Mèdia 31/05/2014

Indústria no cedeix el segon múltiplex de TV3

La reunió entre Estat i Generalitat sobre l’ample de banda català acaba sense acord

à. Gutiérrez / A. Castellví
3 min
Indústria no cedeix el segon múltiplex de TV3 El PP ataca TV3 per no ser prou “plural”

BarcelonaIndústria ha tombat l’alternativa tècnica que ahir li va presentar la Generalitat per evitar la pèrdua d’espai radioelèctric per a TV3 (que incideix en el nombre de canals que pot emetre). La reunió entre representants del ministeri d’Indústria i del govern de la Generalitat no va fructificar en cap acord, tot i que les conseqüències que se’n deriven són ben diferents segons qui ho expliqui.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Pel ministeri d’Indústria, l’eliminació d’un dels dos múltiplexs que té assignats TV3 no hauria de comportar ni la reducció de canals ni la pèrdua de qualitat d’imatge o la renúncia a l’alta definició. L’argumentari de l’Estat inclou apel·lar al fet que Catalunya seguirà tenint un múltiplex més que la resta de comunitats autònomes. I suggereix que hauria d’explorar l’aprofitament tant del múltiplex que té concessionat al Grupo Godó -encara per a un període d’11 anys- i els dos múltiplexs locals -que tenen una cobertura limitada-. La proposta d’Indústria escanya, a més, la possibilitat futura d’intercanviar senyal amb les Illes Balears i el País Valencià.

“No han volgut ni veure la proposta alternativa que portàvem”, explicava a l’ARA Josep Martí, secretari de Comunicació de la Generalitat. “És com picar ferro fred: la decisió està presa políticament, per molt que la farceixin tècnicament”. Dilluns el Govern ha convocat el conjunt dels partits per decidir una estratègia a partir d’aquí. La intenció és tenir ja dilluns un esquema jurídic sobre com defensar-se.

Fonts de la direcció de la Corporació insistien ahir en la “negativa a fer un pas enrere” i recelaven de la proposta d’Indústria, que veuen tècnicament poc consistent. Segons indiquen, en un múltiplex hi caben 20 megabits. Cada canal en definició estàndard ocupa entre 4 i 4,5 megabits, de manera que, segons aquests càlculs, hi caben fins a cinc canals per múltiplex com a màxim, i no els sis que pretén l’Estat. A més, aquests números no inclouen el que ocupen els subtítols, l’audiodescripció o els canals d’àudio addicionals (de les pel·lícules en dual).

El president de la CCMA, Brauli Duart, s’hi va referir durant la sessió de control parlamentària d’ahir, abans de conèixer el resultat de la negociació de la delegació catalana a Madrid. “Volem mantenir íntegrament l’oferta audiovisual que actualment tenim en TDT. No acceptarem cap reducció del nostre espai radioelèctric”, va subratllar. Duart va insistir que la decisió del ministeri respon a criteris polítics i no tècnics, i la va posar al mateix sac que la llei del 2012 segons la qual els canals autonòmics no poden tenir dèficit i els nous criteris de deducció de l’IVA, que, segons va advertir, poden suposar un “risc seriós” per a l’estabilitat financera de la CCMA. Sobre aquest últim punt va matisar que encara no han rebut cap comunicació oficial d’Hisenda.

El PP ataca TV3 per no ser prou “plural”

‘No-Do.cat’

Durant la comissió de control de la CCMA, la diputada del PP Marisa Xandri va acusar els responsables de TV3 i Catalunya Ràdio d’estar-los convertint en “uns mitjans més propis d’una dictadura que d’una democràcia” i de prendre els catalans per “tontos”. Xandri va centrar les crítiques en el programa .Cat, que, segons va ironitzar, s’hauria d’anomenar No-Do.cat, “en vista de la seva pluralitat”. Segons ella, “cap cadena pública a Europa” mostra una manca de pluralitat tan important com la de TV3.

Retallades en programes

La pròrroga de les negociacions del conveni fins al novembre impedirà que es retallin del capítol de personal els 7,5 milions previstos per la direcció. Això obligarà a tocar partides com les de continguts, que “ja han estat molt ajustades”, la qual cosa pot “incidir negativament sobre l’oferta” de TV3, segons Brauli Duart. Amb tot, el director de la cadena, Eugeni Sallent, va remarcar que el 30% del pressupost del 2014 (uns 90 milions) es destinarà a la compra de continguts i, per tant, a impulsar el sector.

stats