Mèdia 05/03/2014

Bibiana Ballbè segueix buscant talent creatiu a ‘Caràcter’

L’espai, que experimentarà amb el llenguatge televisiu, debuta diumenge al 33

Albert Castellví Roca
3 min

BarcelonaBibiana Ballbè s’ha proposat crear un “punt de trobada per concentrar tot el talent creatiu de Catalunya” i donar-li “visibilitat”. Aquest és l’objectiu fonamental de Caràcter, el nou programa que el 33 estrenarà aquest diumenge a les 21.45 i en què Ballbè presentarà els creadors i artistes més consolidats del país però també descobrirà alguns dels talents emergents de tots els àmbits de la cultura. “Pesa més el que aporten que si són coneguts o no”, diu Ballbè, i avança noms com els de Neus Ballús, Juan Antonio Bayona, Juanjo Sáez, Vicenç Altaió, Joan Roca, la grafitera Btoy i el ceramista Xavier Mañosa.

Per adaptar-se al màxim a aquest món de creativitat en què s’emmiralla, Caràcter vol “experimentar amb les possibilitats que li ofereix el llenguatge televisiu”, segons la cap d’entreteniment i programes culturals de TV3, Cristina Muñoz. Per això la seva estructura serà flexible i cada entrega serà diferent de la resta. “El no-format és el nou format”, resumeix la presentadora. La mateixa arrencada de l’espai ja és una declaració d’intencions, perquè “no hi ha ni careta ni sintonia”. Aquests dos elements seran substituïts, cada setmana, per la música que hi posi el grup convidat i per una seqüència de retrats de persones anònimes, un element que vol transmetre “proximitat”. “És un programa proper, accessible. El fem per a tothom”, afirma la directora.

Ballbè explica que cada edició de l’espai, de 30 minuts, tindrà entre quatre i cinc protagonistes, que apareixeran en situacions diferents: a vegades serà en el seu “hàbitat natural”, per tal que es pugui veure el seu “procés creatiu”; en altres ocasions es plantejarà un cara a cara entre dos creadors, en què la presentadora els deixarà fer i “gairebé desapareixerà”, i en alguns altres casos conversaran amb Ballbè.

Sempre, però, hi haurà la voluntat d’interferir al mínim en la realitat i de buscar “moments de veritat”. “ Caràcter busca apropar als espectadors l’essència de l’artista i ho fa oblidant-se de la càmera”, mentre que el públic es converteix en “ voyeur ”. El programa vol ser “partícip de tot l’entorn creatiu de l’artista, a qui enxampa enmig del seu procés de treball”, explica la cadena. I Ballbè ho exemplifica: “Si fem un cara a cara, no serà forçat. El Juanjo Sáez i el Mario Eskenazi estan en contacte, es veuen de tant en tant. Nosaltres simplement viurem de prop com és la trobada i la conversa que mantenen”.

En aquest sentit, el programa -que neix sense un nombre determinat de capítols i amb “voluntat de futur”, segons Muñoz- juga amb l’avantatge de fer-se des de l’Arts Santa Mònica, on hi ha uns estudis de ràdio i televisió en virtut d’un conveni signat el 2010 entre aquest espai i la CCMA. La redacció serà allà, i tot i que l’equip estarà pendent del que passi arreu de Catalunya, la ubicació facilitarà l’intercanvi i el contacte amb els creadors i les trobades espontànies, “de veritat”, que vol fomentar el programa.

El projecte del mapa creatiu de Catalunya segueix endavant

Caràcter s’emmarca dins d’un projecte de col·laboració més ampli entre Bibiana Ballbè i l’Arts Santa Mònica que consisteix en l’elaboració d’un mapa creatiu de Catalunya que reuneixi el nom d’un miler de creadors i nous talents de totes les disciplines artístiques. Aquesta iniciativa s’havia de visualitzar en un acte que havia de tenir lloc al gener però que va quedar ajornat arran d’una polèmica sorgida després que diverses veus crítiques hi exposessin la seva oposició en un article que va publicar La Vanguardia. De totes maneres, segons ha confirmat l’ARA, el projecte del mapa creatiu segueix en peu i s’hi està treballant, i la intenció és que culmini amb la celebració d’un acte que per ara no té data.

stats