17/02/2019

Ciclistes, repartidors i falsos autònoms

2 min

Des de fa mesos, l’empresa de repartiment a domicili Glovo manté una lluita amb l’administració pública entorn de si els seus repartidors (la majoria ciclistes) són autònoms de debò o falsos autònoms i, per tant, haurien de tenir contracte laboral i l’empresa hauria de fer-se càrrec de la seva part de la Seguretat Social.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Al nostre país la consideració d’autònom segons la legislació vigent s’aplica “a les persones físiques que realitzin de forma habitual, personal, directa, per compte propi i fora de l’àmbit de direcció i organització d’una altra persona una activitat econòmica o professional a títol lucratiu”.

L’aspecte diferencial és “fora de l’àmbit de direcció d’una altra persona”. Les empreses que fan servir ciclistes i motoristes estan sens dubte organitzant les tasques dels repartidors. Esclar que Glovo podria argumentar que ells no organitzen res, que són una aplicació que es dedica a llançar sol·licituds de transport a les quals persones lliures que tenen bicicleta o moto s’apunten, una per una, a escollir lliurement.

La frontera entre una situació i l’altra és fina. És cert que el repartidor podria perfectament fer feines per a altres empreses i, per tant, estaria agafant repartiments de diversos clients, com un autònom. Però la realitat no és aquesta. El repartidor de Glovo no és un fuster o un venedor d’assegurances amb una cartera pròpia de clients. El repartidor de Glovo porta unes bosses tèrmiques de color groc amb la marca de l’aplicació i reparteix (ni que sigui dies aïllats) per a una sola empresa. És diferent d’un taxista, que no depèn de ningú i es dirigeix allà on el client que puja al vehicle indica.

Hi ha massa diferències: utilització de logotip, encàrrecs rebuts per una sola entitat i estar organitzat per un tercer. Poc importa que treballin un sol dia o nit, per a això existeixen els contractes de curta durada.

stats