Publicitat
Publicitat

Els usuaris de la C-32 al Maresme i al Garraf pagaran només el tram recorregut, només amb ViaT

El nou sistema entra en vigor a partir de l'1 de gener de 2015 i es farà gràcies a uns lectors de ViaT a tots els accessos de l'autopista, i permetrà uns descomptes de fins al 80%

Els conductors que circulin per l'autopista C-32 en els trams del Maresme (Mataró-Palafolls) i el Garraf (Sitges-el Vendrell) pagaran en funció dels quilomètres reals que recorrin. El peatge tancat virtual es posarà en marxa l'1 de gener, segons han anunciat el departament de Territori i Sostenibilitat i la concessionària Abertis. El nou sistema tarifari suposarà descomptes de fins al 80% en alguns trams i es respectarà la gratuïtat d'aquells trams que ja ho son.

Un 80% de descompte en el tram entre Arenys de Mar i Sant Vicenç de Montalt, un 60% entre Sant Andreu de Llavaneres i Mataró Nord, un 40% entre Mataró Nord i Canet de Mar, un 31% entre Cubelles i Calafell, un 27% entre Sitges i Segur de Calafell o un 14% entre Sitges i Calafell.

Aquestes són les conseqüències directes que tindrà per als conductors el nou sistema de peatge tancat virtual que s'implantarà a la C-32. A diferència d'altres sistemes de descomptes, com el que es va aplicar a principis d'any en el tram sud de la C-32 al Maresme (Mataró-Montgat), el nou sistema tarifari inclou a tot tipus de vehicles, independentment de les persones que hi viatgin o el nombre de viatges que faci el conductor.

Els antics descomptes, però, no s'eliminen, com també es mantindrà la gratuïtat per als trams que ja eren de franc, com els de la Ronda de Mataró. Per fer possible aquest sistema, Abertis ha instal·lat uns lectors de ViaT sense barrera física a tots els accessos de l'autopista per poder calcular el recorregut real de cada vehicle i facturar-lo en funció dels quilòmetres.

"La C-32 és una autopista d'altes prestacions, tecnològicament molt avançada, que havíem de saber aprofitar a través de l'harmonització tarifària. Ara tothom paga el mateix preu per quilòmetre i això, a més, permet una dinàmica de descomptes per us i contaminació en sintonia amb el marc normatiu europeu", ha valorat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

Vila reconeix que fins ara s'estava donant una situació "injusta" a la C-32. En aquest sentit, el conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, destaca que gràcies a la tecnologia es pot ara aplicar un pagament per ús. "Aquesta és la filosofia de la concessió perquè és absolutament raonable que el que circuli 100 quilòmetres pagui deu vegades més que el que en fa deu".

La concessió C-32 al Maresme, més enllà de 2021?

El conseller ha defensat el model de concessió de les infraestructures com "un model d'èxit que els països més avançats exploten al màxim". Per Vila, la incorporació de tecnologia, gestió i intel·ligència en la gestió del servei a través de la concessió redunda en el benefici de tothom i és un model que "agrada" al Govern.

En aquest sentit, no tanca la porta a que la concessió de la C-32 al seu pas pel Maresme, la més antiga de tot l'estat espanyol, es pugui renovar més enllà de l'any 2021, quan acaba l'actual concessió: "Quan acaba una concessió en pot començar una altra, però segur que amb uns altres paràmetres que tindran a veure amb el manteniment i incorporació tecnològica".

Actuacions a la C-32 i la C-31

A banda del nou sistema tarifari, el departament de Territori i Sostenibilitat també ha anunciat per al 2015 millores en la infraestructura de la C-32, i també de la C-31, en diversos punts del recorregut. Es tracta d'actuacions com instal·lació de barreres acústiques o renovació del ferm. En total, una inversió de 2,5 milions d'euros.

Pel que fa a barreres acústiques, s'instal·laran a Sitges, Castelldefels, Calella, el Masnou i Montgat. En un tram de la C-32 al Baix Llobregat, es renovarà el paviment en el enllaços de Gavà i Viladecans Nord i es faran millores en la senyalització i l'enllumenat. A la zona de Castelldefels es faran millores en el ferm de la C-31.

Millores a l'enllaç de Mataró Oest i de la C-60

Un dels grans projectes previstos per al pròxim any en aquest àmbit de la xarxa viària és la millora dels accessos de Mataró Oest i de l'enllaç de la C-32 amb la C-60. S'hi invertiran 12 milions i es farà una remodelació integral de tot el nus de connexions per a una mobilitat més amable.

En aquest sentit, a la sortida de Mataró Oest es segregaran els trànsits en sentit Girona per donar una accés alternatiu a la zona comercial i de l'Hospital de Mataró per tal de descongestionar l'accés per la Via Europa. També es faran nous vials a les rotondes de França i Gran Bretanya per entrar i sortir de l'autopista en tots els sentits de circulació.

Nou carril al nus de Sitges Centre

A l'extrem sud de la C-32, a la zona del Garraf, s'invertiran 8,7 milions per a la millora del nus de Sitges Centre amb la construcció d'un nou carril a la calçada en sentit Barcelona fins a la sortida d'Aiguadolç per donar major capacitat a una via que s'ha convertit en una artèria bàsica per al creixement econòmic i social de la comarca.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de