Plataformes
Mèdia Sèries 23/12/2022

L'edat daurada de l''streaming' s'apaga

Les plataformes han començat a frenar el nombre de sèries nord-americanes que produeixen

John Koblin / The New York Times
6 min
Quatre dels protagonistes de 'Stranger things'

Els espectadors de tot el món s'hi han acostumat: desenes d'estrenes nord-americanes cada mes, centenars de sèries cada any i la garantia de Hollywood que sempre hi haurà alguna cosa nova per veure. La coneguda com l'era de la peak TV ha inclòs joies inesperades (The White Lotus), grans èxits (Stranger Things), sèries de consum ràpid (nou produccions diferents del responsable de Ley y orden, Dick Wolf) i fenòmens desconcertants (cinc temporades completes del reboot de Padres forzosos, Madres forzosas, a Netflix). Però els últims mesos una realitat s'ha fet evident a Hollywood: l'era de la peak TV ha arribat al pic.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'oferta interminable de nova programació que va ajudar a definir l'streaming, generant sèries a un ritme vertiginós, però també aclaparant els espectadors amb massa opcions, sembla que finalment s'està alentint. Segons Ampere Analysis, una empresa d'investigació, el nombre de sèries per a adults encarregades per cadenes de televisió i plataformes de streaming va caure un 24% el segon semestre del 2022 en comparació amb el mateix període de l'any passat. En comparació amb el 2019, la caiguda és del 40%.

"La segona meitat de l'any ha sigut una mica com un penya-segat", assegura Fred Black, director d'investigació d'Ampere. La nova situació encara trigarà un temps a fer-se evident per als espectadors, si és que es fa evident, tenint en compte l'excés que hi havia fins ara. Entre que una cadena o plataforma encarrega una sèrie fins que s'estrena poden passar mesos o, fins i tot, un any.

Alentiment del nombre de nous subscriptors

La caiguda de la producció és resultat d'un canvi més profund en la indústria de l'entreteniment. Durant anys, els executius de televisió van invertir milers de milions de dòlars en sèries de televisió per desenvolupar els seus serveis de streaming i perseguir subscriptors. La despesa ha estat una ajuda per als guionistes i productors d'alt perfil, que van aconseguir acords de vuit i nou xifres, així com per als actors, directors i treballadors tècnics, que han trobat una nova via laboral.

Però aquesta primavera, quan Netflix va anunciar que per primer cop en deu anys havia perdut subscriptors, Wall Street va tallar l'estratègia de comprar a qualsevol preu. Les accions de Netflix van caure en picat i altres empreses d'entreteniment també van veure com el preu de les seves accions baixava. Les empreses de Hollywood van canviar el discurs ràpidament i van tornar a posar l'èmfasi a obtenir beneficis més elevats en comptes del nombre subscriptors.

Aquests últims mesos, les empreses d'entreteniment estan immerses en una angoixa creixent arran de l'anunci de la desacceleració econòmica, el canvi en els patrons de consum i un mercat publicitari en recessió. Des de l'estiu, desenes d'executius han estat acomiadats d'un dia per l'altre, s'han adoptat mesures estrictes de reducció de costos i les retallades de plantilla s'han consolidat a tota la indústria.

El descens recent d'encàrrecs de sèries segueix aquesta línia. El nombre de sèries demanades durant els primers sis mesos de l'any no semblava que disminuís: més aviat, semblava un any més de compra en l'era de la peak TV. De fet, s'havien encarregat 325 sèries, més que cadascun dels tres anys anteriors, segons l'estudi. Però el mercat s'ha assecat, ràpidament.

Jay Carson, el creador de la sèrie d'Apple TV+ The Morning Show, que actualment té diversos projectes en desenvolupament a FX i Peacock, explica que els seus representants l'havien avisat els últims mesos que el mercat viuria un "bany de sang". "T'estimaran, creuran en el projecte i sabran que el material és bo, però et diran que si el llances ara mateix acabaràs com els nois de l'escena inicial de Salvem el soldat Ryan", assegura.

Els experts de Hollywood consideren que una retallada en les comandes de sèries era inevitable, sobretot quan molts executius han estat ignorant els marges de beneficis i han donat llum verda a produccions sense ni tan sols veure'n el guió. "Per una banda, és el resultat de la reducció de costos i el caos dels preus de les accions, i, per l'altra, una correcció del frenesí de compres dels últims cinc anys, en què les sèries s'encarregaven literalment per telèfon sense tenir cap element per valorar la proposta", remarca Robert Greenblatt, antic president de NBC Entertainment i WarnerMedia i que ara és productor.

