Barcelona reconfigurarà la superilla del Poblenou davant les queixes dels veïns

Janet Sanz es compromet a estudiar quines qüestions cal "ajustar" perquè generin "menys inconvenients" als ciutadans

Barcelona reconfigurarà la superilla del Poblenou davant les queixes dels veïns

Com funcionen les superilles de Barcelona? Set preguntes amb respostaUna espècie de mega-Twister dibuixat a l’asfalt, un sorral delimitat per pneumàtics o unes pissarres a terra perquè els nens hi facin gargots. Són algunes de les activitats que s’han pogut veure durant aquests dies a la superilla del Poblenou, acabada d’estrenada, que es va posar en marxa dilluns passat i va alliberar 8.000 metres quadrats per a l’ús veïnal, 2.000 per a cadascuna de les quatre places interiors de la superilla.

Una setmana després de la inauguració, l’Ajuntament de Barcelona admet defectes en el disseny i anuncia que reconfigurarà l’espai “al més aviat possible” davant de les diverses queixes dels veïns i comerciants del barri. Així, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, es va comprometre aquest dilluns a estudiar quines qüestions cal “ajustar” perquè generin “menys inconvenients” als ciutadans. És una situació que no agafa del tot d’imprevist el consistori, que ja va avisar a mitjans d’agost que la superilla del Poblenou es tractava d’un pla pilot que es redissenyaria a mesura que comencessin a rebre’n feedback dels actors implicats.

Sense lloc per aparcar

Un dels principals problemes que han detectat els veïns té a veure amb les modificacions de la mobilitat que s’han dut a terme per implementar la superilla. Aquests canvis, que no acaben de convèncer el veïnat, inclouen l’anul·lació d’una parada d’autobús -que canvia el seu recorregut-, l’eliminació de les zones d’aparcament i de càrrega i descàrrega o la impossibilitat de circular en línia recta a través de la superilla, que comprèn el perímetre format pels carrers Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger.

“Incentivar el transport públic allunyant les parades del barri és una estratègia estranya”, diu el Jaume Bosch, veí del carrer Sancho de Ávila amb Roc Boronat, que diumenge va gravar una insòlita escena amb el seu telèfon mòbil: un autobús metropolità despistat va entrar dins el perímetre de la superilla i va veure’s encallat en un dels estrets girs del que ara s’anomena “espai ciutadà”. Tot i que en aquesta zona no està prohibida la circulació de vehicles, la velocitat està limitada a 10 km/h, però, com que no es pot circular en línia recta, tots els cotxes són automàticament centrifugats fora de la superilla. “No pots dir que aquest espai ciutadà s’hagi recuperat per als vianants quan encara hi passen cotxes. No pots deixar els gossos lliures o que els nens hi juguin”, afegeix el veí. Pel que fa a les activitats que s’estan duent a terme a les quatre zones alliberades, assegura que hi passa cada dia i que “encara no ha entès què s’hi està fent”. “La gent s’ho mira, fa la foto, i marxa sense saber què és exactament”, assenyala. Al seu parer, seria més útil per als veïns fer carrers de vianants o bé voreres més amples i amb jardineres. En tot cas, argumenta que l’Ajuntament hauria de tenir més en compte l’opinió dels veïns.

Veïns “encantats de la vida”

L’Helena Moliné, que viu al carrer Pere IV amb la rambla del Poblenou, també ha detectat des del seu balcó diversos problemes de mobilitat. “A les hores punta de la tarda, a la recollida dels nens de l’escola o la tornada de la feina, els cotxes que volen anar cap a Gran Via i Glòries s’han d’acabar desviant per Pere IV, que està en obres i per tant té un únic carril. El resultat és que, durant mitja hora, cada dia es forma una cua llarguíssima i “els cotxes no deixen de fer sonar el clàxon”. Per a ella, una solució seria reubicar la superilla al casc antic o als voltants de la Rambla, que és una zona molt més de vianants. “Han fet una superilla en una zona del Poblenou on no té gaire sentit, perquè aquí no hi viu gaire gent, més aviat hi ha oficines”, conclou.

El president de l’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou, Salvador Clarós, no es mostra tan fatalista. “L’opinió veïnal és en realitat molt diversa, i si bé hi ha gent que es queixa també n’hi ha molta que està encantada de la vida”, assenyala, i recalca que “cal tenir en compte que és una prova pilot”, i que està pensada precisament “per detectar els punts febles”. Tot i que troba raonables algunes de les queixes dels veïns, com ara l’eliminació de la zona de càrrega i descàrrega, valora que s’intenti implementar un sistema que doni prioritat als vianants. “En tot cas, nosaltres no qüestionem el model, sinó que demanem estar atents als canvis i les reformes que puguin proposar els ciutadans”, conclou.

A l’oposició, els grups municipals de CiU, PP i Ciutadans van reclamar aquest dimarts al govern de Colau que rectifiqui i es faci enrere en la implantació de la superilla, que els convergents van titllar d’“un nyap que va contra la gent”.

Més continguts de