C’s i el PP es preparen per a un nou duel per liderar l’unionisme

Els dos partits competiran per no quedar últims a Catalunya

El dia de Sant Jordi el líder del PP a Catalunya, Xavier García Albiol, presumia als periodistes que un vianant acabava de dir-li que s’havia equivocat votant C’s el 20-D. “Cada cop són més els que m’ho diuen”, afegia, fent evident que la batalla per superar els d’Albert Rivera com a abanderats de l’unionisme a Catalunya serà un dels principals objectius dels populars per al 26-J.

Els populars estan convençuts que la repetició electoral els brinda una oportunitat d’or per deixar enrere l’última posició obtinguda farà cinc mesos a Catalunya, un repte per al qual consideren clau taponar la fuita de votants conservadors cap a C’s -fonts de la direcció asseguren que les últimes enquestes apunten que el partit taronja xucla ara més vots del PSOE- i recuperar alguns dels que van marxar. Per això l’encara presidenta del PP a Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho, centrava fa una setmana la presentació de la campanya a atacar el partit de Rivera, acusant-lo fins i tot de ser “feble” davant l’independentisme.

Els atacs des de les files populars no inquieten C’s, centrat els últims mesos a construir a Catalunya una imatge de partit que va més enllà de l’oposició al sobiranisme i que vol fer-se seva la bandera del peix al cove. “Si el PP diu que som tous, és que anem bé”, reflexiona el secretari de comunicació, Fernando de Páramo, que lamenta que, davant les “amenaces que suposen Podem i els separatistes”, els principals dards populars apuntin a un partit que també defensa la unitat d’Espanya. De fet, C’s també intentarà recuperar vot del 27-S que el 20-D va optar per En Comú Podem, com a partit de canvi estatal i arran de la implicació d’Ada Colau, i ho farà burxant en la defensa del referèndum.

Com en el cas del PP, a la sala de màquines de Ciutadans volen veure en el 26-J una oportunitat de corregir les errades comeses en l’anterior campanya. Entre aquests errors, la poca implicació a Catalunya, on va haver-hi dies que no es van fer actes pels compromisos estatals d’Inés Arrimadas i Juan Carlos Girauta. Una desconnexió que va contribuir a fer que el partit perdés gairebé 250.000 vots des del 27-S i caigués del segon al cinquè lloc. Aquest cop, Arrimadas liderarà la campanya, segons pregonen des la direcció de Ciutadans, des d’on assenyalen que aquests últims mesos han guanyat pes mediàtic noms com José Manuel Villegas, Miguel Gutiérrez, Melisa Rodríguez i Toni Roldán, per la qual cosa la campanya estatal no descansarà tant en la hiperactivitat de Rivera ni requerirà que Arrimadas -un dels principals actius del partit, també fora de Catalunya- viatgi tant.

Un lema propi a Catalunya

Més enllà d’intensificar la presència els 15 dies abans del 26-J, els estrategs del partit estudien aquests dies si els convé utilitzar a Catalunya un lema de campanya diferent del de la resta de l’Estat. Sobre la taula, expliquen fonts del partit, hi ha la possibilitat de fer servir alguna fórmula que cridi els catalans a tornar a liderar una tercera via i sentir-se partícips de les reformes a Espanya.

Amb estratègies diferents -el PP marcant perfil antisobiranista i estrenyent el lligam entre C’s i el PSOE, i el partit taronja reforçant l’accent reformista- els dos partits es disputen el fanalet vermell. Per esquivar-lo, els populars han posat en el seu punt de mira Lleida, on el 20-D els van faltar 2.400 vots per sumar representació i on ara centraran gran part dels esforços a intentar esgarrapar el diputat al PSC. Per contra, a C’s les opcions per créixer, apunten, passen més aviat per intentar fer-se lloc a Girona -on no van obtenir representació- i millorar resultats a Barcelona i Tarragona.

Més continguts de