Dígits i andròmines
Mèdia 04/09/2023

Totes les novetats de la IFA del relleu: telèfons que imiten bolsos i televisors dins de maletes

Les marques xineses desplacen les coreanes i japoneses com a protagonistes de la gran fira europea d’electrònica de consum

5 min
La televisió dins d'una maleta de LG

Aquest dimarts tanca portes al recinte firal de Berlín la IFA, la principal fira europea d’electrodomèstics i electrònica de consum. Ho fa després d’haver estat a punt de desaparèixer, de resultes de la caiguda postpandèmia de les vendes del sector: un 12% a Europa Occidental l’any passat respecte al 2012. Els confinaments van fer que les llars renovessin el seu equipament audiovisual i informàtic, però tan bon punt ha tornat la normalitat els consumidors europeus han optat per gastar-se els diners sortint a sopar, assistint a espectacles o anant de viatge. Potser per això l’únic segment d’aquest mercat que ha registrat creixement interanual (+9,5%) el primer semestre del 2023 és el de l’equipament fotogràfic, segons assegura la consultora GfK.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Tot i això, IFA assegura afrontar el futur amb optimisme. És obligat, perquè l’edició de l’any que ve (del 6 al 10 de setembre del 2024) serà la del centenari d’una fira amb pedigrí: des del 1924 ha sigut l’escenari on s’han presentat innovacions com el televisor, el magnetòfon, el casset d’àudio i el de vídeo, el walkman i el disc compacte. Ho fa, això sí, amb canvis en la gestió: l’associació sectorial GfU ha delegat l’organització de l’esdeveniment en l’empresa externa Clarion, en el marc d’un contracte que estableix que IFA continuarà tenint lloc al recinte de Messe Berlin durant 10 anys. D’aquesta manera queden descartats els rumors que apuntaven a un trasllat a una altra ciutat alemanya.

Els canvis d’aquesta edició 2023 d’IFA no han sigut només organitzatius. Si en els anys anteriors a la pandèmia les protagonistes eren les grans marques coreanes i japoneses, aquesta vegada els han agafat el relleu les xineses. Sense anar més lluny, la ponència inaugural la va fer el president d'Honor, l’antiga segona marca de dispositius de Huawei i que se’n va escindir per esquivar el blocatge comercial dels EUA. Honor ha presentat dos mòbils desplegables, l’únic format de smartphone on s’observa innovació. Un d’ells, el Magic V2, presumeix de ser el més prim del mercat. Però el més curiós és l’altre, anomenat V Purse, que es plega cap enfora, amb les dues mitges pantalles a la vista, una sivella com la d’una bossa de mà i una cinta per portar-lo penjat com si ho fos. De fet, no van del tot desencaminats vista la quantitat de smartphones que ja veiem pel carrer penjats del coll amb un cordó.

El telèfon Honor Purse V

També xinesa és TCL, que es va anticipar un parell de dies a l’inici formal d’IFA amb la presentació de diversos televisors de gran format (85 i 98 polzades) amb tecnologia MiniLED, un dels quals pot assolir fins a 5.000 nits de lluminositat. Aquests models, a més, són els primers que inclouen el sistema de so Dolby Atmos FlexConnect, que permet obtenir l’experiència òptima de so envoltant sigui quina sigui la posició dels altaveus de darrere de l’espectador, perquè el conjunt es calibra automàticament amb els micròfons del televisor. TCL també va anunciar dos smartphones assequibles amb pantalla NXTpaper –l’híbrid entre LCD i tinta electrònica en color que ja feia servir en tres tauletes i un ordinador portàtil–, els condicionadors d’aire connectats que fabrica a un ritme de sis milions d’unitats anuals en una planta completament robotitzada a Wuhan, i un inversor fotovoltaic per a instal·lacions domèstiques amb bateries LFP fabricades per CATL.

Altres marques d’origen xinès que s’han fet veure a Berlín són HiSense i Haier, amb electrodomèstics que aposten per la sostenibilitat i la connectivitat, dos dels temes recurrents d’aquesta edició d’IFA.

Els clàssics no es rendeixen

La gran visibilitat de les marques xineses no vol dir que les sospitoses habituals hagin desaparegut. És veritat que la coreana Samsung va presentar ja fa setmanes els seus nous mòbils desplegables i rellotges, però a IFA ha portat electrodomèstics vinculats a la nova aplicació Samsung Food, que ofereix milers de receptes personalitzades, i la versió renovada de l’enginyós videoprojector portàtil Freestyle, que ara permet combinar dues unitats per obtenir una imatge de 160 polzades. De fet, la firma ja treballa per vincular quatre projectors per arribar a les 200 polzades.

La seva compatriota LG també ha apostat per les llars connectades i sostenibles. De fet, les dues marques han anunciat conjuntament a Berlín que aviat es podran controlar amb l’aplicació d’una els aparells de l’altra, gràcies a l’adopció de l’estàndard HCA de la Home Connectivity Alliance: així, l’apli ThinQ de LG t’avisarà si et deixes oberta la porta de la nevera Family Hub de Samsung, i amb SmartThings de Samsung es podrà triar el programa de la rentadora LG. Això sí, és LG qui opta un any més a la distinció informal de l’aparell més estrany d’IFA: en aquest cas amb l’StanbyME Go, un televisor LCD de 27 polzades que va dins d’una maleta, suposadament per facilitar-ne el transport.

Sense marxar encara d’Àsia, cal mencionar les novetats dels dos gegants japonesos. Sony persisteix al mercat dels smartphones, en aquest cas amb el model Xperia 5 V, que manté el format de pantalla ultrapanoràmica 21:9 però que amb 6,1 polzades és un dels pocs mòbils amb sistema Android que encara es poden considerar compactes. Panasonic presenta un altaveu-bufanda que els jugadors empedreïts poden penjar-se del coll, s’afegeix a la febre de les fregidores d’aire –després d’haver triomfat amb les panificadores– i entra en el mercat de les andròmines per a mascotes amb una menjadora i un abeurador connectats.

En el segment dels dispositius més personals, la francesa Withings ha mostrat a Berlín la nova versió de l’ScanWatch, el seu rellotge híbrid –combina esfera analògica i sensors de salut avançats–, que ara incorpora un sensor de temperatura com els que ja equipen els models equivalents d’Apple, Samsung i Fitbit.

Finalment, entre els dispositius d’àudio d’aquesta IFA destaquem l’adaptador AirPlay d’Eve per escoltar la música de l’iPhone i l’iPad en qualsevol equip de so existent, i dos aparells de JBL, el prestigiós segell del grup Harman (propietat de Samsung): els primers auriculars sense fils de la marca que funcionen per conducció òssia, i el primer altaveu connectat que inclou al mateix temps Alexa, la majordoma digital d’Amazon, i Assistant, la de Google. El fet que els dos gegants digitals ja no exigeixin l’exclusiva als fabricants d’aparells sembla indicar que han renunciat a fer servir els assistents intel·ligents per captar usuaris i mantenir-los dins d’un ecosistema tancat. Per això, ja tant els fa que l’usuari pugui fer-los servir en un mateix aparell. Ni Alexa ni Assistant han demostrat servir per a gaire cosa més que per demanar-los la previsió meteorològica o encendre els llums, i aviat els xatbots com ChatGPT i Bard els hauran deixat obsolets.

stats