llarg termini.

Tant el president de RTVE, José Antonio Sánchez, com el mateix  Bertín Osborne han assegurat que la decisió de la cadena de no cedir a les peticions de la productora no tenien a veure amb causes econòmiques, sinó amb la inestabilitat política a Espanya: el possible canvi de govern a l'Estat podria suposar també una renovació de la cúpula de RTVE, i per aquest motiu la direcció actual assegura que no vol signar contractes que comprometin els seus hipotètics substituts.