Xarxes socials
Mèdia 21/09/2022

Encara utilitzes gifs? Estàs passat de moda, segons el seu principal cercador

Els usuaris més joves consideren que és un recurs que "fa vergonya" i prefereixen comunicar-se amb 'stickers'

3 min
La versió nord-americana de 'The Office' ha sigut una gran generadora de gifs

BarcelonaEn el món d'internet les modes cremen etapes a la velocitat de la llum. Amb pocs dies de diferència, una expressió o una imatge pot passar de ser omnipresent a fer sentir vergonya. Això és el que ha passat amb els gifs, almenys segons un dels cercadors principals d'aquest tipus de recurs, Giphy, que s'ha aferrat al declivi de la popularitat del seu producte per aconseguir que Meta, el grup de Facebook, l'absorbeixi. La companyia nord-americana assegura que les imatges animades en bucle, que fins no fa gaire eren habituals a Twitter i que també estan disponibles a serveis com WhatsApp o Telegram, estan "passades de moda" i generen cringe (vergonya aliena) als usuaris més joves. Si sou dels que contesteu missatges o tuits amb gifs de The office, Giphy té una notícia per a vosaltres: sou oficialment boomers.

Les afirmacions de Giphy semblen contraproduents per a la companyia, però en realitat formen part d'una arriscada estratègia que busca deixar fora de joc l'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit. El regulador britànic està intentant bloquejar l'adquisició de Giphy per part de Meta per valor de 400 milions de dòlars perquè considera que reduiria la competència entre plataformes de xarxes socials al Regne Unit. Giphy argumenta que la compra és una qüestió de supervivència perquè fa temps que van entrar en declivi i Meta és l'única empresa que vol o té interès en comprar el cercador.

En els documents que Giphy ha presentat a l'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit es detalla que des del 2016, quan vivia el seu moment d'esplendor, la seva valoració ha disminuït en 200 milions de dòlars a causa del canvi de tendències que s'ha viscut a internet. "Hi ha indicadors d'una disminució general del seu ús que es deu a un declivi generalitzat de l'interès dels usuaris i creadors de continguts respecte als gifs", afegeix l'empresa. Per reforçar els seus arguments, Giphy ha presentat diversos articles de premsa que alerten de com aquestes imatges han quedat desfasades, com ara un publicat aquest gener a Vice titulat Gifs are for boomers now, sorry (Ho sento, els gifs ara són per a boomers). Giphy, creada per Alex Chung i Jace Cooke, va començar a operar el 2013, primer com a cercador de gifs i posteriorment com a eina per a la creació i per a la compartició d'aquestes imatges.

Antics des del 2019

Tot i que els gifs estan sentenciats a mort, la seva història és llarga, ja que el primer –una imatge d'un avió enlairant-se– es va crear el 1987. El seu artífex va ser Stephen Wilhite, llavors programador del proveïdor d'internet més popular dels Estats Units en aquell moment, CompuServe, que buscava la manera d'enviar imatges sense que s'alentissin massa. La solució va ser el Graphics Interchange Format (GIF), un nou format digital que permetia que imatges de mida gran es poguessin descarregar en un període de temps raonable. Inicialment, els gifs s'utilitzaven exclusivament per a imatges estàtiques, però l'algoritme de compressió Lempel-Ziv-Welch, creat per Abraham Lemepl, Jacob Ziv i Terry Welch, va fer que evolucionessin i es convertissin en una espècie de vídeos en bucle que van acabar inundant la xarxa.

La caiguda en desgràcia dels gifs va començar molt abans que Giphy l'anunciés. Segons Janira Planes, experta en cultura d'internet i directora de comunicació a l'start-up Wuolah, el punt d'inflexió se situaria entre el 2019 i el 2020, quan es va generalitzar la idea que eren una forma d'expressió poc autèntica. "El canvi es va produir quan es va començar a popularitzar el contingut que es considera autèntic, com ara mostrar-se a les xarxes socials amb acné si en tens", explica Planes, que associa el canvi de mentalitat amb l'entrada en escena de TikTok, aplicació amb la qual el desig d'autenticitat creix. De fet, la xarxa social que triomfa actualment entre la generació zeta és BeReal, una aplicació creada el 2020 que es ven com “tan real com la vida” i que cada dia envia una notificació als usuaris perquè facin una foto del que estan fent en aquell moment amb un marge d'actuació de només dos minuts. Imatges sense postureig ni producció.

Planes apunta un altre factor que explicaria la pèrdua de popularitat dels gifs: l'aparició dels stickers –il·lustracions d'un personatge que representa una emoció determinada– a WhatsApp. "L'sticker és el mem pur i el gif es veu massa forçat", apunta. L'experta puntualitza que mentre l'època dels gifs ja ha passat, els mems continuen resistint: "Venen de moments virals que es popularitzen de manera més orgànica, no està programat que es facin virals. Es fan virals perquè fan gràcia".

Si un usuari sent la necessitat urgent de reaccionar gràficament a un tuit o a un missatge de whatsapp, Planes té una recomanació: "És molt millor enviar un clip de vint segons d'una escena d'una sèrie o un programa que no pas un gif". I un darrer consell, no fer fils de Twitter amb gifs. "Fer-ho és com haver-se quedat al 2017", afirma Planes.

stats