Barcelona podrà doblar les motos d'ús compartit

El ple ha aprovat la taxa de 71,5 euros per vehicle que també s'haurà de pagar per les bicis

Barcelona va resoldre ahir una assignatura pendent: la taxa de les bicis i les motos d’ús compartit. La sessió va donar llum verda a l'impost de 71,51 euros anuals per vehicle que hauran d’abonar les empreses del sector, que és, segons el govern municipal, el primer pas de la regulació prevista per determinar de quina manera poden fer ús de l’espai públic. Aquesta normativa es desenvoluparà, la setmana que ve, a través d'un decret d'alcaldia, cosa que ahir va indignar els grups de l’oposició, que van acusar el govern de decidir-la de manera unilateral. L’equip d’Ada Colau, que ha negociat a contrarellotge per segellar l'entesa amb les empreses que operen a la ciutat, ja ha avançat que es fixarà el nombre màxim de llicències per a bicis compartides en 2.650 –actualment n'hi ha 1.500– i el de motos en 4.639 –ara n'hi ha 2.323–. En xifres globals, doncs, es permetrà pràcticament doblar el parc actual. De fet, la proposta que l’equip d’Ada Colau va portar a aprovació inicial al novembre preveia un nombre força més baix de llicències. Sobretot de les de moto, que es fixaven en unes 3.400.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va avalar ahir la necessitat de posar ordre al sector per veure quin ús fa de l’espai públic i quina contrapartida aporta, però al mateix temps va deixar clar que el seu equip el vol reforçar perquè permet un “canvi molt positiu”: passar de l’economia de la propietat a la de l’ús. I també perquè permet reduir el nombre de vehicles en circulació. La nova taxa per al sector es va aprovar ahir amb els vots favorables del govern, ERC, el PSC i els regidors no adscrits, i començarà a aplicar-se de bracet del decret d'alcaldia, que es publicarà la setmana que ve i haurà de sotmetre's a un període d'al·legacions i exposició pública, que serà com a molt aviat a l’abril.

Places liles d'aparcament


El que es preveu, de fet, són dos decrets d'alcaldia: el que fixa l'atorgament de llicències, que es farà finalment per concurs i no per subhasta com s'apuntava inicialment, i el que ha de fer compatible aquesta regulació amb l'ús d'aparcaments. En aquest segon cas, el consistori preveu fer una reserva de places per a vehicles d’ús particular en aquells àmbits de la ciutat amb més pressió turística o necessitats específiques. Aquestes places es pintaran de color lila per diferenciar-les de les que poden fer servir les empreses.

L'altra novetat és el compromís d'estudiar, de cara a les ordenances fiscals de l'any que ve, la possibilitat que les empreses tinguin bonificacions de la taxa, un aspecte que, segons les operadores, ha sigut clau. Anna Merino, portaveu de la plataforma que aplega els operadors de Barcelona, admet que la manera com s’aplicarà la bonificació encara s'ha de concretar, però que signant l’acord les empreses també han fet un acte de confiança. “Plantegem una bonificació durant cinc anys que vagi baixant, passant del 80% el primer any, per exemple, al 20% el tercer”, proposa Merino, que defensa aquesta via per no “ofegar” un sector que fa poc que ha nascut. També destaca que el consistori accepti ampliar el sostre de vehicles. "L'espai públic no està saturat”, sosté, i afegeix que més enllà del centre hi ha molts barris on no se'n troben.

Més continguts de