Mèdia 30/01/2021

La fi del regnat del ‘prime time’?

La franja de la tarda, amb ‘Està passant’, ‘Pasapalabra’ i ‘Atrapa’m si pots’ li discuteix el tron

i
ÀLEX GUTIÉRREZ
3 min
Audiències

BarcelonaEl prime time és l’horari estel·lar de la televisió, el que correspon al moment en què hi ha més espectadors davant de la pantalla. En conseqüència, és quan les cadenes posen la millor carn a la graella. A Espanya, això correspon a la franja d’entre les deu i les onze de la nit. TV3 té aquest prime time una mica avançat, però la pública no deixa de representar només un 16% del consum televisiu, així que Catalunya es mou, televisivament parlant, amb l’horari espanyol. Ara bé, en els últims mesos, s’està produint un fenomen singular: els programes més vistos de la jornada estan resultant ser els que comencen cap a les vuit del vespre, la qual cosa obre l’interrogant de si estem assistint a un canvi d’hàbits brusc en el consum televisiu.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Un dels elements clau és la pandèmia. Amb la vida social reduïda, hi ha més gent a casa més d’hora. Les dades són eloqüents: des que va començar l’actual temporada, el minut de més consum televisiu s’ha situat en 93 ocasions entre les 9 i les 10 del vespre, i només en 53 ocasions entre les 10 i les 11. En canvi, si s’analitzen els resultats de fa un any, les tornes canvien. Aleshores el minut d’or més habitual va tenir lloc entre les 10 i les 11: un total de 94 vegades, per tan sols 50 vegades que es va produir entre les 9 i les 10.

Restriccions i ‘share’

Cristina Muntanyola, cap d’audiències de TV3, confirma a l’ARA la puixança de la franja de tardes. “Hi ha un augment general de consum de televisió, que oscil·la en funció de les restriccions sanitàries. A la tarda s’ha notat molt, i a la franja de les 9 del matí, també”. Els dos principals programes que han capitalitzat aquest augment són l’Està passant i el Pasapalabra. En el cas del concurs d’Antena 3, l’existència d’un duel que ha durat més de vuitanta emissions entre dos participants li ha fet viure un moment especialment dolç en les últimes setmanes, que li ha fet superar el 20% de share durant bona part del gener.

L’interrogant és saber si, ara que dimarts es va resoldre aquest clímax, el concurs aguantarà. De moment, les dades encara són positives i dijous es convertia, amb 560.000 espectadors, en el programa no informatiu més vist de la jornada, i això que competia amb la joia de la corona de TV3, elPolònia, que continua sent l’oferta de prime time tradicional més vista de la setmana a Catalunya, i que va marcar 541.000 seguidors.

El bon moment de la franja de les vuit del vespre també s’observa durant el cap de setmana. El concurs Atrapa’m si pots, de Llucià Ferrer, ha aconseguit ser l’espai no informatiu més vist d’aquesta temporada en onze dies. En el mateix període de fa un any només va aconseguir liderar en cinc ocasions. De fet, dels cinc programes que han sigut els més vistos del seu dia, només un, el Polònia, és de prime time, mentre que tres són de tardes, quatre si comptem el Cuines (tècnicament de sobretaula). Fa un any, en canvi, hi havia quatre programes nocturns, al rànquing: el Polònia, el partit de la Lliga de futbol, el Zona zàping i Elforaster.

Apagar el televisor

Però una flor no fa estiu i un programa no salva una franja sencera: en les bones dades de les hores de tardes hi ha també, pandèmia i Pasapalabra a banda, un altre moviment, més de profunditat. Per al públic d’entre 25 i 44 anys -que en el sector se’l coneix ja com a target Netflix- un hàbit habitual consisteix en tenir el televisor engegat mentre es feineja per casa, es miren les notícies... però a l’hora d’escarxofar-se al sofà migren de la televisió tradicional a les plataformes.

“Hem notat un increment de persones que, després del Telenotícies, apaguen el televisor”, detalla Muntanyola. “I com que encara és d’hora això vol dir, probablement, que se’n va a les plataformes en streaming. Nosaltres, quan acaba el TN, sempre expliquem què és el que ve a continuació, per provocar un efecte d’arrossegament, però clarament després de les notícies és el moment de prendre la decisió sobre què miraràs aquella nit”. La pandèmia està comportant un augment del consum de televisió tradicional i això fa que sigui dificultós observar si hi ha franges o targets que s’estan dessagnant cap a altres consums. Les dades, tanmateix, ho suggereixen.

stats