La lletra petita del traspàs de Rodalies

PSOE i ERC segellen un acord per culminar progressivament la transferència completa del servei

3 min
L'estació de Rodalies de Cornellà de Llobregat en una imatge d'aquesta setmana.

MadridEl 2009 es va tancar un primer capítol amb Rodalies. Aquell any, Estat i Generalitat acordaven el traspàs de la planificació dels serveis (horaris i tarifes). Però amb el temps, després d'un degoteig d'incidències i retards, així com de falta d'inversió, aquell pas ha fet curt. Com a mínim a ulls de la Generalitat, que any a any n'ha exigit el traspàs "complet": titularitat, vies i catenàries i els recursos econòmics necessaris.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Aquest és el segon capítol de Rodalies, obert des de fa més d'una dècada, que a priori PSOE i ERC han tancat aquest dijous, en el marc de les negociacions per investir Pedro Sánchez. Tanmateix, més enllà del compromís polític, el traspàs tangible de Rodalies no serà imminent i, per tant, tampoc el tancament d'aquesta carpeta. De fet, la "culminació" s'allargarà durant la legislatura. "L'acord encara és calent i hi ha alguns detalls que s’han de concretar", assumien aquest dijous al vespre fonts del Govern. Aquests són els deures a partir d'ara:

Nova empresa pública

La principal novetat és la creació d'una empresa de titularitat pública anomenada Rodalies Catalunya que en un futur –no es fixa una data– aspira a ser l'actual Renfe a Catalunya. Aquesta empresa tindrà una representació "paritària" entre Renfe i el Govern, tot i que l'últim tindrà "vot de qualitat" a través del president, sostenen fonts de la Generalitat. Tanmateix, com qualsevol empresa haurà de constituir uns estatuts i serà en aquests on apareixerà la lletra petita. De moment, se sap que en les decisions "estratègiques" caldrà una "majoria qualificada".

Mentre no es posi en marxa l'empresa, Renfe continuarà sent l'operador. No es preveu que en aquest lapse de temps es firmi un contracte programa entre Generalitat i Renfe per als seus serveis.

Funcions d'operador

Aquesta nova empresa es dotarà de recursos materials i humans per poder operar el servei. Cal recordar que actualment Renfe és l’operadora pública espanyola que gestiona els trens i el transport de passatgers i mercaderies (tant en trens convencionals com d’alta velocitat). També és la responsable del manteniment de la flota.

Aquest procés no serà ni molt menys immediat perquè d'entrada Renfe haurà de segregar el seu múscul a Catalunya, cosa que afecta sobretot la plantilla. "Es facilitarà la flexibilitat laboral entre ambdues [empreses] i es respectaran els drets adquirits pels treballadors", afirmen fonts del Govern, que no concreten quants empleats es poden veure afectats. Aquest missatge s'ha enviat per donar tranquil·litat als empleats, que ja han mostrat recels a l'acord.

De quants diners parlem?

Actualment, el ministeri de Transports abona a Renfe, com a operador, els diners del que costa mantenir el servei (dèficit d'explotació). Amb el traspàs, els diners aniran a parar a la nova empresa. Tanmateix, mentre no estigui creada, ja s'abonaran a la Generalitat que, després, els pagarà a Renfe (segons fonts del Govern, l'any que ve seran uns 335 milions d'euros). Les pròximes anualitats es calcularan any a any a través d'una comissió entre l'Estat i la Generalitat. També se sufragarà el deute existent amb Renfe en el marc del Pla d'Acció (132 milions d'euros).

Vies: traspàs de trams

Adif, que depèn del ministeri de Transports, és la propietària de la majoria de vies i del material ferroviari. Tot i que la Generalitat "no renuncia" a cap mena de via, l'acord només n'esmenta algunes i es deixa clar que seran les exclusivament de Rodalies. D'entrada, per tant, en queden fora les que serveixen per al transport de mercaderies. Cal tenir en compte que des de sempre Madrid només ha estat disposada a segregar algunes vies de la xarxa, perquè d'altres, al·lega, són "infraestructures d'interès estatal": connecten amb França i amb altres comunitats autònomes.

A l'acord es diu que el traspàs inclourà, "com a mínim, la línia del Maresme de la R1, la línia Papiol-l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà de la R3 i la línia Sant Vicenç de Calders de la R2". Això no es pot confondre amb tota una línia, sinó que es negociaran els "trams" d'infraestructures que es traspassaran i que es definiran en un document final.

Més puntualitat?

Els astres no estan precisament alineats perquè l'acord d'aquest dijous es tradueixi, com a mínim a curt termini, en menys maldecaps per als usuaris de Rodalies pel que fa a la puntualitat i les incidències. Si una cosa marcarà l'any 2024 serà l'allau (sabuda i anunciada) d'obres, necessàries per millorar una infraestructura que arrossega una falta d'inversió i execució des dels anys 2000. Entre les vies afectades hi ha la R3 i el seu desdoblament. Però també les obres de la Sagrera i les de l'estació d'Arc de Triomf –un projecte clau per a les línies R1, R3 i R4.

stats