El Govern denunciarà 13TV i Intereconomía per incitar a l'odi
El Govern emprendrà accions legals, tant per la via civil com per la penal, contra Intereconomía i 13TV "per aturar la incitació a l'odi en la difusió de determinats continguts". L'executiu ho va aprovar en la seva reunió d'ahir després d'haver rebut dos informes del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) que conclouen que aquestes cadenes "van equiparar plantejaments en favor de la independència amb règims totalitaris" i van emetre continguts que "de forma manifesta fomenten l'odi, el menyspreu o la discriminació per motius de nacionalitat o opinió". Per aquesta raó, el Govern també farà arribar l'informe jurídic del CAC a l'executiu espanyol, les institucions europees i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, el nou òrgan regulador de l'audiovisual a nivell estatal.
A petició del Govern, el CAC va analitzar els continguts dels programes informatius de set canals de televisió -TV3, 8TV, La 1, Antena 3, Telecinco, Intereconomía i 13TV- i cinc emissores de ràdio -Catalunya Ràdio, RAC1, Cope, Ser i Onda Cero- entre els dies 10 i 17 de setembre, amb l'objectiu de detectar possibles missatges en què es fes "evident" la "banalització dels règims totalitaris o feixistes" o bé que "de forma manifesta" fomentessin "l'odi, el menyspreu o la discriminació". Entre els programes analitzats, el CAC va detectar 43 fragments "que presenten analogies entre processos democràtics i règims o actituds totalitàries o que fan apologia de la violència vers un grup o col·lectiu concret que promou, col·labora o s'identifica amb posicions favorables a una possible independència de Catalunya". D'aquests fragments, 37 corresponien a programes d'Intereconomía, i els 6 restants a 13TV.
Segons el CAC, "estem davant d'un discurs clar, unívoc i reiteratiu, eminentment negatiu i vexatori, emès amb la voluntat de denigrar i menysprear" el moviment sobiranista. En opinió del Consell, aquest fet suposa una infracció molt greu de la llei general de la comunicació audiovisual, la qual cosa pot comportar sancions d'entre mig milió i un milió d'euros. De totes maneres, els documents del CAC no han estat aprovats per unanimitat. L'informe de continguts -que es limita a detectar els fragments polèmics- va rebre cinc vots a favor i una abstenció, mentre que el jurídic -que detalla que es tracta d'infraccions molt greus- va ser aprovat gràcies al vot de qualitat del president, Roger Loppacher, després que tres dels consellers -Daniel Sirera, proposat pel PP, i Elisenda Malaret i Carme Figueras, proposades pel PSC- s'hi oposessin. En el seu vot particular -que, en contra del que marca la normativa, no es va publicar juntament amb l'acord del CAC-, Malaret i Figueras argumenten que, tret d'un cas, els fragments citats en l'informe "no es poden inserir en el que es denomina discurs de l'odi".
Ahir a la tarda, tant el PP com Ciutadans van instar el Govern a tancar el CAC. Argumenten que l'organisme no hauria de malgastar diners fent informes de mitjans sobre els quals no té competència.