Barcelona no revela on seran les càmeres per enxampar els vehicles contaminants

L'Ajuntament ja n'ha instal·lat 36 i a partir de l'1 d'abril, quan es posaran multes, n'hi haurà 66

Els carrers de Barcelona ja tenen 36 càmeres per enxampar els vehicles contaminants que circulen per la ciutat. El misteri, però, és saber on es troben, perquè l'Ajuntament ha decidit que no ho dirà per evitar que els conductors puguin esquivar intencionadament les càmeres. A les 36 que ja hi ha instal·lades caldrà sumar-ne 30 més a partir de l'1 d'abril, que és quan es començaran a posar les multes per circular amb cotxes i motos que no tenen l'etiqueta ambiental de la direcció general de Trànsit (DGT). En total n'hi haurà 66. Però encara seran més les càmeres que controlaran els vehicles, perquè la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona són 95 quilòmetres quadrats que inclouen la capital catalana –delimitada per les rondes, que queden exemptes de la restricció–, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. Entre tots els municipis hi haurà unes 200 càmeres.

Les càmeres per detectar els vehicles contaminants no estan anunciades perquè, a diferència dels radars –que estan senyalitzats–, segons l'Ajuntament en aquest cas no hi ha la voluntat de reduir la velocitat en un punt sinó veure si els que circulen per allà ho poden fer. La regidora de Mobilitat de Barcelona, Rosa Alarcón, ha explicat que si a partir de l'1 de gener enxampen, amb les 36 càmeres, un conductor que de manera reincident circula amb un cotxe o una moto anterior a l'any 2000 –si és de gasolina– o al 2006 –si és dièsel– se li enviarà un carta informativa a casa. A l'avís es recordarà que a partir de l'1 d'abril ja se'l multarà cada cop que torni a circular amb el mateix vehicle contaminant i les càmeres el detectin. Les sancions seran de 100 euros per les infraccions lleus, de 200 per les greus –en funció del tipus de vehicle i la reincidència– i de 500 per les molt greus –incomplir la restricció en dies d'episodi de contaminació.

Tot el que has de saber del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

Alarcón ha apuntat que les càmeres operen automàticament: capten totes les matrícules i el sistema comprova si tenen l'etiqueta ambiental de la DGT o el permís de poder circular –que es pot demanar per a un màxim de 10 dies a l'any–. Els vehicles estrangers també han de sol·licitar un permís per comprovar si el seu vehicle és massa contaminant. Si els cotxes i les motos no compleixen els requisits, a partir de l'abril el sistema enviarà directament la multa a Hisenda. Amb la sanció el conductor sabrà en quin punt de Barcelona va cometre la infracció i el sistema en conservarà la imatge. Les càmeres estan connectades al centre de control de la ciutat, que funciona les 24 hores de tots els dies de l'any i que no ha ampliat la plantilla per a aquesta nova funció.

La regidora ha afegit que no només les càmeres es dedicaran a veure si els vehicles poden circular perquè també hi haurà patrulles de la Guàrdia Urbana que faran controls. La prohibició de circular anirà de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Els festius i els caps de setmana no s'aplicarà la restricció.

Els vehicles contaminants podran circular per la zona de baixes emissions deu dies a l’any per dos euros al dia

Càmeres que també siguin radars

Un objectiu per a aquest mandat, segons ha explicat Alarcón, és que les càmeres de la ciutat que ara detectaran els vehicles que circulen per la zona de baixes emissions puguin servir, d'aquí un temps, per enxampar també els conductors que superen la velocitat permesa. Per tant, que les càmeres facin la seva funció i la dels radars. Tot i això, la regidora ha admès que encara no hi ha cap termini sobre aquesta voluntat d'integrar les càmeres i els radars. En tot cas, la prioritat seria que, d'entrada, les 66 càmeres que controlaran la ZBE també siguin radars i no al revés. Per acabar, Alarcón ha recordat que la restricció que entrarà en vigor la setmana vinent vol servir per "tenir una ciutat més neta i evitar malalties".

Dels mecànics als ecologistes: el veto als cotxes que no satisfà ningú