L'EDITORIAL

El 'low cost' es converteix en hegemònic al Prat

2 min

La xifra és contundent i no ofereix dubtes: els vols low cost ja representen el 60% del trànsit a l'aeroport del Prat. A Barajas és d'un 28%. El model que s'hi està consolidant és el d'aeroport de vols individuals de ciutat a ciutat, de vols que són compartiments estancs; genera volum i és ideal per al turisme. No és precisament el model del hub , que facilita la connectivitat amb diverses ciutats -sobretot grans capitals- com a punt de distribució de vols; ideal per a una altra mena d'activitat econòmica.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

L'increment del pes dels vols de baix cost ha estat espectacular en els últims quatre anys. El 2007 es va celebrar el que es coneix com l'acte de l'Iese , la petició de gestió descentralitzada per al Prat per fer-ne un hub . El 2009, quan es va inaugurar la T1, el pes del low cost era del 38,6%. És a dir, ha crescut 22 punts percentuals del 2009 ençà, però en direcció contrària a la demanada.

És clau en aquest sentit l'actuació dels governs espanyols. L'executiu Zapatero, que el 2010 havia obert el meló de la privatització d'Aena, va accedir a la petició catalana i l'estiu del 2011 va posar al mercat Barajas i el Prat per separat. Hi va haver ofertes i l'operació Spanair, iniciada el 2009, havia de completar el pastís: un hub necessita una companyia de referència i Spanair era el caramel perquè alguna de les grans s'instal·lés al Prat. Però al govern Zapatero li quedava ben poca vida a la Moncloa, i ho sabia: era una concessió amb data de caducitat. En arribar el PP al poder, a finals d'aquell 2011, tot plegat es va aturar: Spanair, sense espai, va acabar morint el 2012 i Abertis, etern aspirant a gestionar el Prat, té en venda la divisió aeroportuària. A finals d'any el govern del Partit Popular tornarà a posar a la venda Aena, però sense separar Barajas i el Prat.

És cert que aquest model low cost , que el sector turístic aplaudeix i que genera volum de vols, ha permès resistir durant la crisi. Però cal plantejar-se què passarà quan vinguin temps més bons, quan es pugui aspirar a no viure només del low cost . Si seguim depenent de les decisions que passen directament o indirectament per l'Estat, ¿trobarem la complicitat necessària per diversificar i dinamitzar el Prat i, per tant, l'activitat gairebé arreu del país?

stats