Creen a València una apli que llegeix en veu alta els panells de trànsit

Els investigadors han comprovat que l'eina redueix les distraccions al volant 

Dos segons. És a dir, 50 metres si se circula a 100 quilòmetres per hora. És el temps que segons l’equip de l’Estructura de Recerca Interdisciplinària de Lectura de la Universitat de València (UV) es necessita per interpretar els missatges de tres línies i dos pictogrames que mostren els milers de panells d’informació variable que omplen les autovies de tot l’Estat. Un instant en què el conductor deixa d’observar la carretera i es multipliquen les probabilitats de tenir un accident. Per reduir el temps que els conductors aixequen la mirada de la carretera, la UV ha creat READit VMS, una aplicació per a telèfons mòbils que llegeix en veu alta els missatges dels panells d’informació variable abans que el vehicle s’hi acosti. Fins i tot si els senyals estan espatllats o funcionen malament. Per posar en marxa l’eina, que ja està disponible gratuïtament per als sistemes Android i iOS, la Universitat de València ha comptat amb la col·laboració de l’empresa Play&Go i la DGT, que hi ha aportat 50.000 euros.

Els investigadors Javier Roca i Pilar Tejero, que han encapçalat durant dos anys un equip de sis persones, expliquen que l’aplicació va néixer per facilitar la conducció als ciutadans que tenen dislèxia. Però durant el procés de creació es van adonar que podria ajudar tota la població. De fet, un dels col·lectius més beneficiats són els turistes, perquè el servei s’ofereix en català, castellà i anglès.

Simulacres per verificar que no distreu

Per verificar que el READit VMS no afegeix cap distracció s’han fet simulacres amb 44 ciutadans, tant amb dislèxia com sense, que han reproduït l’experiència de circular durant 40 quilòmetres. “Hem constatat que el missatge d’àudio té menys interferència en la conducció que el fet de llegir els panells”, emfatitza Roca. L’investigador alerta que l’aplicació s’ha de connectar abans de començar el trajecte, i que durant la seva duració no s’ha de fer cap interacció amb el telèfon mòbil.
L’especialista en seguretat viària i doctora en psicologia Ana Martí-Belda valora positivament l’aplicació perquè “els panells variables tenen frases molt llargues”. Martí subratlla que la capacitat de concentració de l’ésser humà és limitada, sobretot si tota la informació arriba pel mateix sentit. Per això apunta que, davant el domini del canal visual durant la conducció, “un senyal auditiu hi ajuda perquè capta l’atenció”.

Més continguts de