L'ampliació de l'aeroport agita el debat intern dins d'ERC i JxCat

Els dos partits registren veus crítiques amb l'acord i la CUP també llança la seves advertències

4 min
El vicepresident Puigneró (JxCat) i el president Aragonès (ERC) dimarts al Consell Executiu.

BarcelonaEl principi d'acord entre la Generalitat i l'Estat per l'ampliació de l'aeroport del Prat ha agafat els dos socis de Govern a Catalunya, ERC i JxCat, raonablement cohesionats. Els republicans haurien preferit que ho hagués anunciat formalment el president Aragonès (ERC) dimarts des del Palau de la Generalitat, però la notícia va esclatar dilluns amb el vicepresident Puigneró (JxCat) de protagonista. Sigui com sigui, tothom rema en la mateixa direcció. Ara el focus, però, està posat dins dels dos partits. La decisió d'ampliar el Prat està generant debat intern, ja que les dues formacions independentistes tenen veus crítiques que qüestionen que sigui una bona idea.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El debat a ERC de seguida s'ha fet públic. Les dues principals fonts de discrepància arriben de les joventuts del partit, el Jovent Republicà, i la federació comarcal del Baix Llobregat i l'Hospitalet. Els primers són obertament hostils amb l'ampliació perquè la consideren "incompatible" en la lluita contra el canvi climàtic, mentre que els segons, menys bel·ligerants, avisen que s'hi oposaran "si no hi ha consens previ amb el territori". "No es pretén fer cap guerra, però hi ha d'haver un debat al partit que encara no s'ha fet", explica una veu autoritzada dels republicans a la comarca.

També una de les cares més respectades dins del partit, l'exdiputat d'ERC al Congrés Joan Tardà, s'hi ha manifestat en contra i, segons va escriure a Twitter, defensa que, com que no hi hagut un debat profund sobre el tema en els òrgans interns del partits, "qualsevol afiliat està legitimat a dir-hi la seva". Els crítics, a més, s'agafen al programa electoral de les eleccions al Parlament del 14-F, que no acaba de concordar amb el que s'ha pactat amb l'Estat. El document sí que reflectia la voluntat "d'augmentar" els vols intercontinentals, però "sense necessitat d'ampliació" i tenint present que cal "preservar els espais naturals que envolten l’aeroport".

Des de la direcció són conscients de les reaccions en clau interna que ha provocat l'anunci de l'ampliació: "Hi ha debat perquè ja hi havia debat", expliquen des del carrer Calàbria, des d'on també atribueixen la intensitat de la controvèrsia a la manera sobtada en què s'ha fet l'anunci, ja que pocs s'imaginaven que, en cas que hi hagués acord, fos abans de la tardor. Les mateixes fonts asseguren que el que plantegen les veus discrepants "no està tan lluny" del que va exposar Aragonès dimarts en la seva compareixença. Allà va prometre que no es faria res sense l'aval mediambiental de la UE i que se seguiria buscant el "consens" de tots els sectors afectats. Des de la direcció, doncs, confien que al final totes les posicions acabin convergint.

La variable del temps

El temps és una de les variables que els republicans esperen que serveixi per racionalitzar la intensitat del debat i acostar posicions -en tots els fronts, no només l'intern-. Fonts del Govern asseguren que el pla director que haurà d'incloure tots els detalls sobre l'ampliació tardarà almenys un any en fer-se i que, a més, Europa frenarà el que mediambiental sigui inassumible. En definitiva, exposen que el que ha fet el Govern és assegurar els 1.700 milions d'inversió i que el temps calmarà els ànims. Aquest dimecres tant el conseller Roger Torrent com la delegada a Madrid Ester Capella llançaven missatges conciliadors. El primer, en declaracions a Efe, ha assegurat que serà "imprescindible" el consens territorial per tancar la reforma, i la segona assevera que, si tot plegat no s'executa assegurant la protecció del Delta, "difícilment serà possible".

Imatge de la reunió entre el vicepresident Jordi Puigneró, la ministra Raquel Sánchez i el president d'Aena, Maurici Lucena, en què es va pactar l'ampliació del Prat.

JxCat ha protagonitzat l'acord des del primer moment, amb difusió inclosa de la foto de la reunió de dilluns a Madrid -que durant unes hores va ser secreta- entre Puigneró i la ministra de Transports, la catalana Raquel Sánchez. Tot i això, aquest fet no els ha estalviat el debat intern que qüestiona l'operació. En el cas de JxCat la crítica no arriba tant del territori, sinó de veus rellevants dins del partit. L'exemple més clar és la presidenta del Parlament, Laura Borràs, que dilluns es pronunciava així: "Els compromisos en inversió del govern espanyol ja els coneixem. Tornem a la pastanaga. Menys eufòria i més memòria". Un altre crític és l'expresident Quim Torra, que si bé no té el carnet del partit sí que hi manté una forta ascendència. Per a ell, seria que un greu error que en aquesta controvèrsia "l'independentisme no fes costat a les reivindicacions del moviment ecologista i de defensa de la terra i la natura". No menciona la paraula aeroport, però no fa falta. El programa electoral de JxCat parlava de la construcció de la "terminal satèl·lit" del Prat que també figura en l'acord entre Foment i la Generalitat, però no preveia l'ampliació de pistes.

La derivada de la CUP

Més enllà dels debats interns que ha suscitat, l'ampliació també he generat rebombori en les relacions entre el Govern i la CUP, el partit de qui depèn l'estabilitat de l'executiu. En declaracions a l'ACN, la diputada al Congrés Mireia Vehí deia dimarts que l'ampliació s'havia de "parar" perquè és un "atemptat ecològic". Els vots dels cupaires seran claus, per exemple, per als pressupostos del 2022 i els anticapitalistes ja pensen en situar l'aeroport entre les seves exigències. I no és l'únic dels temes candents de l'actual legislatura que els genera un rebuig profund, ja que també hi ha els Jocs Olímpics d'Hivern Barcelona-Pirineus, una altra qüestió que també promet generar debat intern a tots els nivells.

La cohesió del govern espanyol de nou en perill
  • El preacord per l'ampliació del Prat tampoc ha sigut de digestió fàcil pel govern espanyol. El soci petit de l'executiu, Podem, és obertament contrari al projecte. "No és una decisió correcta en una situació d'emergència climàtica", ha dit el diputat lila al Congrés Juantxo López de Uralde. I encara falta que es posicioni el ministeri de Transició Ecològica, en mans del PSOE, que podria posar-hi objeccions. A l'Ajuntament de Barcelona es reprodueix el mateix esquema entre socis: en aquest cas el soci petit hi està a favor -el PSC-, i l'alcaldessa Ada Colau -Comuns-, en contra.
stats