Mèdia 06/03/2021

L'ARA desafia la tendència del sector i millora la seva difusió el 2020

En un context de caiguda generalitzada, incrementa tant la venda d'exemplars com la facturació publicitària

3 min
La redacció de l'ARA

BarcelonaLa difusió declarada de l'ARA va créixer l'any 2020 –l'any de l'esclat de la pandèmia que ha fet estralls en l'economia i la publicitat– en un 3,5%. Va ser l'únic diari d'abast nacional que va presentar a l'Oficina de la Justificació de la Difusió (OJD) unes dades per auditar en positiu, ja que la competència va experimentar caigudes de dos dígits. Així, El Periódico és qui més va patir l'any passat, ja que va passar de 54.009 exemplars a 39.371, un descens del 27,1%. El segueix El Punt Avui, que passa dels 19.674 diaris als 16.247 –és a dir, una caiguda del 17,4%–, i després hi ha La Vanguardia, que va baixar de les 88.254 còpies a les 74.229 (un 15,9% menys), segons les dades declarades per les empreses editores i també pendents de certificar.

En el cas de l'ARA, la xifra és resultant de la suma dels 13.391 exemplars distribuïts de mitjana en paper i dels 21.985 que es descarreguen online, la qual cosa evidencia l'èxit de l'aposta digital d'aquest diari. La resta de capçaleres no sotmeten a auditoria de l'OJD la seva difusió digital. A més, en el cas del paper, La Vanguardia i El Periódico van deixar d'auditar-se durant els mesos més durs del confinament: abril, maig i juny. L'ARA, en canvi, s'ha sotmès al control independent durant els dotze mesos de l'any.

Un altre bon indicador per a l'ARA és el del percentatge de la difusió corresponent a vendes ordinàries del diari, és a dir, venda al quiosc i subscripcions individuals. En aquest sentit, el diari és el que menys exemplars, en termes tant absoluts com relatius, distribueix a través de la categoria "Altres", que inclou subscripcions col·lectives i exemplars regalats. En concret, tan sols el 9,4% de la seva difusió no és venda ordinària –12% si es mira només el paper–, mentre que aquest percentatge puja al 12,7% en el cas d'El Punt Avui, al 15,3% si es miren les dades de La Vanguardia i al 31% pel que fa a El Periódico.

El 2020 també ha sigut un bon any per a l'ARA en termes de captació publicitària. En un exercici, que segons les dades de l'informe Infoadex –referent al sector– els anuncis s'han desplomat un 30,8% a Espanya, aquest diari ha aconseguit millorar el seu gir publicitari en un 8,2%.

“En un any molt difícil per al sector, les dades avalen l’aposta per la qualitat, el rigor, la investigació i un mitjà igual de potent en l’àmbit digital com en el de paper”, explica Esther Vera, directora de l’ARA. Un dels compromisos editorials és optar per la transparència en la publicació de dades. “Un aspecte que val la pena destacar és que tots els nostres subscriptors són efectivament de pagament. I és gràcies a ells que es pot mantenir l’aposta pel periodisme lliure, de rigor i compromès amb el país i amb la societat que ha representat sempre i representarà l’ARA”.

La força dels subscriptors

La capacitat de trencar les inèrcies del sector té molt a veure amb l'elecció d'un model de negoci, per part de l'ARA, basat fonamentalment en convertir els lectors en la principal font de finançament del mitjà, ja que això és el que millor n'assegura la independència editorial. En aquest sentit, els 41.150 subscriptors són la principal garantia d'estabilitat i converteixen la capçalera en referent a Europa, pel que fa a aconseguir que la comunitat pagui pels continguts. "Les dades posen de manifest el lideratge de l'ARA en subscripcions digitals", explica la directora gerent, Georgina Ferri. "De fet, hem tancat l'any 2020 amb un increment net de 1.150 subscriptors, cosa que explica el nostre augment en difusió de l'edició digital del diari i, per tant, en la dada global de difusió controlada per l'OJD".

I, en un moment en què molts mitjans inflen la seva xifra de subscriptors digitals amb ofertes a preu simbòlic, però que després causen caigudes abruptes quan toca renovar amb la tarifa pertinent, l'ARA aconsegueix una de les millors taxes de renovació del mercat. "No només tenim el focus en les altes de subscriptors, sinó també en la retenció", detalla Ferri. "El 2020 hem tingut un 68% més de captació i hem millorat la retenció un 20%, cosa que ens converteix en tot un referent del sector".

Aquesta estratègia ja ha donat els seus fruits: el màster en innovació de periodisme va elaborar un rànquing de mitjans amb més subscriptors digitals a l'Estat. L'ARA figurava en quarta posició, i era el primer de Catalunya, amb la dificultat afegida de comparar-se amb mitjans d'un abast demogràfic molt més ampli, tenint en compte el domini lingüístic del castellà.

stats