Eleccions municipals
Política 19/05/2023

Xavier Trias: "Sembla que Colau vulgui que guanyi jo"

Alcaldable de Trias per Barcelona

5 min

BarcelonaXavier Trias (1946) va ser alcalde de Barcelona del 2011 al 2015, però ara ho torna a intentar: es presenta com el “canvi” davant d’Ada Colau.

Vostè qualifica el mandat de l’alcaldessa Ada Colau de desastre.

— Total.

Si és escollit alcalde, què és el primer que tirarà enrere?

— Moltes coses. La primera, parlarem amb la gent. La segona és que generarem il·lusió. I la tercera és que la prioritat seran les persones i no un plantejament estètic o ideològic equivocat. Barcelona té un problema d’autoestima, la gent està decebuda de la seva ciutat.

Això és una manera de fer les coses, però digui'm una cosa concreta que tiraria enrere.

— N’hi ha una que és molt clara: ha fet malbé el pla Cerdà. Sobretot en els xamfrans amb la càrrega i descàrrega. Si els treus, fas que la càrrega i la descàrrega es faci al mig del carrer i això crea embussos. Sembla que la senyora Colau, en determinats moments, diu: “Com ho puc fer perquè el Trias guanyi les eleccions? Doncs faré un carril bici a la Via Augusta i crearé un col·lapse a l’entrada i la sortida de la ciutat pels túnels de Vallvidrera”. ¿A qui se li acut?

El trauria, el carril de la Via Augusta?

— Com a mínim s’ha de fer diferent. Jo vaig amb bicicleta, eh? Hi ha cops que vaig a Collserola i precisament vaig per la Via Augusta amb la bicicleta, pel carril de la dreta, a la calçada. Dit això, Barcelona necessita carrils bici, perquè, a més, ha canviat la vida de la ciutat: abans anar amb bicicleta era un problema, perquè arribaves als llocs suat. Avui dia amb les bicicletes elèctriques ja no és així i s’ha de tenir en compte.

El cotxe ha de tornar a recuperar espai a Barcelona?

— No. Amb la situació climàtica i la pol·lució... El que és segur és que s’ha d’incentivar el cotxe elèctric. Una altra cosa és decidir l’espai que ocupa. No hi ha ningú que no estigui d’acord en pacificar el trànsit, però la mobilitat no pot ser un problema.

Falten espais verds a Barcelona?

— Sí. A tot arreu. El que no s’ha de fer és enganyar la gent i dir que a Consell de Cent es fa un eix verd. Això és suprimir els cotxes, però no és un eix verd. Quins es podrien fer? N’hi ha un de molt important, que és cobrir la ronda de Dalt per generar un espai de més de 100.000 metres quadrats de zona verda.

I com es paga?

— Es poden buscar fons europeus. Però l’any 2014 vam fer un estudi que deia que pot costar uns 400 milions. Doncs això vol dir que hi has de posar 40 milions durant deu anys.

Sempre insisteix que això de regular els lloguers no funcionarà i posa èmfasi en millorar els sous. Com es fa des de l’Ajuntament?

— Primer, reunint-se amb els empresaris i els sindicats i buscant la manera que hi hagi un gran pacte. Segon, que es creï una economia competitiva.

Si guanya, ha demanat el suport d’ERC i del PSC per a la investidura. Però amb qui governaria?

— Depèn d’ells, però ho farem l'endemà de les eleccions.

I tem que li facin un pacte a la contra?

— Si guanyo no ho podran fer. Aquesta és la meva teoria. La gent de Barcelona vol un canvi, i el canvi és que no governi la senyora Colau.

I si guanyés la senyora Colau, ¿vostè estaria en un pacte per evitar que ella governés?

— Bé, jo crec que no guanyarà. I és evident que jo mai, mai, mai, faré la senyora Colau alcaldessa.

Estaria en un pacte per evitar que ella ho fos?

— Depèn de amb qui hagi de pactar.

Pactaria amb el PSC, per exemple?

— Sí.

I amb el PP?

— No, amb el PP no, no m’interessa. El sistema electoral de l’Ajuntament és un sistema en què o la gent suma 21 o l’alcalde és la força més votada. Per tant, el més fàcil que hi ha és que acabi sent alcalde la força més votada. La senyora Colau és alcaldessa perquè hi va haver una entesa molt complicada: el senyor Valls va decidir que no volia que el senyor Maragall fos alcalde. El gran organitzador del pacte, a l’ombra, és el senyor Collboni. És un pacte lamentable i bastant vergonyós.

Vostè ha dit que si no guanya, marxarà, i que llavors quedaria Junts a l’Ajuntament.

— El meu partit és Junts, però quedaria Trias per Barcelona, i les decisions les prendrà la gent que forma part d’aquesta candidatura.

Però qui lideraria si no hi fos?

— Els que queden. He tingut molta cura de posar dues persones molt importants per a mi, com són la Neus Munté i el Jordi Martí.

Els seus contrincants diuen que vostè amaga les sigles.

— No. Els molesta que les ampliï perquè això em donarà l’alcaldia. Jo vull gent de Junts per Catalunya, del PDECat, de Demòcrates, gent més d’esquerres...

La senyora Laura Borràs es quedarà sense escó previsiblement abans del 28 de maig. ¿Ha de plegar de presidenta del partit?

— No és decisió meva, l’ha de prendre ella i la cúpula del partit.

L’incomoda aquesta decisió?

— No. Ja l’he superat. Molta gent em vol enfrontar amb la senyora Borràs, però no m'hi penso enfrontar perquè soc molt conscient del que li passa. Si no fos independentista, si no fos política, el cas aniria per la via administrativa i no per la via penal. Això va per la via penal perquè hi ha voluntat de destruir-la. I l’últim que faré en la meva vida és barallar-me amb la senyora Laura Borràs.

Senyor Trias, m’agradaria traslladar-li preguntes dels nostres subscriptors. En Carles Pradas diu: quines mesures pensen aplicar per evitar la gentrificació?

— Fer el contrari del que fa la senyora Colau. Millorar els barris. És a dir, la gentrificació passa sobretot quan no es milloren els barris.

Hi ha bastants lectors que voldrien saber exactament quina és la seva decisió sobre el tramvia.

— El pararé. No passarà de Verdaguer.

Per tant, no desmantellarà el que estarà fet de Verdaguer a les Glòries?

— No. Com tampoc no canviaré Consell de Cent, perquè una cosa que serà un èxit no la desmantellaré. Ara bé, crec que és un error continuar el tramvia fins a Francesc Macià. Pel cost econòmic que té, perquè és estructura rígida… El tramvia fa 30 anys era el transport net perquè era el transport elèctric, però avui dia el transport net és l’autobús elèctric. Ara expliqui’m vostè per què vol fer passar el tramvia per la Diagonal. Jo li explicaré per què. Perquè és un negoci.

Què insinua?

— Res. Que no ho trobo normal, que una persona que tot el dia està contra la iniciativa privada, contra els poderosos, aposti per afavorir una empresa privada que li fa la competència a TMB... Ostres, ho haurà d’explicar molt bé. Potser soc tonto, eh? Però no ho acabo d’entendre.

Consulta aquí totes les entrevistes als candidats a l'alcaldia de Barcelona 2023:

stats