Televisió
Mèdia  /  TV 08/07/2022

Missió: trobar els nous 'Eufòria' i 'Merlí'

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha llançat quatre convocatòries per a nous projectes

3 min
La guanyadora d''Eufòria'

BarcelonaEl talent show Eufòria s'ha convertit en el gran èxit que TV3 buscava des de feia temps. En la seva primera temporada, les gales del concurs musical han aconseguit una audiència mitjana de 345.000 espectadors i un 20% de quota de pantalla, a més de convertir en personatges populars tota una nova generació de cantants que s'han guanyat el favor del públic més jove (el programa ha triomfat especialment entre els nens). Trobar un nou fenomen com el d'Eufòria és un dels objectius més immediats de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, que acaba d'obrir noves convocatòries de finançament, la mateixa via que va servir per posar en marxa el talent show.

En concret, s'han posat en marxa quatre convocatòries per a la producció audiovisual, tres de les quals compten amb el suport del departament de Cultura de la Generalitat, que hi aportarà 7,5 milions d’euros. Aquesta és la tercera vegada que la Corporació obre convocatòries per a projectes; la primera es va resoldre el juliol del 2020 i la segona el juliol del 2021.

A banda d'aconseguir èxits com Eufòria, una de les prioritats de la CCMA és generar noves Merlí i, per això, una de les convocatòries s'adreça, per primera vegada, específicament a la producció de sèries. La Corporació seleccionarà tres projectes, cadascun dels quals finançat amb un milió d'euros. L'ens participarà en les sèries en règim de coproducció i el finançament final de cada una haurà de ser d’un mínim de 4 milions d'euros per garantir que són projectes competitius a escala internacional. Els projectes que s'hi vulguin presentar –es pot fer a través de la web de la CCMA fins al 2 de setembre– han de tenir entre 6 i 10 episodis amb una durada global mínima de 240 minuts i màxima de 600 minuts en versió original catalana. Tot i que les dues anteriors convocatòries no estaven específicament destinades a sèries, sí que se'n van seleccionar algunes, de resultats desiguals. Una de les ficcions que va sortir de la primera convocatòria va ser L'última nit del karaoke, d'El Terrat, que no va respondre a les expectatives generades: el primer episodi va ser vist per 384.000 espectadors i va fer una quota de pantalla del 17,6%, mentre que l'últim es va quedar amb un trist share del 5,7% i 102.000 espectadors. En canvi, un altre projecte sorgit de la mateixa convocatòria, Cucut, va tenir força tirada entre el públic de TV3 , amb una quota mitjana del 13% i 316.000 espectadors. També va ser seleccionada en la primera convocatòria Altsasu, que, tot i la polèmica generada pel seu doblatge , va fer unes molt bones dades d'audiència: va aconseguir una audiència mitjana del 18,7% de quota de pantalla i 484.000 espectadors.

A la recerca de grans formats

La segona de les convocatòries engegades se centra en la producció de cinema i de grans formats audiovisuals i tindrà una aportació de la Generalitat de sis milions, dels quals dos aniran a llargmetratges en català que s'estrenaran en cinemes. La Corporació ha especificat que es busquen prioritàriament programes d’entreteniment fets a plató, en gran format i adreçats a un públic familiar, com és el cas d'Eufòria. També entren en aquesta convocatòria sèries adreçades al públic jove i amb elements transmèdia, sèries documentals o programes de format original que permetin descobrir nous talents.

La CCMA destaca que d'aquest tipus de convocatòries ha nascut, a més d'Eufòria, El llop , un format que va aconseguir fer-se un forat entre els espectadors de TV3. El programa presentat per Àngel Llàcer va assolir una audiència mitjana de 290.000 espectadors i una quota mitjana del 13,7%. També es pot comptar en la banda dels èxits Caigut del cel (289.000 espectadors i un 14,7%) i, tot i que d'impacte més moderat, Batalla monumental (212.000 espectadors i una quota de 10,9%). La gran vetllada, actualment en emissió, va sorgir de la segona convocatòria de la CCMA i, tot que no fa dades d'audiència espectaculars, de moment està aconseguint liderar la seva franja horària, malgrat que no aconsegueix aparèixer en el rànquing dels deu programes més vistos del dia. En el bàndol de les punxades hi hauria Nexes, el programa que unia històries anònimes i que presentaven Jordi Basté i Mònica Terribas.

A més d'aquestes dues convocatòries, la CCMA n'ha anunciat una de tercera destinada a projectes culturals innovadors i una de quarta per a enregistraments d'obres d'arts escèniques i culturals. Totes dues obriran a l'octubre el termini de presentació de projectes. De nou, són convocatòries que busquen seduir el públic més jove: la de projectes culturals –amb una aportació de 2 milions d’euros per part de la CCMA i d’1 milió d’euros per part de l’Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC)– potenciarà propostes transmèdia i específicament digitals. Pel que fa als enregistraments teatrals, comptarà amb una aportació de 500.000 euros de l’ICEC i els seus continguts es podran veure a través dels canals de la CCMA. 

stats