LA SETMANA DE... PASSOS PERDUTS

Quan els ànecs i Pedro Sánchez són l’excusa per no afrontar els debats

i
ALEIX MOLDES
2 min
Els aiguamolls de la Ricarda, al delta del Llobregat.

BarcelonaMai abans l’espai natural de la Ricarda havia generat tanta atenció. De fet, la protecció d’aquest ecosistema ha estat fins ara més que qüestionable. Així ho denuncien les entitats ecologistes, però també la Unió Europea, que al febrer ja va donar un toc d’atenció tant al govern espanyol com a la Generalitat perquè miraven cap a una altra banda. I encara no havia entrat en ebullició el debat sobre l’ampliació de l’aeroport.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El fet és que quan finalment ha arribat el moment, especialment a partir del preacord verbal subscrit pel govern espanyol, la Generalitat i Aena el 2 d’agost, ningú ha volgut afrontar el debat de fons. ¿És necessari ampliar l’aeroport del Prat? ¿Cal fer créixer de 50 a 70 els milions de passatgers anuals? ¿A quin preu? Aena era qui més clar ho tenia -estava treballant en el projecte des del 2019-, però sembla haver acceptat sense gaire oposició -amb molts retrets cap al Govern, això sí- que la ministra de Transports hagi congelat la inversió. A l’executiu espanyol -a la part del PSOE- només li ha calgut una velada amenaça dels consellers d’ERC -insinuaven que podrien participar en la manifestació convocada contra l’ampliació- per apartar-se’n. I a Catalunya, un nou xoc entre socis.

Les 43 espècies d’aus, moltes de la família dels ànecs, la vegetació i la zona humida les ha esgrimit el president, Pere Aragonès, com la línia vermella que no es podia travessar. “La Ricarda no es toca”, exclamaven des d’ERC, i també ho feia la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, tot i saber que l’ampliació “cap a l’est” acordada el 2 d’agost era incompatible amb aquesta afirmació. No hi ha hagut, però, cap argument relacionat, per exemple, amb les emissions contaminants de l’aviació. En un article a l’ARA, l’economista i regidor d’ERC Miquel Puig dona per fet que les millores tècniques del sector no farien créixer la factura ambiental, encara que s’incrementessin els vols. En l’últim informe de l’Agència Europea del Medi Ambient es destaca l’avió com el mitjà de transport més contaminant amb molta diferència respecte del tren i només equiparable al cotxe quan el conductor no porta cap altre passatger. Puig també lamenta l’absència de debat sobre el turisme i sobre la necessitat de tenir un hub al Prat, tenint en compte que depèn exclusivament de les aerolínies.

Però es tractava de 1.700 milions d’euros que el Govern, ERC inclosa, no volia deixar escapar per les possibilitats de creixement econòmic que portaven associats. L’aeroport no ha de ser un dels temes que els governs català i espanyol tractin en la taula de diàleg prevista -encara sense data- per a la setmana que ve. Aquí el debat de fons tampoc està gaire clar: l’autodeterminació i l’amnistia per als uns i el retrobament entre catalans per als altres. En aquest cas, els ànecs de la Ricarda han estat els dubtes sobre la presència a la taula de Pedro Sánchez i dels consellers de JxCat.

Els detalls
  • Mentre acaba de definir com pot reorientar la seva vida política, Marta Pascal ha engegat un nou projecte professional a la consultora beBartlet i ha començat a fer d’analista esportiva a SER Catalunya. “Umtiti ha sigut un colador”, “Si no juguen els bons no ens menjarem un rosco” i oferir-se a fer de central del Barça van ser algunes de les perles de la seva primera tertúlia al costat de Josep Cuní.
  • Cs està de mudança. El partit ja ha abandonat la seu del carrer Balmes de Barcelona i mentre en busca una altra que s’adapti millor a la seva nova dimensió s’ha instal·lat temporalment a les seus que ja tenia a Cornellà i l’Hospitalet de Llobregat. Els taronges neguen que sigui una decisió per motius econòmics, tot i que ja fa temps que estan de retallades internes per la caiguda en picat dels ingressos.
stats