Televisió
Mèdia 07/07/2021

L'ambiciosa (i inacabada) sèrie de José Luis Moreno sobre Sant Francesc d'Assís

El productor té a mig rodar 'Resplandor y tinieblas', una ficció de 280 milions de dòlars amb estrelles de Hollywood però sense canal ni plataforma on emetre's

4 min
Joan Collins en una escena de la sèrie

BarcelonaFa una setmana el productor José Luis Moreno, conegut per espais televisius com Noche de fiesta, sortia de la presó sota fiança de tres milions d'euros –ja dipositats– després d'haver sigut detingut en el marc de l'operació Titella contra una xarxa internacional de malversació i blanqueig de capitals. Les primeres indagacions que han transcendit sobre la investigació apunten que l'empresari –que va obtenir una gran popularitat a la televisió pública espanyola donant vida als ninots Monchito, Macario i Rockefeller– i els seus socis disposaven, suposadament, de més de 700 societats amb les quals presumptament s'apropiaven de diners de crèdits bancaris i privats.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La seva detenció és un dels punts més baixos d'una carrera en declivi que en els últims anys s'ha vist tacada per diversos escàndols que afectaven els seus projectes televisius, molts dels quals de gran envergadura. L'últim exemple és la sèrie Resplandor y tinieblas (Glow and darkness), una superproducció en anglès per a la qual va fitxar estrelles de Hollywood com Joan Collins (Dinastia), Jane Seymour (La doctora Quinn) o Denise Richards (Juegos salvajes) i que s'ha estat rodant sense que cap canal ni plataforma tingués un compromís per emetre-la.

José Luis Moreno va presentar la sèrie a bombo i plateret el gener del 2020, dos mesos abans que comencés la pandèmia. Llavors el productor va explicar que el drama, pel qual havia contractat el director de fotografia de Pedro Almódovar, José Luis Alcaine, se centraria en Sant Francesc d'Assís i algunes de les figures que el van envoltar. Va detallar, a més, que era un projecte milionari escrit i dirigit per ell mateix que comptaria amb un pressupost d'entre 260 i 280 milions d'euros, ja que cada un dels 45 episodis costaria aproximadament uns 6 milions, unes xifres que farien que Resplandor y tinieblas s'aproximés a The Crown, que en la seva primera temporada va costar uns 130 milions de dòlars (110 milions d'euros). Per tirar endavant el projecte, Moreno es va aliar amb l'empresari argentí Alejandro Guillermo Roemmers, amb qui l'any 2017 va fundar la productora Dreamlight, que en el seu portafoli només té un projecte, Resplandor y tinibelas. Va assegurar que el rodatge de la sèrie tindria lloc a Espanya però que també es desplaçaria a Itàlia, França, Portugal, Tunísia i el Marroc.

Denise Richards en un moment del rodatge.

Rodatge en suspens

Resplandor y tinieblas va començar el rodatge a mitjans del 2020 i va passar per ciutats com Girona, Còrdova o Cuéllar (Segòvia). De fet, durant els dies que van estar rodant a aquesta última ciutat, Moreno va assegurar a la Cadena SER que la sèrie havia despertat molt interès als Estats Units i a Àsia i que allà l'anomenaven "el nou Joc de trons". Des de fa mesos, però, no se sap res més del futur d'aquesta producció. Segons avançava aquesta setmana Bluper, fa sis mesos Dreamlight va aturar el rodatge de la ficció i va acomiadar bona part de l'equip tècnic. Des del mitjà indiquen que l'aturada es deuria a la decisió d'Alejandro Guillermo Roemmers de deixar d'injectar-hi diners després d'haver fet una primera gran inversió i davant la constatació d'una falta de plataforma per emetre-la i així rendibilitzar la sèrie. Des de la productora s'escuden en la pandèmia per explicar el suspens del rodatge, tot i que quan la sèrie es va començar a filmar Espanya ja estava en plena crisi sanitària.

Un moment del rodatge a Girona.

Aquesta no és la primera sèrie de José Luis Moreno envoltada de polèmica. El seu últim projecte de ficció, Reinas, un drama històric sobre Elisabet I d’Anglaterra i la seva cosina i rival Maria I d’Escòcia –coneguda com a Maria Stuart– també va generar suspicàcies. En aquella ocasió sí que hi havia una cadena que donés suport a la sèrie: TVE va comprar el projecte a Moreno, tot i que en aquell moment el productor devia 3,4 milions d'euros a Hisenda i, per llei, no podia treballar amb cap empresa pública. La producció, rodada també íntegrament en anglès, no era precisament barata, ja que cada episodi costava 1,8 milions d'euros (12 milions en total) i es convertia així en la sèrie més cara de la història de la televisió pública.

La contractació de Moreno no era l'únic element polèmic vinculat a la sèrie. Arran de la seva estrena, es va obrir un debat sobre qui havia escrit la sèrie, i el sindicat de guionistes ALMA va acusar Moreno d'haver-se inventat el nom de dos dels suposats autors de la ficció que apareixien en el guió de l'episodi pilot, Harold Foster i Susan Bendrived. Aquestes dues persones eren inexistents: no apareixien ni a Imdb.com –la principal base de dades de l’àmbit audiovisual a internet– ni fent cerques a Google. Per si no n'hi hagués prou amb totes aquestes polèmiques, Reinas no va destacar per les seves audiències: els sis episodis que es van emetre van marcar una audiència mitjana d'1,2 milions d'espectadors i una quota de pantalla del 7,4%.

Quan va estrenar Reinas, Moreno venia de recuperar-se d'un altre fracàs sonat, La Alfombra Roja Palace, un retorn als programes de varietats a l'estil Noche de fiesta. El programa, criticat pels seus continguts i pel seu cost, costava 220.000 euros per emissió, no va passar mai del 6% de quota de pantalla i va ser liquiditat després de quatre capítols. La tortuosa trajectòria professional dels últims anys de Moreno i la seva situació judicial actual no fan pensar que Resplandor y tinieblas sigui el nou Joc de trons que ell presumia haver escrit, produït i dirigit.

stats