SETMANA DE L’EDUCACIÓ
Societat 20/09/2014

Més exigències per ser mestre

L’examen per entrar a magisteri s’aplicarà el 2016 i avaluarà de llengües i competències els aspirants a professors

Elisabet Escriche
3 min

BarcelonaSer més exigent en la selecció d’estudiants que volen estudiar magisteri i, de retruc, millorar la qualitat dels docents és l’objectiu que s’han fixat el departament d’Ensenyament, la secretaria d’Universitats i Recerca i les facultats d’educació. Per aconseguir-ho, van acordar crear el programa de millora i innovació de la formació dels mestres el 2012. Un dels seus objectius: seguir l’exemple de Finlàndia, on només els estudiants més ben preparats accedeixen a magisteri. “El nivell de formació del professorat és bo, però cal millorar-lo. S’ha d’aconseguir que la pràctica a l’aula sigui l’eix vertebrador”, explica Miquel Martínez, coordinador del programa i catedràtic de pedagogia de la Universitat de Barcelona.

El curs passat el Consell Interuniversitari, del qual formen part les universitats catalanes, va fer un primer pas: exigir una nota mitjana mínima de cinc en les proves de selectivitat de català i castellà per als futurs mestres. Dels alumnes procedents de batxillerat que van fer les PAU al juny han accedit a magisteri 1.492 estudiants (un 3,9% més que l’any passat). Pel que fa als 682 alumnes que van fer la Prova d’Accés Personal (PAP) -només l’examen de català i castellà-, van aprovar un 45%. La majoria d’aquests alumnes procedien de graus superiors de FP o de batxillerat que havien suspès les dues llengües en selectivitats anteriors. Segons Martínez, la nova mesura ha provocat que la mitjana de nota dels 2.061 estudiants que han accedit a magisteri aquest 2014-2015 sigui més alta que el curs passat. En anglès, per exemple, ha estat un 5,50, quan el curs passat va ser un 5,39. “S’ha donat un missatge social: per ser mestre cal preparar-se”, assegura Martínez. La contrapartida és que ha baixat el nombre d’alumnes que han accedit a les facultats d’educació (21,4%).

L’avaluació dels debutants

Per a aquest curs es mantindrà el mateix criteri d’una nota mitjana de cinc entre català i castellà, però de cara al curs 2015-2016 els futurs docents hauran de fer una prova complementària a banda de la selectivitat. Les facultats encara estan unificant el seu contingut. De moment, hi ha unanimitat que es faci una prova de català, castellà i anglès, i una altra de competències. “El que s’està definint són quines competències”, explica Martínez. El coordinador del programa de millora i innovació de mestres és partidari que en les proves de competències s’avaluï l’anàlisi de dades, la comprensió d’un text i el domini matemàtic, científic i tecnològic. El que queda descartat és que es faci una entrevista oral. “No té gaire sentit, però sí que és una opció a nivell de facultat”, concreta Martínez.

A banda d’apujar el nivell d’exigència dels futurs mestres, el programa preveu millorar el model de la pràctica formativa. Al juliol el Govern va destinar 480.000 euros d’ajuts per promoure la recerca en les facultats d’educació i traslladar els seus resultats als plans d’estudi. Es van aprovar 41 projectes en què intervenen prop de 400 professors de vuit universitats catalanes i més de 80 mestres.

La tercera via de treball del programa és analitzar com s’accedeix a la funció docent. “S’ha d’avaluar com està funcionant el decret de plantilles”, explica Martínez. El decret aplica aquest curs una avaluació més acurada dels docents que per primera vegada entren a l’aula. Hauran de passar un període de prova de quatre mesos com a màxim i, en cas que no el superin, sortiran del sistema educatiu i faran una formació complementària per poder tornar a l’aula.

Control per evitar frau en l’accés a magisteri

La secretaria d’Universitats i Recerca revisarà les matrícules de la Facultat d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) d’aquest 2014-2015 per esbrinar si el centre ha complert amb el requisit d’exigir una nota mitjana d’un mínim de cinc en les proves de selectivitat de llengua catalana i castellana als nous estudiants de magisteri. Alguns degans van denunciar l’incompliment de la mesura a Universitats, que ahir va recordar que el requisit es va acordar en el Consell Interuniversitari i que, per tant, totes les facultats d’educació l’han d’aplicar.

stats