18/12/2015

L’última envestida al duopoli

4 min
L’última envestida al duopoli

BarcelonaEl duopoli televisiu és una fórmula habitual a Europa, però en el cas d’Espanya s’hi ha arribat d’una manera traumàtica -amb fusions que eren, en realitat, absorcions en tota regla- i la seva consolidació és encara tendra. Per això la concessió recent de llicències de TDT, sumada a l’afany expansionista de Telefónica en el camp del pagament, fa témer l’aparició d’esquerdes a l’estructura actual, en la qual Mediaset i Atresmedia controlen quasi el 60% de l’audiència (i amb això acaparen prop del 90% del pastís publicitari).

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Movistar+ és qui planteja el primer pols, ja que Telefónica ha anunciat la posada en marxa d’una televisió generalista en aquesta plataforma de pagament. La nova oferta tindrà el singular nom de #0 i començarà a emetre a principis d’any. De moment, funcionarà només cinc hores al dia: les corresponents al prime time i les hores posteriors.

L’operació suposa l’actualització i el reimpuls de l’antic Canal+. Després de la fusió entre Digital+ i Movistar, el canal pioner del pagament a Espanya ha quedat desvestit dels continguts més premium, que s’han recol·locat als canals específics de cada gènere, siguin de cinema, de sèries o d’esports. Ara, #0 intentarà estructurar alguns dels programes que han quedat, com ara la tertúlia humorística Ilustres ignorantes, amb Javier Coronas, Pepe Colubi i Javier Cansado, o lluirà algunes de les cares conegudes de la vella cadena, com Michael Robinson, Julio Maldonado –conegut com a Malidini– o José Antonio Ponseti. Però, sobretot, adoptarà una política de fitxatges per incorporar alguns dels formats que triomfen a la televisió en obert, per escombrar-los cap a la televisió de pagament, emulant la tendència que han imposat els últims anys amb els esports i les sèries punteres.

“La televisió de pagament no està ben estructurada a Espanya”, assenyalen fonts de Movistar+ a l’ARA, en referència a la baixa penetració d’aquesta modalitat, en comparació amb la resta d’Europa. “Així que amb aquest canal volem consolidar la categoria. Que sigui una targeta de presentació de la televisió de qualitat i que això permeti ampliar el públic que decideix pagar per veure televisió, a canvi de continguts punters”.

Entre els noms nous que tindrà la nova graella hi ha el d’Andreu Buenafuente, que fa uns mesos va liquidar la seva col·laboració amb Atresmedia. El locutor, que feia un late show a La Sexta -un canal que el maltractava programant-lo sovint a altes hores de la matinada- ara s’empescarà un programa similar per a #0, acompanyat per Berto Romero i David Broncano amb el títol de Late motiv. Hi haurà també espai per a la ficció espanyola. En concret, Eva Hache, Gonzalo de Castro, Quim Gutiérrez i Hugo Silva adaptaran al gust espanyol la sèrie Web therapy -protagonitzada als EUA per l’ex- Friends Lisa Kudrow (Phoebe)-. Altres noms de l’ecosistema de Canal+ que participaran a #0 són els periodistes Iñaki Gabilondo i Jon Sistiaga. I l’últim fitxatge anunciat és significatiu, ja que prové del duopoli, com Buenafuente: es tracta de la presentadora Raquel Sánchez Silva, que havia conduït realities com Pekín Express o Supervivientes.

El canal ha llançat de moment un teaser en vídeo en el qual llança tira canyes al públic jove, urbà i de classe mitjana i alta. La nota de premsa és tota una declaració d’amor als millennials : “El nostre públic és el més ampli possible, el que pugui connectar-nos amb més persones, el que pugui donar-nos més fans, més likes, el que multipliqui la nostra comunitat”.

Les noves TDT

Qui també ha anunciat que vol fer televisió generalista -per tant, susceptible de fer trontollar el duopoli- és el grup Secuoya. Guanyador d’una llicència de TDT en l’últim concurs convocat pel govern central, la productora vol ampliar la cartera de productes i ha ofert entre 40 i 50 milions d’euros per comprar dues de les freqüències que actualment explota Unedisa, l’empresa editora d’ El Mundo. El fet de sortir amb tres canals implica posar sobre la taula una inversió important de diners, si s’aspira a aconseguir una audiència no residual. De moment, el grup ha explicat que en el seu primer canal s’adreçarà a un públic familiar (i, per tant, ampli i intergeneracional). Diversos mitjans apunten que aquest desembarcament en el món de l’antena Secuoya el podria fer de la mà d’un inversor estranger, concretament mexicà.

I, finalment, queda l’enigma de Kiss FM. Tot i haver guanyat una llicència, encara no ha transcendit què pensa fer aquesta emissora musical de ràdio i si el canal en serà l’extensió o bé entrarà en aigües generalistes. L’empresari que hi ha al darrere de Kiss, Blas Herrero, té en tot cas un cert múscul financer: va guanyar 211 milions d’euros a Atresmedia -propietària també d’Onda Cero- per un incompliment de contracte.

stats