Durant l'any, els descensos més grans en nombre de comandes de sèries nord-americanes han tingut lloc a Netflix, Warner Bros Discovery (que inclou HBO) i Paramount (que inclou CBS, Paramount+ i Showtime). Segons Ampere, aquestes tres empreses han experimentat una caiguda d'entre un 22% i un 27%. El segon semestre de l'any, la baixada de comandes de les tres companyies ha sigut encara més marcada.

Com fer front als deutes

Després de perdre subscriptors a principis d'any, Netflix es va comprometre a reduir la despesa en continguts. La plataforma també ha reduït centenars de llocs de treball i ha llançat al mercat una quota de subscripció més barata que conté publicitat, una decisió que anul·la el compromís de no permetre mai anuncis publicitaris.

Warner Bros Discovery, una empresa que es va formar a l'abril, s'enfronta a un deute d'aproximadament de 50.000 milions de dòlars i està en fase de reducció severa de costos. Hi ha hagut rondes d'acomiadaments a tota l'empresa, fins i tot a HBO i HBO Max, així com cancel·lacions sobtades. L'anteriorment popular Westworld va ser cancel·lada el mes passat, un moviment que va sorprendre Hollywood, i fa algunes setmanes també van dir adeu al reality FBoy Island. I les xarxes de cable bàsiques de Warner Bros Discovery com TBS i TNT, que fa només cinc anys havien ampliat molt els seus esforços en programació pròpia, han reduït l'ambició des de la fusió.

Però hi ha alguns comportaments discordants en la tendència d'aquest any: Apple TV+ i Amazon han augmentat el nombre de sèries per a adults que han comprat. També Disney, segons la investigació d'Ampere. (Però per a la segona meitat de l'any, les compres de Disney han disminuït en comparació amb el mateix període de l'any passat.)

Black remarca que Amazon i Apple, que obtenen la gran majoria dels ingressos dels seus productes i serveis tecnològics, "òbviament no estan tan obligats a les mateixes limitacions pressupostàries que les companyies d'entreteniment pur: tenen butxaques més profundes i poden resistir la tempesta actual".

Tot i que la producció de sèries de ficció als Estats Units cau, les comandes de sèries internacionals i realities es mantenen estables, assenyala Black.

La caiguda als EUA no ha sigut una sorpresa absoluta. John Landgraf, el conseller delegat de FX que va encunyar el terme peak tv l'any 2015, assegurava a l'agost que aquest any estava a punt de registrar el nombre més gran de sèries de televisió per emetre o transmetre. Però també va dir que creia que aquest any seria l'últim a establir un rècord perquè cada cop menys televisions inverteixen en contingut de ficció i perquè totes les grans empreses de mitjans ja havien obert serveis de streaming. "Ens trobem en un moment en què realment no estàs afegint més proveïdors i, de fet, d'alguna manera, n'estan desapareixent", va dir.

A més de TBS i TNT, gegants digitals com Facebook i YouTube, que invertien en sèries originals fa ben pocs anys, han passat de pantalla. El canal CW, que recentment va ser adquirit per Nexstar, busca programació de menys cost. I hi ha nombroses xarxes de cable bàsiques que els últims anys s'han retirat de l'ambició de fer sèries originals.

Alguns guionistes han trobat les condicions del mercat tan difícils que renuncien a la idea de convertir un projecte en una sèrie de televisió i, en canvi, busquen la via de fer pel·lícules. "Al revés del que va passar durant més de vint anys, els guionistes ara agafen projectes de televisió i els converteixen en pel·lícules perquè seran més fàcils de fer", explica Carson, guionista de televisió. "La veritat és que molts projectes dels últims vint anys que haurien d'haver estat pel·lícules acabaven a la televisió simplement perquè era el que es feia".

Mentrestant, els agents recomanen una estratègia a la qual s'ha recorregut poc els últims anys: la paciència. "Ara és un moment terrible per vendre un projecte", diu Rick Rosen, un destacat agent de televisió de WME. "Si una sèrie és realment bona i les plataformes a les quals la volen vendre no estan comprant o han endarrerit tot el procés, recomano als meus clients que s'esperin".

En els cercles executius de Hollywood, hi ha un debat sobre si la compra augmentarà amb el nou any. Un entrebanc seria la possible vaga per a l'any vinent dels membres del sindicat de guionistes de televisió. Però hi ha la sensació que quan el negoci s'estabilitzi, les caigudes s'atenuaran, encara que la compra no torni a assolir els pics més alts de l'era de la peak TV.

I, al final, tot aquest procés podria ser positiu per als espectadors: reduir el volum podria augmentar el percentatge de sèries de qualitat. "El fet que les companyies hagin abaixat el ritme i es pensin més és realment bo per a la indústria", diu Greenblatt, antic executiu de televisió convertit en productor. "Esperem que comportarà menys malbaratament i més sèries que valgui la pena veure".

stats