Política 15/06/2021

Giró fitxa Buch perquè piloti l'empresa pública Infraestructures.cat

Amb el nomenament de l'exconseller d'Interior, Calvet guanya força per al Port de Barcelona

3 min
Miquel Buch, conseller d'Interior

BarcelonaLa configuració del Govern es va aclarint a mesura que passen les setmanes i de mica en mica es va completant l'organigrama de tot el sector públic de la Generalitat. Un dels llocs més importants per a la licitació d'obres de la Generalitat és l'empresa pública Infraestructures.cat, que depèn del departament d'Economia, que ara pilota Jaume Giró (JxCat). Segons ha pogut saber l'ARA, aquest lloc està reservat per a l'exconseller l'Interior Miquel Buch, que tornaria d'aquesta manera a la Generalitat després que fos cessat per l'expresident Quim Torra en l'última crisi de govern abans de la seva inhabilitació.

Buch, que no va concórrer a les primàries de Junts per ser diputat al Parlament –arrossegava crítiques per la gestió dels Mossos d'Esquadra, així com el seu successor Miquel Sàmper–, s'havia mantingut fora de l'escena pública des del setembre de l'any passat. Aquest dimarts, però, ha tornat a ser notícia per la petició de la Fiscalia de sis anys de presó per haver fitxat com a assessor l'escorta de l'expresident Carles Puigdemont.

Amb l'experiència d'haver sigut deu anys alcalde de Premià de Mar i president de l'Associació Catalana de Municipis del 2011 al 2017, l'exconseller torna ara a la Generalitat, tot i que no ho fa a primera línia. La presidència d'Infraestructures.cat és un lloc, a priori, enfocat a la gestió i fora del focus mediàtic, i la seva missió és projectar i licitar la majoria d'obres d'infraestructures de l'administració catalana. L''únic cop que l'empresa pública ha estat en el centre mediàtic va ser per la investigació del 3% sobre el finançament irregular de Convergència, motiu pel qual l'ex número dos de l'empresa Antoni Rosell està sent ara investigat a l'Audiència Nacional.

El 2016, amb el govern de Junts pel Sí, Rossell va ser cessat de l'ens. I amb Oriol Junqueras, primer, i Pere Aragonès, després, com a responsables d'Economia, els republicans van passar a pilotar Infraestructures.cat i van situar-hi un perfil tècnic al capdavant, Joan Jaume Oms, que encara pilota aquesta institució a l'espera que el conseller Giró nomeni el seu substitut.

Amb l'elecció de Buch per gestionar Infraestructures.cat, l'exconseller d'Interior cau d'una altra de les travesses on s'havia situat fa mesos: la presidència del Port de Barcelona, que proposa la conselleria de Polítiques Digitals i Territori (ara en mans del vicepresident, Jordi Puigneró). Fonts coneixedores de la negociació expliquen que, abans de les eleccions del 14 de febrer, el llavors conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, veia amb bons ulls que Buch anés al Port en lloc de l'actual presidenta, Mercè Conesa, que havia quedat alineada amb el Partit Demòcrata en el marc del divorci amb Junts per Catalunya. Un esquema que va canviar després del resultat dels comicis i la configuració del nou executiu. Amb la unió del departament de Polítiques Digitals amb Territori, Calvet va quedar fora del Govern després de disputar-se el lloc amb Puigneró i el Port de Barcelona va passar a aparèixer com un dels seus possibles destins.

L'exconseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller de Polítiques Digitals, Infraestructures i Agenda Urbana, Jordi Puigneró, en l'acte de traspàs de carteres.

Des de llavors hi ha hagut diversos estira-i-arronses per aquesta posició, disputada per Buch, Calvet i fins i tot per l'exconseller d'Empresa Ramon Tremosa, segons ha apuntat en algun moment el seu entorn. Alhora, la mateixa Mercè Conesa també ha pressionat per poder-se quedar com a presidenta del Port tot i no haver fet el pas a Junts per Catalunya. Un cop situat Buch a Infraestructures.cat, però, Calvet és la persona més ben situada per rellevar-la.

stats