GASTRONOMIA

Ferran Adrià: "El premi generarà 300 milions"

El xef destaca la repercussió immediata de la gesta dels germans Roca en la cuina i el turisme

El fet que El Celler de Can Roca sigui el millor restaurant del món, segons la publicació anglesa Restaurant , "pot generar 300 milions d'euros per a Catalunya en un any", afirma Ferran Adrià. El xef coneix l'impacte del premi, perquè El Bulli -que va guanyar el guardó durant cinc anys- ho va poder estudiar mentre ostentava aquest títol. Ferran Adrià està convençut d'aquesta repercussió. "També et puc parlar de la quantitat de mitjans de comunicació de tot el món que van fer-se ressò de la notícia i dels que vindran a El Celler de Can Roca per entrevistar-los", afegeix. Això significarà difusió immediata del restaurant i de la gastronomia catalana.

Adrià recorda que "el nom de Catalunya està difonent-se per una notícia bona", de manera que tindrà una repercussió immediata en la gastronomia i el turisme. "Les reserves del restaurant, que les tindrà plenes, seran una anècdota respecte a les que El Celler de Can Roca ja està generant, avui mateix, per al país", exposa el xef català, content perquè els germans Roca hagin rebut el premi. "Els considero com de la meva família", afegeix.

Per posar-ne un exemple il·lustratiu, Ferran Adrià comenta l'impacte que té una aparició en el diari nord-americà New York Times . Comenta que està estudiat que un article en aquest rotatiu té una repercussió econòmica de tres milions d'euros. "El Celler de Can Roca i la nostra gastronomia hi estan apareixent a les seves pàgines com a informació positiva de manera gratuïta". El cuiner Nando Jubany, del restaurant Can Jubany, amb una estrella Michelin, també és conscient de la bona notícia que implica per a la gastronomia catalana el guardó atorgat als germans Roca. Jubany opina que el premi també aportarà clients per als altres restaurants del país. "Fa temps que notem que clients que van a El Celler, sobretot estrangers, després fan ruta per altres restaurants: ens vénen a veure a nosaltres, però també van a la Ruscalleda, i acaben fent turisme", apunta el xef. Recorda que, si fins ara ja hi havia clientela que feia ruta, "ara segur que encara n'hi haurà molta més". Ara bé, Jubany considera que Catalunya podrà aprofitar aquest fet per donar a conèixer una gastronomia variada i de qualitat. "Esclar que serà el moment de fer-los conèixer que el pa amb tomàquet és un plat tradicional nostre, però el que sabran de seguida és que tenim uns vegetals, per exemple, que no són enlloc del món", reflexiona el cuiner osonenc.

Rosa Esteve, copropietària del grup Tragaluz i propietària de l'Hotel Omm de Barcelona, pensa en una repercussió personal del premi, perquè els germans Roca són els assessors del Rocabar de l'hotel, però també n'hi veu una altra per al turisme. "Serà un atractiu més i estem en un moment en què Catalunya necessita molts atractius i molta imaginació", raona. D'imaginació, els germans Roca en tenen, però "fa falta que molts altres en tinguin i que la realitzin", afegeix. A més, sosté Esteve, també serà el moment de fer conèixer que la gastronomia catalana té una història antiga. Oriol Iglesias, professor de màrqueting d'Esade, indica que en les investigacions que han dut a terme han comprovat com Catalunya és una marca percebuda com a innovadora i creativa. "El premi d'El Celler de Can Roca reforça la marca Catalunya en el mateix sentit, i la fa més forta, sobretot a Europa", sentencia.

Més continguts de