ABANS D'ARA
Opinió 02/06/2023

Foradaran el Montblanc? (1934)

Peces històriques

Lluís Bertran i Pijoan
Tria del catedràtic emèrit de la UPF i membre de l'IEC
3 min
El túnel de Montblanc.

PECES HISTÒRIQUES TRIADES PER JOSEP MARIA CASASÚSDel reportatge de Lluís Bertran i Pijoan (la Canonja, 1891-Barcelona, 1959) a 'La Veu de Catalunya' (20-V-1934). Les obres del túnel del Montblanc es van iniciar el 1957 i es van acabar el 1965, tot i que ja s’havia projectat en els anys 1930. L’any 1999 hi van morir dins 39 persones a causa de l’incendi d’un camió. El túnel de l’Argentera, en el Baix Camp, es va fer entre el 1883 i el 1890.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

L’any 1848, s’inaugurava el ferrocarril de Barcelona a Mataró, el primer d’Espanya. Van haver de ser vençudes moltes contres. Ho feu una campanya violentíssima contra el nostre primer ferrocarril. Catalunya no era una excepció; campanyes semblant, tant o més violentes, s’havien desfermat contra la locomoció ferroviària en altres països. [...] Un ancià, que havia viscut molt de prop l’època heroica dels començos dels “carros del diable”, ens contava l’horror que els feia la galeria o túnel de Montgat. [...] Tanmateix, l’espectacle d’un tren foradant una muntanya, o d’una muntanya engolint-se un tren, havia de produir aleshores una impressió indicible. [...] Hom parla de foradar no menys que el Montblanc, el pare de les muntanyes d’Europa, de vora 5.000 metres, el gegant dels Alps, descobert a la literatura, diuen, per Goethe; il·lusió de tants alpinistes; respectat per tants de genis; rebregat per tantes litografies! [...] Els Alps de les rutes internacionals famoses, que va obrir Aníbal en la seva travessia, gairebé mitològica, que ens conta Titus Livi; per allí trobem Cèsar i hi trobem Napoleó. Ara sota aquelles rutes en passen d’altres, pels cors de les muntanyes. Són als Alps les foradades més grans: el Mont-Cenis, el Sant Gotard, el Simplon, que engoleixen els ferrocarrils internacionals. Foradaran també el Montblanc? No és el primer cop que se’n parla. Diuen que ja per allà l’any 1860, Napoleó III va prometre la foradada. [...] Només que abans el projecte de foradada era per a ferrocarril i ara ho és per a carretera. Es tractaria d’una galeria doble de cinc metres d’ample cada una, amb comunicacions de l’una a l’altra cada quilòmetre. Els punts extrems serien prop de Chamonix, pel cantó francès, i prop d’Entreves per l’italià. Tindria uns 12.660 metres de llarg. Serà convertit en una realitat el projecte? Foradar el Montblanc aviat és dit: realitzar-ho són figues d’un altre paner. [...] Darrerament, en la via del ferrocarril “directíssim” Bolonya-Florència, acaba d’inaugurar-se un túnel monstre que forada els Apenins, i té uns 18.500 metres de llarg. És una obra sorprenent, atrevidíssima, digna del geni italià. [...] El túnel sota els Apenins és considerada l’obra més difícil i més gran del món en el seu gènere. Els seus treballs comprenen un període de vint-i-un anys i la inauguració fou el mes passat [juny de 1934]. [...] Al costat dels colossos del túnel, si girem la vista a casa nostra, és clar que no ens podem posar al seu nivell; amb tot, és coneguda com una gran obra sobresortint la foradada de l’Argentera, deguda al geni d’Eduard Maristany, de 4.000 metres; la més llarga d’Espanya durant anys, fins que vingué la de Somport o Canfranc, d’uns 8.000 metres, inaugurada pel juliol del 1928. És així mateix una construcció de gran mèrit la foradada de Toses, en la línia de Ripoll a Puigcerdà. Tornem a preguntar-nos: ¿foradaran ara el Montblanc? Aneu-ho a saber! S’esdevé sovint que quan els aspectes tècnics són resolts resten encara els aspectes polítics. També diuen que tècnicament són resolts els problemes de les foradades per sota el Canal de la Mànega i per sota l’Estret de Gibraltar. Però, la política... [...]

stats